bjoris
Noe er galt fatt med ladingen ombord. Jeg har sett noen ganger at det tar laaang tid fra oppstart av motor til jeg får lading på forbruksbatteriene. Sist tok det 50 min. Mistenker selvsagt laderegulatoren.
Når jeg så over anlegget der alle forbruksbatteriene var nye forrige vinter så jeg at ett av disse ikke hadde «grønn» indikator, helt sort i tittethullet. Jeg har tatt dette hjem og ladet det, men det holder 13 volt og har vann på cellene så mja, kan være røket selvsagt, men kan også bare være denne indikatoren som ikke fungerer.
Nå er det kaldt så jeg var nede nå og satte varme i motorrommet og lading på og jeg oppdaget en nye rar ting. Startbatteriet har tilsynelatende 12,5 volt iflg SmartBoatOne (måler direkte på batteriet), men instrumentpanelet bare 8,6 volt. Får se om ladereeeller finner på å lade start, men uansett er det vel rart med så stor forskjell på instrumentpanel og batteri?
Kan det være dette reellet eller separatoren som det står på den, som gjør dette også!?
Turte ikke å prøve å starte, tenkte jeg skal tilbake med egen lader på startbatteriet og se hva instrumentpanelet da viser! Er jo redd for å ødelegge noe på Motte , D4-260. Har hørt at elektronikken her er svindyr. Når keg trykker på «ignition» så avbryter den sjekkprosedyren også så tviler sterkt på at jeg ville fått start uansett…
For noen dager siden mistet jeg ladingen helt plutselig, oppdaget det med appen så den er gull! Når jeg kom i båten stod laderen på og det durte. Litt vanskelig å si om det var lader eller separator som lagde lyden, men når jeg slo av og på og spenningen kom over på batteriene forsvant også durelyden så tydlig noe som presset på strøm, men som da stoppet, antakelig i separatoren. Forstår at jeg nok burde begynne med å skifte denne.
MEN tar i mot råd her, syns det var merksnodige med denne store spenningsforskjellen mellom startbatteri og instrument så lurte litt nå på om det kan være noe annet eller noe mer?