Jump to content

Edit History

Jannmar

Jannmar

dude skrev for 14 timer siden:

Så opplyste de at der er nye krav fra myndighetene fra nyttår nå, da vil all diesel som selges i Norge være innblandet minst 7 prosent biodiesel, også den som er farget.

De opplysningene du har fått fra de to dieselleverandørene på Vestlandet er feil.

Jeg sendte en mail til DRIVKRAFT NORGE, som er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff, og står for 97% av det norske drivstoffsalget.

Her er svaret jeg fikk den 7. Desember 2021.

Hei!

Beklager sen respons på dette e-posten!

Det er foreløpig ikke tatt noen beslutning om innføring av et mulig krav til biodiesel i anleggsdiesel. Riktignok har Stortinget tidligere gjort vedtak om at det er ønskelig å få innført et generelt omsetningskrav for biodiesel også i anleggsdiesel. Miljødirektoratet har utredet saken og det ligger nå til vurdering i Klima- og miljødepartementet. Det forventes at det kommer et høringsforslag fra departementet om mulig krav til biodiesel i anleggsdiesel, og at et slikt høringsforslag kommer tidlig neste år.

Et eventuelt krav for biodiesel i anleggsdiesel vil måtte bli nedfelt i produktforskriften, og det må følgelig gjøres en forskriftsendring.

Oppsummert er det altså slik at pr i dag er det ikke innført et slikt krav, men det er vurderinger som gjøres hos myndighetene og vi forventer det vil komme et konkret forslag om dette i løpet av vinteren.

Dette som forsøk på tilbakemelding og svar på ditt spørsmål.

Mvh

Kjartan Berland

Fagsjef

Middelthunsgate 27, Oslo

Boks 7190, Majorstuen, 0307 Oslo

Tlf: 900 10 604

E-post: kjb@drivkraftnorge.no

www.drivkraftnorge.no

Jannmar

Jannmar

dude skrev for 14 timer siden:

Så opplyste de at der er nye krav fra myndighetene fra nyttår nå, da vil all diesel som selges i Norge være innblandet minst 7 prosent biodiesel, også den som er farget.

De opplysningene du har fått fra de to dieselleverandørene på Vestlandet er feil.

Jeg sendte en mail til DRIVKRAFT NORGE, som er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff, og står for 97% av det norske drivstoffsalget.

Her er svaret jeg fikk:

Anleggsdiesel.JPG.811f78ecf8167fd09c3d1742c29be52b.JPG

• Create New...