Jump to content

Raymarine C120 oppgradere GPS antenne til RS150, hvordan koble?

VegJoh

Recommended Posts

I sommer begynte GPS signalene på vår Raymarine C120 tidvis å svikte ved at den benyttet veldig, veldig lang tid for å få fix etter at den ble strømsatt. Siden denne installasjonen er fra 2005 er det sannsynlig at dette skyldes at det lille batteriet som finnes i den originale antennen. Har sett at det finnes videoer på hvordan man kan splitte og lodde på et nytt batteri, men siden dette er en gammel antenne, bestemte jeg meg for at vi skulle oppgradere til en ny RS150 antenne. Kjøpte denne med konverteringskittet E22158 og kabler, da ny antenne er Seatalkng standard og plotter er seatalk1.

Har satt meg ned for å lese litt på dette før jeg begynner installasjon, men det virker som om det i diverse forum er motstridende forklaringer på dette. I manualen til konverteringskittet, er ikke et slikt oppsett beskrevet, men kun et oppsett for å koble eldre seatalk instrumenter til en nyere plotter. 
Så vidt jeg har skjønt så må det kobles ekstern strøm inn på konverteringsskinne for at antenne skal få strøm.
Så mitt spørsmål er, er det noen her inne som har gjort en tilsvarende oppgradering og kan bekrefte eller avkrefte at jeg kan koble det slik jeg har tenkt på denne skissen jeg har laget?

FDB5AECD-E081-41D9-8FC8-512D115F7332.jpeg.33c0b4098e649e05d88a4ae4df5b184b.jpeg

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Har ikke prøvd å koble inn GPS-antenne. Men monterte i 2017 ny autopilot inn i C120-systemet fra 2005. Jeg behøvde ikke koble strømforsyning inn på konverteren. Både konverteren, NG-nettverket og styringspanelet for autopiloten får strømforsyning gjennom Seatalk-kabelen fra plotter inn på konverteren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har gjort akkurat det samme som deg med en RS130 antenne , og det virker. 

Plotteren blir også mye kjappere med denne antennen

Bare sånn for sikkerhetsskyld. Det er mulig i menyen og overstyre plotteren til å lese GPS over NMEA 0183 telegram, da vil den ikke lese fra seatalk. Jeg anvender dette aktivt da jeg kjører NMEA som redundans i tilfelle feil på RS130 antennen eller NG nettverket.

Brigg skrev for 5 timer siden:

Både konverteren, NG-nettverket og styringspanelet for autopiloten får strømforsyning gjennom Seatalk-kabelen fra plotter inn på konverteren.

Ja, og det er her jeg ikke blir helt klok. Noen mener at det er tilstrekkelig strøm gjennom seatalk-kabel, mens motstridende meningsytrere mener man må tilføre strøm via den ene seatalkNg kontakten (hvit på min skisse). 
Jeg kan selvfølgelig koble og teste selv, men ville gjerne ha fått en avklaring på dette før jeg starter på jobben :rolleyes:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

JRK skrev 1 time siden:

Jeg har gjort akkurat det samme som deg med en RS130 antenne , og det virker. 

Plotteren blir også mye kjappere med denne antennen

Koblet du da slik jeg skisserte? Og tilførte du ekstern strøm til konverteringsskinnen via den ene hvite kontakten slik det er på skissen ? 

D5L

Spørsmålet er vel hvor mye strøm antennen trekker. I og med at den får strømforsyning gjennom NT-kabelen er det vel ikke veldig mye?

Jeg ville prøvd med strømforsyning via plotteren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Takk for svar @JRK og @Bitteliten.

Da antar jeg at den Seatalk til gul plugg kabelen ikke overfører strøm. Slik jeg har lest det på raymarine forumet og i dokumentasjonen, så er det slik at Seatalk ut fra plotter i utgangspunktet forsyner et gammelt seatalk backbone med strøm, og at det ikke er anbefalt å ha strøm både fra seatalk blandet med eksternstrøm til seatalkng konverteren. 

Men da kan det tyde på at den ovenfor nevnte kabel er laget slik at den kun overfører signaler og ikke tar med strøm ned til konverteren. :thumbsup:

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

VegJoh skrev 5 minutter siden:

Men da kan det tyde på at den ovenfor nevnte kabel er laget slik at den kun overfører signaler og ikke tar med strøm ned til konverteren. 

Den overfører både strøm og signal her hos meg. 

Brigg skrev 5 minutter siden:

Jeg ville prøvd med strømforsyning via plotteren. 

Ja, for sikkerhetsskyld. Så tror jeg kobler det opp slik som på skissen, men uten den «hvit til batteri» kabelen. Får antennen da strøm fra plotter så er jo det greit. Skal ikke ha noen flere enheter pr. Nå inn på dette nettet. 

Skulle det vise seg at antenne ikke får strøm, tyder jo dette på at det ikke er kablet strøm i kabel fra plotter til konverteringsskinne, og da kobler jeg til ekstern strøm til konverteren. 

I dokumentasjonen er det i allefall tydelig på at man ikke skal mikse strøm fra seatalk(plotter) med eksternstrøm til seatalkNg. 

D5L

Du vil sannsynligvis få ditt oppsett uten ekstern strømtilkobling til konverteringssettet til å virke fordi SeaTalk-utgangen på plotteren din er designet for å levere strømtilførsel til et SeaTalk-nett. Da får du både pluss og minus samt signal i de tre ledningene som inngår i SeaTalk-kabelen. Dette konverteringskitet blir nok oftere benyttet motsatt vei, dvs at man kobler f eks en SeaTalk repeater inn på et NMEA2000 eller SeaTalkng-nett. Typisk disse Raymarine ST60+-boksene på bildet nedenfor.

Raymarine ST60+ Instrumenter

Hvis man har f eks en nyere Raymarineplotter og kobler SeaTalk ng-utgangen mot konverteringssettet (dvs via en kabel med SeaTalk ng-plugg inn i plotteren), så er man avhengig av å plugge inn egen strømtilførsel for å få dette systemet til å gi strøm videre til f eks instrumenter av typen vist over fordi en SeaTalk ng- (dvs NMEA2000-) utgang fra plotteren ikke leverer strøm til et SeaTalk ng- (NMEA2000-) backbone.

Convertersettet er altså et SeaTalk ng (og derved NMEA2000-) backbone-nett som for alle andre applikasjoner krever egen strømforsyning. Men inntil du eventuelt skal koble på andre SeaTalkng-enheter eller NMEA2000-enehter på ditt backbone, så trenger du høyst sannsynlig ikke å sette separat strømtilførsel innpå fordi plotteren din forsyner dette med tilstrekkelig strøm. 

Men siden du først legger opp dette systemet, så ville jeg jo seriøst vurdert å koble på en separat strømforsyning med tanke på å kunne kjøre plug-and-play mot eventuelle fremtidige NMEA2000- eller SeaTalk ng-enheter.

NB: Hvis du skal koble på NMEA2000-enheter på et slikt backbone, så må du spleise backboneledningen fra blå utgang på din SeaTalk ng-converter og inn på en NMEA2000-kabel som går inn på NMEA2000 T-stykke eller annen Backbone-fordeler (3, 4 5 uttak). SeaTalk ng og NMEA2000 snakker sømløst sammen og har identisk signalgang men har altså ulike kabler.

Alternativt kan du bygge på (legge på en ekstra SeaTalk ng-fordeler) og så koble på NMEA2000-enheter på denne via konvertingskabel fra SeaTalk ng til NMEA2000. MEn det finnes dessverre ikke kabler for å koble sammen NMEA2000 og SeaTalk ng backbone, derfor må du evt spleise sammen et slikt opplegg. (dette ble mye detaljer, men du tar med denne løsningen ferden fra urtiden (seaTalk) inn i relativt moderne tid med NMEA2000.

De innleggene som kommer uten ekstern strømforsyning må ses på som synsing, men mindre de har testet dette.

Som jeg har skrevet over så måtte i alle fall jeg ha ekstern strømforsyning til NG/Seatalkmodulen. Jeg rpøvde uten og det virket ikke. 

At C120 kan levere strøm er det ingen tvil om, men det kan være andre grunner til at Raymarine har valgt og anbefaler ekstern strømforsyning. For stort strømtrekk som noen skriver her, men det kan også være pga optisk isolasjon mellom NG og Seatalk nettverk.Kan være at det sitter en optokobler inne i konverteren der NG delen powres eksternt og Seatalkdelen powres fra C120. 

JRK skrev 4 minutter siden:

De innleggene som kommer uten ekstern strømforsyning må ses på som synsing, men mindre de har testet dette.

Jeg har som beskrevet tidligere koblet det slik, og det fungerer. Null synsing fra min side. 

@JRKPoenget er at når du mater dette konvertersettet via ST-utgangen på en Ray-plotter så setter du strøm på systemet "baklengs". I alle andre (og mer normale) oppsett, så må du mate en NMEA2000-buss med strøm separat.

Det er tydelig at akkurat denne konverteringsenehten fra Ray for ST til STng har direkte forbindelse påstrømsiden slik at det altså er mulig å mate den med strøm i det tilfellet hvor den termineres via en ST-kabel inn på en Ray-plotter.

Hvis dette hadde vært satt opp mot en nyere Ray-plotter med STng inn/utgang (dvs kabel med hhv gul og hvit plugg), så ville et slikt oppsett ikke fungert og du måtte satt separat strøm på STng/NMEA-2000-bussen.

Bra Brig, da er det avklart, men som sagt hos meg gjorde dt ikke det. Kan det være at det finnes flere varianter av powerkabelen mellom C120 og Converter? 

Eller kan det være at du har 2 converterte. Det som vises i manualen er at om du har 2 convertere rekker det med at bare en av de har 2 har ekstern spenning Derfor min e tanker om at det er optokobler eller galvanisk skille mellom NG og Seatalk. I tilleg står det jo også en noti i manualen at man aldri skal koble NG og Seatalk til samme converter. Dette tyder også på et nettene skal være adskilt.

JRK skrev 1 time siden:

Eller kan det være at du har 2 converterte.

Neida, har bare en. Og jeg har montert den selv så jeg har full oversikt. ?

JRK skrev for 1 time siden:

Er ikke i tvil om at du har orden på sakene Brig :yesnod:

Du har heller ikke Autopilot computer eller annet koblet til Ng converteren som powrer denne bakveien veien?

Konverteren har ng-tilkobling mot autopilotkompass, autopilot styringspanel og autopilot hovedenhet. Og seatalk-tilkobling mot plotter. 

Plotteren må stå på for at konverteren og ng-nettverket skal få strøm. Når plotter slås av slukker også styringspanelet for autopiloten. 

Takk for svar @HansH, @JRK, @Bitteliten og @Brigg.  Deres erfaringer og svar, sammen med det som jeg har lest meg opp på har gitt meg meg det jeg trenger for å gå videre tror jeg. 

Min plan bli som følger: Jeg kobler i utgangspunktet ikke strøm til konverteringsskinnen og da vil det mest sannsynlig bli levert nok strøm til skinne via SeaTalk1 fra plotteren.  

Skulle det vise seg at dette ikke fungerer eller at jeg trenger/ønsker å utvide SeatalkNG/NMEA2000 nettverket med flere enheter, så splitter jeg Seatalk1 kabel mellom plotter og skinne og kobler fra leder som gir strøm og deretter strømsetter konverteringsskinnen med ekstern strøm. 

D5L

Kom plutselig i går kveld på at jeg har en Raymarine C70 liggende her hjemme. Den er mer eller mindre samme som C120 bare mindre. 

Så da ble det å teste ut det som har blitt diskutert over i praksis. 

IMG_7559.jpeg.1cd2b58f0a0fcec2a26b19197e106d7c.jpeg

Begynte med å koble til antennen til konverteringsskinne og kun la Seatalk1 kabelen fra plotteren forsyne skinne og antenne med strøm. Dette fungerte utmerket.

IMG_7561.jpeg.63c189ce79e72bf2f1ea199a445fcf90.jpeg

GPS fikk fix veldig raskt og dette til tross for at dette var innendørs under tak. Det er som det tidligere er blitt påpekt slik at man ikke får se satelittstatus. Men plotteren rapporterer "FIX" og man får HDOP.

Hadde også en eldre Seatalk1 kabel liggende, så da kunne jeg også teste det andre oppsettet, der man kutter strømtilførsel fra Seatalk1 kabelen og forsyner konverteringsskinne med ekstern strøm.

IMG_7562.jpeg.90431a3d18a6e812be8de3c627aca735.jpeg

Tok først og målte strøm ut fra plotter mellom rød og sort

IMG_7566.jpeg.4b23b44c9038950b7fbd61708ad6c967.jpeg

Sjekket deretter gul / sort som også gir strøm og som er signal lederne.

IMG_7568.jpeg.b5cf887039e4175edcca1f8b07129c1b.jpeg

Ut fra plotteren på Seatalk1 er den merket R (rød) G (ground/sort) og Y (Yellow)

IMG_7570.jpeg.02953e60156f5a5bf09574a7d3df6cbf.jpeg

Koblet det da slik, at jeg kun forsynte konverteringsskinnen med Seatalk1 signaler fra gul og sort leder. 

Når man nå strømsetter plotter, så ble det ikke strøm på skinne eller på antenne og man fikk ikke fix.

IMG_7572.jpeg.72e9aa2112c84af0730f17fce443b8d7.jpeg

Så koblet jeg til den eksterne strømkabelen til konverteringsskinnen og skinne og antenne ble strømsatt og man fikk igjen fiX på plotter.

IMG_7573.jpeg.3fc4f0797d471d835acb4eabadad6e6a.jpeg

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

Her er det bare å legge seg flat. Hos meg er det nok koblet som vist på denne skissen og da er jo powerkabelen koblet fra i Seatalk junctionbox. Derfor får ikke min converter power via kabelen til displayet.

Men jeg vil allikevel be deg vurdere ekstern power om det er mye utstyr som f.eks radar og annet koblet til displayet. Når radaren sender så vil du  få spenningsfall på både pluss og minuslederene til displayet, og desto tynnere kabler til displayet desto værre blir det. Dette kan forstryrre komunikasjonen og være en grunn til at Raymarine anbefaler ekstern powring av converter. 

Når dette er sagt så vil jeg tro at har du en enkel oppkobling ville jeg prøvd uten ekstern powring. Det er jo tydelig at det virker hos brig 

image.png.fffbeaae7622e2c3134e9bdd59194f8e.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...