VegJoh
Kom plutselig i går kveld på at jeg har en Raymarine C70 liggende her hjemme. Den er mer eller mindre samme som C120 bare mindre.
Så da ble det å teste ut det som har blitt diskutert over i praksis.
Begynte med å koble til antennen til konverteringsskinne og kun la Seatalk1 kabelen fra plotteren forsyne skinne og antenne med strøm. Dette fungerte utmerket.
GPS fikk fix veldig raskt og dette til tross for at dette var innendørs under tak. Det er som det tidligere er blitt påpekt slik at man ikke får se satelittstatus. Men plotteren rapporterer "FIX" og man får HDOP.
Hadde også en eldre Seatalk1 kabel liggende, så da kunne jeg også teste det andre oppsettet, der man kutter strømtilførsel fra Seatalk1 kabelen og forsyner konverteringsskinne med ekstern strøm.
Tok først og målte strøm ut fra plotter mellom rød og sort
Sjekket deretter gul / sort som også gir strøm og som er signal lederne.
Ut fra plotteren på Seatalk1 er den merket R (rød) G (ground/sort) og Y (Yellow)
Koblet det da slik, at jeg kun forsynte konverteringsskinnen med Seatalk1 signaler fra gul og sort leder.
Når man nå strømsetter plotter, så ble det ikke strøm på skinne eller på antenne og man fikk ikke fix.
Så koblet jeg til den eksterne strømkabelen til konverteringsskinnen og skinne og antenne ble strømsatt og man fikk igjen fiX på plotter.