Jump to content

Raymarine C120 oppgradere GPS antenne til RS150, hvordan koble?

VegJoh

Recommended Posts

JRK skrev for 2 timer siden:

Brukte du den orginalt leverte kabelen mellom konverter og displayet?

Ja det er den kabelen som følger med i konverteringskittet.  Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så var det dette som var endel av usikkerheten som jeg hadde da jeg kjøpte kittet. Siden kittet kommer med egen powerkabel, var jeg usikker på om dette var en kabel som ikke leverte strøm fra Seatalk1 originalt (altså at rød kabel ikke var koblet i denne) eller om det var en standardkabel, der alle tre lederne var koblet til. Nå viste testen at denne er helt standard, men alle tre lederne koblet opp. 

Hos meg er det nok koblet som vist på denne skissen og da er jo powerkabelen koblet fra i Seatalk junctionbox.

Ja det kan være at det er koblet slik hos deg. Det kan også hende at du har det slik koblet hos deg at du leverer strøm både fra Seatalk1 og fra den eksterne kabelen til konverteringsskinnen. I følge andre forum, så vil det det fungere "utmerket", men det er ikke anbefalt da man kan få forskjellige jordingsplan/jordingspotensiale (ground loop på engelsk) som kan føre til forstyrrelser i signaler.  

Når radaren sender så vil du  få spenningsfall på både pluss og minuslederene til displayet, og desto tynnere kabler til displayet desto værre blir det. Dette kan forstryrre komunikasjonen og være en grunn til at Raymarine anbefaler ekstern powring av converter. 

Jeg tror nok at i mitt oppsett så vil det være nok strøm til antenne selv med radar tilkoblet. Det er jo slik at den antennen som sitter der i dag, også har fått tilført strøm via Seatalk1 og det eneste som eventuelt skulle øke strømforbruket nå vil være den strømmen som konverteringsskinnen trekker. Skal jeg imidlertid utvide systemet med flere enheter så vil det nok være best å legge til den eksterne strømmen. Jeg har ikke bestemt meg helt for hva jeg ender opp på til slutt, men skal jeg gå for ekstern strøm, så vil jeg modifisere seatalk1-kabelen slik at den ikke leverer strøm til skinnen.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev for 16 timer siden:

Ja det kan være at det er koblet slik hos deg. Det kan også hende at du har det slik koblet hos deg at du leverer strøm både fra Seatalk1 og fra den eksterne kabelen til konverteringsskinnen. I følge andre forum, så vil det det fungere "utmerket", men det er ikke anbefalt da man kan få forskjellige jordingsplan/jordingspotensiale (ground loop på engelsk) som kan føre til forstyrrelser i signaler.  

Ja det var nettopp dette jeg tenkte på i mitt innlegg for å skille ng/Seatalk vha ekstern power til converter

VegJoh skrev for 16 timer siden:

Jeg tror nok at i mitt oppsett så vil det være nok strøm til antenne selv med radar tilkoblet. Det er jo slik at den antennen som sitter der i dag, også har fått tilført strøm via Seatalk1 og det eneste som eventuelt skulle øke strømforbruket nå vil være den strømmen som konverteringsskinnen trekker. Skal jeg imidlertid utvide systemet med flere enheter så vil det nok være best å legge til den eksterne strømmen. Jeg har ikke bestemt meg helt for hva jeg ender opp på til slutt, men skal jeg gå for ekstern strøm, så vil jeg modifisere seatalk1-kabelen slik at den ikke leverer strøm til skinnen.

Selv om det virker i dag med Radar så er det ikke sikkert at det virker like bra med converter, uten ekstern powring. Det er ikke det ekstra strømforbruket med converter og GPS antenne som er problemet. Men nettop det at radarantennen ikke trekker konstant strøm når denne semder. For hver puls kommer det ett strømsjokk, noe som medfører spenningsfall i i seatalk strømforsyningen, som kan gi  "common mode" feil i Ng nettverket om det ikke er avskilt elektrisk.

Uansett som jeg skrev tidligere, så er det jo bare å prøve, virker det så virker det. Men med radar og mye annet hengende på nettverket ville jeg uansett ha fulgt Raymarine sine anbefalinger å koblet ekstern powring på converter.

Selv har jeg et ganske stort system, hvor jeg har 2 stk C120, 1 stk C80 tilkoblet radar, en maritim PC og båtmotor, som alle får GPS signaler både fra RS 130 og en Garmin NMEA antenne. I tillegg AIS, vindsensor, autopilot og kameraer med forskjellige omformere. I ett slikt system blir det lett common mode feil om man ikke isolerer på rett måte. Hos meg er det redundans, slik at om en antenne eller noe annet ryker så er alt annet oppe å går allikevel, med unntak av motor som bare får NMEA fra Garmin antennen.

Her er sammenkbling om det er av interresse:

+

image.png.bac4dd84982c4974c3eb4d53f34a1386.png

Redigert av JRK (see edit history)

Det er gode poenger du har der @JRK. Ditt "nettverk" er nok mye større enn det mitt kommer til å bli utvidet til med det første.

Uansett så er jeg takknemlig for alle innspill og forlag som har kommet frem. Jeg føler at vi fikk belyst litt i denne tråden også, som kanskje ikke har kommet like godt frem i andre tråder om emnet, i allefall klarte ikke jeg å finne noen tråder her  med konkrete svar når jeg søkte på temaet. 

:flag_bp:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...