Jump to content

Råd om propellvalg Finnmaster T7

Arneha113

Recommended Posts

Har en Finnmaster T7 med Yamaha F225FETX (4,2l) som jeg vurderer å chippe og bytte propell på.

Denne motoren er identisk med F250 og F300 bortsett fra ECU motorstyring. Var i kontakt med en forhandler som hadde hatt samme båt/motorkombinasjon med F300 ECU og Yamaha Saltwater II propell med 21" stigning. Han sa han makset turtall på motor og mente båten tålte en større propell. Orginal F300 ECU vil gi ca. 290hk på aksel.

Chippingen jeg vurderer å få gjort gir 320hk på aksel (målt på dyno). No brainer valget for meg er da Yamaha Saltwater II propell med 22" stigning, men jeg har ikke noe greie på propellvalg.

Jeg er ute etter rask cruise med OK forbruk, bra alround propell som biter greit i vannet og det hadde vært gøy med høy toppfart (men jeg ofrer noe av dette for å bedre egenskaper i turtallsområdet jeg vanligvis bruker båten på). Ser det også som en fordel med propell med gummihub tilsvarende SDS for å dempe vibrasjoner og girskift.

Setter pris på å få nyttige innspill på propellvalg.

Jeg ville ikke tenkt for mye på propell før jeg evt. chipper motoren. Hvis du gjør det, da kan vi begynne å spekulere i propell. Og hvis Yamahas Saltwater Series II ikke kommer i rette stigninger, så er Mercurys Mirage Plus ofte regnet som en minst like god ekvivalent.

+: Det finnes andre propeller som som gir litt andre egenskaper som også kan være fordelaktige - hvis man ønsker å forbedre visse egenskaper.

Jeg har ikke erfaring med din båt/motor. Men erfaring med for tung propell, og for lett propell. Å kjøre med for tung er ugunstig for alt. Dårlig akselerasjon, dårlig drivstoff-økonomi, samt kjedelig å kjøre med. 

Men at en når turtallsperra på lett båt, det ser jeg på som et godt tegn. Det skiller fort 500-800 kilo på lett båt, og ferieklar båt, som du kanskje skal trekke noen på vannski med. Å kjøre med for høy stigning gir ikke mange fordeler enn kanskje du får et par ekstra knop med lett båt. 

Kikker på hjemmesiden til Finnmaster.https://finnmaster.fi/nb/b/glassfiberbater/day-cruiser-nb/finnmaster-t7/

Hva slags utveksling på giret har du? 2,00:1, eller 1,75;1?

Ser i data på hjemmesiden så kjører 225hk med 2,00/1. Lettere utveksling enn 250, og vil tro det 300hk leveres med. 

Det interessante i kjøredata fra hjemmesiden er at 250 ikke når Max turtall, ja den når en knop mer på toppfart. Men den har høyere forbruk/NM enn 225 som jobber lettere. Tipper 225 med det oppsettet gir/propell i tillegg til bedre drivstoff-økonomi, også vil oppleves som kvikkere og gøyere i bruk. 

Ser det ligger flere 21' til salgs på Finn. Kanskje en begynnelse. Den perfekte propellen er jo kun perfekt under en vekt, og hastighet. Så det blir alltid et kompromiss avhengig av ditt bruk. 

Det er 1,75:1 utveksling (samme utveksling på alle 4,2l V6 fra 225-300, den gamle 3,3l 225/250 hadde 2:1). Så den 225BETX som båten er testet med er en annen motor enn den som sitter på min. Sitter en 19" SW II på den idag så. Spurte forrige eier om max fart/turtall, men han visste ikke for han hadde bare kjørt den inn og aldri prøvd max turtall (båten er gått 80t..). Båten brukes hovedsaklig til dagsturer i Oslofjorden og skjelden/aldri tungt lastet eller har mer enn 2 voksne og 2 barn ombord. Så de 2 stk 21" som lå på finn, men den som er strøken har feil rotasjonsretning og den andre må sendes inn til reperasjon. Ville priser på Yamaha propeller. Noen som har erfaring med å bestille fra USA?

Arneha113 skrev for 4 timer siden:

Det er 1,75:1 utveksling (samme utveksling på alle 4,2l V6 fra 225-300, den gamle 3,3l 225/250 hadde 2:1). Så den 225BETX som båten er testet med er en annen motor enn den som sitter på min. Sitter en 19" SW II på den idag så. Spurte forrige eier om max fart/turtall, men han visste ikke for han hadde bare kjørt den inn og aldri prøvd max turtall (båten er gått 80t..). Båten brukes hovedsaklig til dagsturer i Oslofjorden og skjelden/aldri tungt lastet eller har mer enn 2 voksne og 2 barn ombord. Så de 2 stk 21" som lå på finn, men den som er strøken har feil rotasjonsretning og den andre må sendes inn til reperasjon. Ville priser på Yamaha propeller. Noen som har erfaring med å bestille fra USA?

Så din 225 er levert med 19', og 250 i testfakta til Finnmaster er testet med 17'? 

Vis så er tilfelle, så vil jeg tro båten din er litt treig, ikke fordi du mangler hester, men for høy stigning på propellen. Hadde vert interessant å vist hva ditt max-turtall er i dag. 

Men som Solseng sier, kan jo være lurt å prøve det du har før legger inn den store bestillingen fra utlandet. 

Sørlandet2 skrev On 31.12.2021 at 17.37:

Så din 225 er levert med 19', og 250 i testfakta til Finnmaster er testet med 17'? 

Vis så er tilfelle, så vil jeg tro båten din er litt treig, ikke fordi du mangler hester, men for høy stigning på propellen. Hadde vert interessant å vist hva ditt max-turtall er i dag. 

Men som Solseng sier, kan jo være lurt å prøve det du har før legger inn den store bestillingen fra utlandet. 

Ja, det sitter en 19" idag og jeg vet ikke max turtall siden jeg fikk levert båten på lastebil fra vestlandet i oktober og forrige eier ikke hadde prøvd max turtall. 

Eneste referansen jeg har er han forhandleren jeg snakket med som hadde hatt tilsvarende båt med samme motor med 300 hk som hadde hatt 21" SW II propell og makset turtall.

Sjekket ut Mercurys Mirage Plus propell og den kommer i 21" og 23" stigning. SW II kommer også i 22".

Arneha113 skrev 37 minutter siden:

Ja, det sitter en 19" idag og jeg vet ikke max turtall siden jeg fikk levert båten på lastebil fra vestlandet i oktober og forrige eier ikke hadde prøvd max turtall. 

Eneste referansen jeg har er han forhandleren jeg snakket med som hadde hatt tilsvarende båt med samme motor med 300 hk som hadde hatt 21" SW II propell og makset turtall.

Sjekket ut Mercurys Mirage Plus propell og den kommer i 21" og 23" stigning. SW II kommer også i 22".

Jeg kjenner ikke til denne båt/motor kombinasjon. Men jeg ser på det som et godt tegn at en går på turtallsperra på lett båt. Samt at det er utrolig stusselig å kjøre båt med for grov propell. Har inntrykk at mange tror det går fortere jo grovere propell, litt som når vi dreva om mopeden for å få den til å gå kjempe fort. . 

Lykke til.

• 5 uker senere...

Da er ECU sendt til chipping.

Vet ikke hvor mye jeg stoler på nøyaktigheten av tallmaterialet i Yamaha sine båt/motor tester presentert i de årlige kjørefakta publikasjonene. Det er data fra disse som er presentert på Finnmaster sine hjemmesider. Syns det høres merkelig ut at toppfart bare øker med 0,7 knop med 250hk vs. 225hk. Forhandlere hevder 2 knop forskjell (44 vs. 42 knop).

Et eksempel på data jeg finner fishy:

Kjørefakta 2019: Båt/motor: Yamarin 79DC/300hk, Propell SWII 15x20, Maks turtall/fart: 5700/48,4 knop

Kjørefakta 2021: Båt/motor: Yamarin 79DC/300hk, Propell SWII 15 1/4 x 18, Maks turtall/fart: 5700/46,4 knop

Samme årsmodell motor er brukt i begge tester. Forbruket målt i l/t er 100% likt for alle turtallsområder. Finner det helt usannsynlig at motoren ikke klarer høyere maks turtall med 2" lavere stigning på propell og at bensinforbruk (i l/t) er helt likt for alle turtall med 2 forskjellige propeller. Jeg er sikker på Yamaha har jukset og kjørt en test og oppkonstruert/kalkulert den andre.

Redigert av Arneha113 (see edit history)
  • 4 måneder senere...

Oppdatering. Motor chippet og satte på en 21" Mirage Plus som jeg fant til billig på Finn (denne var kun testkjørt på en annen båt). Konklusjon etter en kjapp testtur: for stor propell. Båten gjorde 46 knop (1 mann i båten og proppfull bensintank), men maks turtall var kun 5100 omdreininger. Tenker jeg plukker av denne Mirage plus propellen og tester med den 19" SW II som satt på båten. Han Finnmasterforhandleren som sa han hadde makset turtall med T7/300hk og 21" propell kombo må ha hatt et lite drypp.

Arneha113 skrev for 8 timer siden:

Oppdatering. Motor chippet og satte på en 21" Mirage Plus som jeg fant til billig på Finn (denne var kun testkjørt på en annen båt). Konklusjon etter en kjapp testtur: for stor propell. Båten gjorde 46 knop (1 mann i båten og proppfull bensintank), men maks turtall var kun 5100 omdreininger. Tenker jeg plukker av denne Mirage plus propellen og tester med den 19" SW II som satt på båten. Han Finnmasterforhandleren som sa han hadde makset turtall med T7/300hk og 21" propell kombo må ha hatt et lite drypp.

Jeg har hatt litt utfordringer med propell valget på mine 225'er. Er på 4 forsøket nå, men er fortsatt ikke i mål. 

Båten ble orginalt levert med SS2 21" stigning, men det var alt for tungt for motorene. Tror vi klarte max 4900rpm. Det viste seg at dette var feil propeller. Fikk byttet til 15" som traff 5800RPM, men forbruk økte (30%) og farten sank noen kn.

Forhandler fikk tips fra en kunde som har kjøp mange båter og bruker de 1000' vis at timer. De hadde gått over til 4 blader propeller, da målet var mange nm i marsj fart. De fikk en stor besparelse. Jeg testet samme propell som de, men igjen havnet jeg under 5000 tallet. Og igjen sank forbruket ( i marsj) med 30%. Alt var bra bortsett fra RPM. 

Fikk nye 4 bladers propeller med lavere stigning. Nå har jeg rett RPM, høyeste fart målt og litt lavere forbruk. MEN nytt problem er jeg må ligge over 29 kn for at ikke farten sakte men sikkert synker nedover til den til slutt går ut av plan i ca 22kn.

29 kn er en helt OK fart for båten, men ikke i 1,5 meter motsjø :headbang: :sailing::crazy:

Så jeg lurer på om det er noe annet som er gale her. Mulignes jeg skulle gått for 250HK versjonen i stedet, da fabrikken har testet den med 200 og 250, men ikke med 225.  :-) 

Min motor er ikke kjørt på dyno, men mappingen skal være utvikla på vanndyno av firma i NZ. Det er hvertfall mer enn 225 hk i den. Alltid risiko for papirhester ved chipping...

Jeg tenker at forhandleren som har satt på SS2 med 19" stigning når min båt ble levert (til første eier) har gjort en feil i utgangspunktet da han ikke har tenkt på at 19" stigning er riktig ut ifra giringen på den "gamle" Yamaha 3,3l 225hk testet på T7 og feil ift. giring på Yamaha 4,2l 225hk. 

Hvis du har Yamaha 4,2l 225hk kan denne chippes (samme motoren som 250 og 300 hk bortsett fra ECU, man finner også brukte 300hk ECU på Ebay).

Tenker også å prøve 4 blads om ikke SS2 med 19" stigning funker veldig bra.

Oppdatering: Satte på 19» Yamaha SW II propell. Samme topphastighet som 21" Mirage plus propell (46 knop) og 5600 maks rpm (500 rpm mer)

Båten var mye kvikkere i aks. Fortsatt full tank

4000 rpm 19" SW II propell: 30 knop, 46 l/t forbruk

4000 rpm 21" Mirage Plus propell: 31 knop, 50 l/t forbruk

Denne propellen funker bedre og blir nok sittende på i sommer. Om jeg skal bytte vil jeg kanskje prøve en 4 bladet propell.

Arneha113 skrev On 17.6.2022 at 9.40:

Tok kontakt med Sevenseasmarine og de anbefalte denne proppelen: https://butikk.sevenseasmarine.no/butikk/propell/stalpropell/exciter-q4-14x19/ Denne skal visstnok ha samme bladdesign som Solas HR4, men med noen designtweaks.

Noen som har erfaring med Exciter propell generelt eller Solas HR4 propell på DC?

Solas er velkjent og ordentlige greier. De lager propeller for Suzuki, Evinrude og Honda samt impellere for annenhver vanscooter. Disse andre greiene? Høres og ser ut som noe "kina kopi-greier". Ville styrt unna.

Solas (eller Rubex hvis det er propell med utskiftbar hub) HR-4 er en god all-round prop som passer fint på DC. God grep (spinner ikke så lett) og godt løft. Nå kjenner jeg ikke til Yamaha og SWSII, men jeg foretrekker 4-blader fremfor 3-blader til allround bruk. Du kan forvente ca. samme fart, men bedre grep og følelsen av det hele er smoothere og med mer kontroll.

Pitch/stigning? Hvis man ser seg blind på forbruk på disse Yamaha-motorene, så er det gjerne slik at disse motorene gir best forbruk med for stor propellstigning. Absolutt alle andre parametre blir suboptimale. Man går billig, men hele båten føles dau og daff. Jeg ville ofret noen liter ekstra og hatt god respons gjennom hele turtalls og fartsregisteret.

HR-4 er litt stiv på stigningen, så en 18" vil sannsynligvis gi omtrent samme turtall og fart som SWSII 19". Jeg ville prøvd en HR-4 i 17". Da vil du nok få følelsen av at båt/motorkombo er sprek.

Thomas_h skrev On 9.6.2022 at 9.54:

Jeg har hatt litt utfordringer med propell valget på mine 225'er. Er på 4 forsøket nå, men er fortsatt ikke i mål. 

Båten ble orginalt levert med SS2 21" stigning, men det var alt for tungt for motorene. Tror vi klarte max 4900rpm. Det viste seg at dette var feil propeller. Fikk byttet til 15" som traff 5800RPM, men forbruk økte (30%) og farten sank noen kn.

Forhandler fikk tips fra en kunde som har kjøp mange båter og bruker de 1000' vis at timer. De hadde gått over til 4 blader propeller, da målet var mange nm i marsj fart. De fikk en stor besparelse. Jeg testet samme propell som de, men igjen havnet jeg under 5000 tallet. Og igjen sank forbruket ( i marsj) med 30%. Alt var bra bortsett fra RPM. 

Fikk nye 4 bladers propeller med lavere stigning. Nå har jeg rett RPM, høyeste fart målt og litt lavere forbruk. MEN nytt problem er jeg må ligge over 29 kn for at ikke farten sakte men sikkert synker nedover til den til slutt går ut av plan i ca 22kn.

29 kn er en helt OK fart for båten, men ikke i 1,5 meter motsjø :headbang: :sailing::crazy:

Så jeg lurer på om det er noe annet som er gale her. Mulignes jeg skulle gått for 250HK versjonen i stedet, da fabrikken har testet den med 200 og 250, men ikke med 225.  :-) 

Disse propellen du opplever mister skyvekraft og faller ut av plan ved 22 knop: = null grep og skyv. Den samme greia med å se på økonomi og forbruk gjelder her. Du ønsker selvsagt å kunne holde båten i plan ved både 20 knop og gjerne mindre. Det er det som er fornuftig i praksis. Glem denne økonomigreia hvis du skal kjøre offshore langs vestlandskysten. Forbruk er bare noen tusenlapper i løpet av en sesong. Alt det andre handler om performance - og det er det vi både vil og skal betale litt ekstra for. Ikke kjip ut på performance. I dette tilfellet handler det også om sikkerhet: Å måtte dundre på i  29 knop for å holde båten i plan, blir fort et sikkerhetsaspekt hvis man beveger seg offshore. Kjøp skikkelige propeller (ikke kina-greier), gråt ferdig over kostnad og nyt båtlivet de kommende årene.

Det er en stor og tung båt. Mercury Revolution 4 - 17" vil sannsynligvis fungere veldig bra. (Så får det heller være et lite poeng at Yamaha faktisk ikke lager en eneste propell som fungerer til bruket, båten og motoren). Jeg har selv hatt mange propeller å velge mellom, men propellen som står på båten nå, er Revolution 4. En liten Ibiza 20 og en Suzuki DF-150. Revolution-4 gir deg performance. Ikke best på toppfart. Ikke best på forbruk. Men alt annet. ... her ute i vestgapet hvor dønningene er store, sjøen er rotete og alt må tilpasses. Performance.

En helt fersk tråd på THT angående problemstillingen:

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/1227323-considering-rev-4-should-i-consider-eco-xp-instead.html

Redigert av Solseng (see edit history)
Solseng skrev On 18.6.2022 at 20.21:

Solas er velkjent og ordentlige greier. De lager propeller for Suzuki, Evinrude og Honda samt impellere for annenhver vanscooter. Disse andre greiene? Høres og ser ut som noe "kina kopi-greier". Ville styrt unna.

Solas (eller Rubex hvis det er propell med utskiftbar hub) HR-4 er en god all-round prop som passer fint på DC. God grep (spinner ikke så lett) og godt løft. Nå kjenner jeg ikke til Yamaha og SWSII, men jeg foretrekker 4-blader fremfor 3-blader til allround bruk. Du kan forvente ca. samme fart, men bedre grep og følelsen av det hele er smoothere og med mer kontroll.

Pitch/stigning? Hvis man ser seg blind på forbruk på disse Yamaha-motorene, så er det gjerne slik at disse motorene gir best forbruk med for stor propellstigning. Absolutt alle andre parametre blir suboptimale. Man går billig, men hele båten føles dau og daff. Jeg ville ofret noen liter ekstra og hatt god respons gjennom hele turtalls og fartsregisteret.

HR-4 er litt stiv på stigningen, så en 18" vil sannsynligvis gi omtrent samme turtall og fart som SWSII 19". Jeg ville prøvd en HR-4 i 17". Da vil du nok få følelsen av at båt/motorkombo er sprek.

Rubex HR4 er nok en bra propell. Fikk data (i bildet) fra en som hadde byttet ut en SW II på en Yamarin 79DC med Yamaha 300hk med en HR4 med 19» stigning. Takk for tips.

267FD2D0-7726-4469-A239-10F7DC1EA282.jpeg

Solseng skrev On 18.6.2022 at 20.32:

Disse propellen du opplever mister skyvekraft og faller ut av plan ved 22 knop: = null grep og skyv. Den samme greia med å se på økonomi og forbruk gjelder her. Du ønsker selvsagt å kunne holde båten i plan ved både 20 knop og gjerne mindre. Det er det som er fornuftig i praksis. Glem denne økonomigreia hvis du skal kjøre offshore langs vestlandskysten. Forbruk er bare noen tusenlapper i løpet av en sesong. Alt det andre handler om performance - og det er det vi både vil og skal betale litt ekstra for. Ikke kjip ut på performance. I dette tilfellet handler det også om sikkerhet: Å måtte dundre på i  29 knop for å holde båten i plan, blir fort et sikkerhetsaspekt hvis man beveger seg offshore. Kjøp skikkelige propeller (ikke kina-greier), gråt ferdig over kostnad og nyt båtlivet de kommende årene.

Det er en stor og tung båt. Mercury Revolution 4 - 17" vil sannsynligvis fungere veldig bra. (Så får det heller være et lite poeng at Yamaha faktisk ikke lager en eneste propell som fungerer til bruket, båten og motoren). Jeg har selv hatt mange propeller å velge mellom, men propellen som står på båten nå, er Revolution 4. En liten Ibiza 20 og en Suzuki DF-150. Revolution-4 gir deg performance. Ikke best på toppfart. Ikke best på forbruk. Men alt annet. ... her ute i vestgapet hvor dønningene er store, sjøen er rotete og alt må tilpasses. Performance.

En helt fersk tråd på THT angående problemstillingen:

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/1227323-considering-rev-4-should-i-consider-eco-xp-instead.html

Når det gjelder "noen tusenlapper" så er 10% besparelse ca 15 000 kr per sesong for meg, og 30% er da MYE penger. :-) brukte ca 5000 liter i 2021, og blir vel ikke mindre i år (målt i kroner i hvertfall).

Så lenge det selvsagt IKKE ofrer sikkerhet og helt ræva opplevelse. Det som var litt rart var at de samme propellene med 2" brattere stigning, ga helt ok planning i lav fart. Så hva som har skjedd her med de mindre vet jeg ikke. Det virker som de ikke har god "kontakt" og slipper mellom 3000 og 3900 RPM. 

En annen observasjon; med 4 blader oppsettet trenger jeg 0 input fra trimflaps under planing. Med SWS2 var beste innstilling 2 hakk under planing, og 3-4 på vei opp/ned av plan. Jeg har tenkt at 4 blader gir mye hekkløft og derfor går båten flatere i fart, men når farten synker (under f.eks 22) så faller hekken ned og går ut av plan?

Videre; så ga disse 4 bladerene raskere aks og høyere toppfart en SWS2 så føler det ikke er noe gale med "performance" heller. 

Når det gjelder Kina kopi, så kan det godt være tilfelle, men når jeg skulle gå ned en størrelse måtte motroterende propell lages på bestilling. Tror det tok 2 uker fra jeg snakket med de til den var i posten. Så det virker ikke som de produseres i Kina. Men finner lite info om merket på nett. 

Jeg skal uansett snakke med de igjen nå etter å ha testet noen uker til, så får vi se om vi får en bedre løsning. 

Thomas_h skrev for 2 timer siden:

Når det gjelder Kina kopi, så kan det godt være tilfelle, men når jeg skulle gå ned en størrelse måtte motroterende propell lages på bestilling. Tror det tok 2 uker fra jeg snakket med de til den var i posten. Så det virker ikke som de produseres i Kina. Men finner lite info om merket på nett. 

Jeg hadde ikke hørt om dette merket - Polastorm , 

før nå i denne tråden.   Ser jo interessant ut, samt prisgunstig.   Så kommer det vel mer data/opplysninger på disse etterhvert 

http://polaris2010.com/about/index.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Yes, typisk Kina. Presenterer løgner i slides på hjemmesiden. De tror det blir korrosjonsbestandig hvis det poleres som speil.. og presenterer en mekanisk styrke på materialet som ligger langt over kravet til ASTM A890-4A

ivar skrev for 2 timer siden:

Jeg hadde ikke hørt om dette merket - Polastorm , 

før nå i denne tråden.   Ser jo interessant ut, samt prisgunstig.   Så kommer det vel mer data/opplysninger på disse etterhvert 

http://polaris2010.com/about/index.html

Hvordan klarte du å finne den siden? :lol:

Jeg googlet i "en evighet", og fant ikke noen treff på hvem som produserete de.

Jeg ser ikke "Exciter" nevnt på den kinesiske siden, men det betyr vel ikke at de ikke er i "slekt". Ser de har mange produkter som har samme seire navn. 

Ser ikke noe negativt om produktene til SevenSeas her inne? gjorde et raskt søk og fant i hvertfall ikke noe på første siden. 

Thomas_h skrev 1 time siden:

litt flaks og litt Google-Fu :giggle:

Fant først noen amerikanske sider, som indikerte at Polastorm kunne være hoved-merkenavnet, så da dukket nettsida opp i søket.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Thomas_h skrev for 1 time siden:

Jeg ser ikke "Exciter" nevnt på den kinesiske siden, men det betyr vel ikke at de ikke er i "slekt". Ser de har mange produkter som har samme seire navn. 

Ser ikke noe negativt om produktene til SevenSeas her inne? gjorde et raskt søk og fant i hvertfall ikke noe på første siden. 

Tipper de er nært beslektet siden den kinesiske siden nevner “spiral exhausting tunnel” som også er referert til i den propell-linken til SevenSeas samt at de andre "brandene" til produsenten også finnes i sortimentet deres. Han duden med Yamarin som jeg chattet med hadde kjøpt Solas Rubex HR4 av Sevenseas og var fornøyd.

Ikke hørt noe negativt om produktene til SevenSeas, men skal jeg bruke 7,5-10k på en ny propell heller jeg å gå for et annerkjent merke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...