Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Thomas_h skrev On 9.6.2022 at 9.54:

 

Jeg har hatt litt utfordringer med propell valget på mine 225'er. Er på 4 forsøket nå, men er fortsatt ikke i mål. 

 

Båten ble orginalt levert med SS2 21" stigning, men det var alt for tungt for motorene. Tror vi klarte max 4900rpm. Det viste seg at dette var feil propeller. Fikk byttet til 15" som traff 5800RPM, men forbruk økte (30%) og farten sank noen kn.

 

Forhandler fikk tips fra en kunde som har kjøp mange båter og bruker de 1000' vis at timer. De hadde gått over til 4 blader propeller, da målet var mange nm i marsj fart. De fikk en stor besparelse. Jeg testet samme propell som de, men igjen havnet jeg under 5000 tallet. Og igjen sank forbruket ( i marsj) med 30%. Alt var bra bortsett fra RPM. 

 

Fikk nye 4 bladers propeller med lavere stigning. Nå har jeg rett RPM, høyeste fart målt og litt lavere forbruk. MEN nytt problem er jeg må ligge over 29 kn for at ikke farten sakte men sikkert synker nedover til den til slutt går ut av plan i ca 22kn.

 

29 kn er en helt OK fart for båten, men ikke i 1,5 meter motsjø :headbang: :sailing::crazy:

Så jeg lurer på om det er noe annet som er gale her. Mulignes jeg skulle gått for 250HK versjonen i stedet, da fabrikken har testet den med 200 og 250, men ikke med 225.  :-) 

Disse propellen du opplever mister skyvekraft og faller ut av plan ved 22 knop: = null grep og skyv. Den samme greia med å se på økonomi og forbruk gjelder her. Du ønsker selvsagt å kunne holde båten i plan ved både 20 knop og gjerne mindre. Det er det som er fornuftig i praksis. Glem denne økonomigreia hvis du skal kjøre offshore langs vestlandskysten. Forbruk er bare noen tusenlapper i løpet av en sesong. Alt det andre handler om performance - og det er det vi både vil og skal betale litt ekstra for. Ikke kjip ut på performance.

Solseng

Solseng

Thomas_h skrev On 9.6.2022 at 9.54:

 

Jeg har hatt litt utfordringer med propell valget på mine 225'er. Er på 4 forsøket nå, men er fortsatt ikke i mål. 

 

Båten ble orginalt levert med SS2 21" stigning, men det var alt for tungt for motorene. Tror vi klarte max 4900rpm. Det viste seg at dette var feil propeller. Fikk byttet til 15" som traff 5800RPM, men forbruk økte (30%) og farten sank noen kn.

 

Forhandler fikk tips fra en kunde som har kjøp mange båter og bruker de 1000' vis at timer. De hadde gått over til 4 blader propeller, da målet var mange nm i marsj fart. De fikk en stor besparelse. Jeg testet samme propell som de, men igjen havnet jeg under 5000 tallet. Og igjen sank forbruket ( i marsj) med 30%. Alt var bra bortsett fra RPM. 

 

Fikk nye 4 bladers propeller med lavere stigning. Nå har jeg rett RPM, høyeste fart målt og litt lavere forbruk. MEN nytt problem er jeg må ligge over 29 kn for at ikke farten sakte men sikkert synker nedover til den til slutt går ut av plan i ca 22kn.

 

29 kn er en helt OK fart for båten, men ikke i 1,5 meter motsjø :headbang: :sailing::crazy:

Så jeg lurer på om det er noe annet som er gale her. Mulignes jeg skulle gått for 250HK versjonen i stedet, da fabrikken har testet den med 200 og 250, men ikke med 225.  :-) 

Disse propellen du opplever mister skyvekraft og faller ut av plan ved 22 knop: = null grep og skyv. Den samme greia med å se på økonomi og forbruk gjelder her. Du ønsker selvsagt å kunne holde båten i plan ved både 20 knop og gjerne mindre. Det er det som er fornuftig i praksis. Glem denne økonomigreia hvis du skal kjøre offshore langs vestlandskysten.



×
×
  • Create New...