Jump to content

Edit History

Erik

Erik

magnuje3 skrev 1 time siden:

Den hybridløsningen som vist på filmen over er jo veldig enkel, men problemet mitt er at jeg har baugpropell og ankervinsj koblet til forbruksbank. Nå vil jo ikke baugpropell stoppe da blybatteriene uansett vil levere, men er vel ikke heldig med mange bms cutoffs?

 

Ulempen med skissen til @Erik er at ladingen fra dynamo til lifepo4 er begrenset av størrelsen på dc dc laderen. Har man en 115 A dynamo som er vanlig på volvo koster en tilsvarende lader mye. Jeg har derfor tenkt litt omvendt, at lifepo4 forsyner den blybanken under forbruk. Da trenger dc dc laderen ikke å være større enn typisk strømtrekk i båten. 
 

image.png.31d726bc8cf98ee51c9045781a74b11c.png

Ja, dc-dc laderen er en flaskehals for å mate LiFePo4 banken, men jeg tenker at med mitt oppsett så vil ikke LiFePo4 batteriet være like sultent, fordi det blir ettermatet fra AGM så lenge det er spenning nok der (og det er det så lenge det er sol). Jeg tenker da likevel en 30A dcdc lader, slik at når motoren går så får man utnyttet kapasiteten best mulig.

Den dagen man øker Lithium banken og reduserer AGM, så kan man øke med en dcdc lader til, da har man 60A lading.

 

Ang store strømbrukere som Ankervinsj og baugpropell : De vil jo ikke brukes uten at motor går/dynamo lader, så da er det spenning nok i systemet skulle man tro? Av samme grunn kan man vel og vurdere å koble de brukerne mot AGM banken direkte, også ?

 

Problemet med splitter og lading dirkete til LiFePo4 batteriet, er at da lader du det med AGM spenning (eller en kompromiss spenning), istedet for Dcdc der det er dedikert Lithium karakteristikk.. Eller ?

Erik

Erik

magnuje3 skrev 40 minutter siden:

Den hybridløsningen som vist på filmen over er jo veldig enkel, men problemet mitt er at jeg har baugpropell og ankervinsj koblet til forbruksbank. Nå vil jo ikke baugpropell stoppe da blybatteriene uansett vil levere, men er vel ikke heldig med mange bms cutoffs?

 

Ulempen med skissen til @Erik er at ladingen fra dynamo til lifepo4 er begrenset av størrelsen på dc dc laderen. Har man en 115 A dynamo som er vanlig på volvo koster en tilsvarende lader mye. Jeg har derfor tenkt litt omvendt, at lifepo4 forsyner den blybanken under forbruk. Da trenger dc dc laderen ikke å være større enn typisk strømtrekk i båten. 
 

image.png.31d726bc8cf98ee51c9045781a74b11c.png

Ja, dc-dc laderen er en flaskehals for å mate LiFePo4 banken, men jeg tenker at med mitt oppsett så vil ikke LiFePo4 batteriet være like sultent, fordi det blir ettermatet fra AGM så lenge det er spenning nok der (og det er det så lenge det er sol). Jeg tenker da likevel en 30A dcdc lader, slik at når motoren går så får man utnyttet kapasiteten best mulig.

Den dagen man øker Lithium banken og reduserer AGM, så kan man øke med en dcdc lader til, da har man 60A lading.

 

Ang store strømbrukere som Ankervinsj og baugpropell : De vil jo ikke brukes uten at motor går/dynamo lader, så da er det spenning nok i systemet skulle man tro? Av samme grunn kan man vel og vurdere å koble de brukerne mot AGM banken direkte, også ?



×
×
  • Create New...