Jump to content

Retorikk, likes og fremtid på Båtplassen:

Solseng

Recommended Posts

Oggiwara'en skrev On 12/31/2021 at 13.01:

Jeg er enig at en ikke skal overanalysere et Likes. Jeg trykker heller på Likes knappen om jeg syns et innlegg er fornuftig men jeg ikke har mer å utdype. Det blir det mindre "støy" av, og de gode poengene jeg er enig i blir mer synlig.

Når man følger tråder, er likes lagt å foretrekke fremfor et nytt innlegg som kun har 'enig', emoj. 

Man følger jo tråder og kikker innom de tråder som er interessante og hvor meningsutvekslingen er 'hot'.

Når der er nye innlegg i en interessant tråd, er det litt skuffende å finne innholdsløse innlegg. Da er likes/ duslikes/ tommel opp.

On 12/31/2021 at 12:39 PM, Hulda said:

På den andre siden. Jeg setter umåtelig pris på om du liker det jeg skriver, rett og slett fordi jeg vet at du har peiling. Sammen med andre som også har peiling.

Jeg har sjelden den store responsen på innleggene mine her, men det ER stor forskjell på et innlegg som det står at 30 stykker har lest og ingen har kommentert (hvor man til slutt lurer på hva man skrev feil), og et innlegg som noen liker på et eller annet vis. Og som @Hulda har det for meg en verdi hvem som gir denne tilbakemeldingen.

Når jeg var på tur hjem med båten var det veldig mange som gratulerte og kommenterte som jeg underveis kanskje ikke fikk tid til å svare skikkelig og bare trykket like - da ville det også ha en verdi at de så at jeg syntes om kommentarene, men med anonyme likes kunne det jo vært hvem som helst som trykket der.

Min mening er altså at likes bør bestå, men de bør ikke være anonyme.
Dersom i utgangspunktet anonyme forumdeltakere ikke tør stå for at de liker noe en annen har skrevet kan det være det samme..  

mvh, Arne
www.tiarora.no

Hydromotive skrev On 1.1.2022 at 17.47:

Hvis ikke du tåler at andre får likes, kanskje internett forum ikke passer for deg ?  

Nå har jeg vært på diverse forum siden 2005. Det blir vel sånn ca. 15 års erfaring. Det er et slagord som sier "What happens in Vegas, stays in Vegas".

Dette handler om nettikette. Hva skjer når du plutselig får en nokså illsint PM/IM? Når kontroversen ikke lenger tåler dagslys?

Personlig sender jeg aldri PM/IM når jeg er uenig eller føler meg forulempet. Anser det for å være dårlig nettikette. Men det var det som skjedde her, om noen føler behovet for å forstå den "grove rubbingen/retorikken". Jeg fikk en IM. Jeg svarte høflig og unnskyldende, og trodde vi hadde en deal. Nettiketten tilsier at jeg ikke gjengir denne, men det blir for dumt å la det spinne videre uten å etablere et minimum av fakta.

Så kan vi se hvor mange likes vi får for det vi poster, og hvordan disse likesene står i dagslys.

Hvis du lurer på hvor retorisk og jævlig jeg kan bli, er vel svaret: "Mer enn jævlig nok". Det er nok mer et spørsmål om hvor jævlig jeg orker å se meg selv i speilet. Hvis du føler for å sende meg en IM, så poster jeg den bare her.-

Nå er det unnabakke...

Redigert av Solseng (see edit history)

Ja hva betyr "likes" Liker man personen eller det som skrives.

Likes passer best på sosiale forum. Jeg trykker nesten alltid likes på familie og gode venners innlegg. Ellers så trykker jeg likes når det er mer perifere venner som kommer med noe fornuftig eller kanskje en artig video.  Å bruke dette i et teknisk forum blir feil for meg. Har ved mange anledninger bare skrevet "enig", der jeg ville skrevet det samme som andre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...