Roger og Olina Startet 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2021 Blir en del tråder her nå som en sitter å planlegger ting og tang. Begge impellere skal byttes. Orginale, så koster de kr 1658,- pr stk. Så når en må ha 2 stk, så blir det litt. Men så har jeg funnet en nettside som selger erstatningsimpeller som koster kr 360,- Men, den originale har følgende mål: Diameter: 65 mm. Bredde: 68 mm. Diameter nav: 15,8 mm. Blader: 10 Spline: (12) Erstatning: • Antall blader: 10 • Inner diameter: 16 mm • Ytter diameter: 65 mm • Bredde: 68,20 mm • Materiale: neopren Så det er litt forskjell her, men er det innafor? Link to post
VegJoh Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Kan ikke uttale meg om hvorvidt erstatningen her er like god eller ikke, men jeg har byttet impeller på begge de to Yanmar motorene jeg har hatt i mine båter. På Yanmar har disse ifølge manual en utskiftningstid på +1000 timer (lurer på om det faktisk er så mye som 2000t). Dette kombinert med at de er litt vanskelig tilgjengelig, og man må demontere sjøvannspumpe for å få byttet de, så var valget enkelt når det stod mellom en original og en uoriginal. Valget original for å unngå eventuelt ett nytt bytte som følge av at en uoriginal skulle vise seg å ikke ha samme kvalitet. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Cerberus Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Sjølvsagt er det innafor. Ikkje umulig det kommer fra samme fabrikk. Såkalte originaldeler handler meir om emballasje enn innhold. Kansje den er dårligere kansje den er bedre. Det er bare å prøve. 1658,- er ei skam og et ran Link to post
Oggiwara'en Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 (redigert) Ofte kan uoriginale deler være god nok. 0,2 Millimeter forskjell er relativt sett ikke store forskjellen. Men i enkelte sammenhenger kan det være nok til at impelleren glipper. Men det spørs hvordan den er formet. Hør med andre som har eller har hatt samme motor og har brukt uoriginal impeller. For hva vi andre synser om gir ikke nødvendigvis et rett svar. På min Volvo KAD 42, finnes det et utall av uorginale impellere som er like god som de som har "Volvo Original" navnet på emballasjen. Hvordan det er med Yanmar, vet bare de som har prøvd å bruke uoriginalt på sine motorer. Redigert 31.Desember.2021 av Oggiwara'en skrivefeil (see edit history) Link to post
Roger og Olina Svart 31.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Oggiwara'en skrev 17 minutter siden: Hvordan det er med Yanmar, vet bare de som har prøvd å bruke uoriginalt på sine motorer. Nå er dette 2 Hino motorer på 6.4L Men det sto på den uoriginale at de passet på flere motorer, bla Yanmar. VegJoh skrev 31 minutter siden: Dette kombinert med at de er litt vanskelig tilgjengelig Styrbord motor er helt grei å komme til for å bytte impeller. Men den andre... brrrr, der er det veldig trangt og vanskelig å komme til. Så gruer meg til den jobben.. Link to post
Oggiwara'en Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Roger og Olina skrev 22 minutter siden: Nå er dette 2 Hino motorer på 6.4L Men det sto på den uoriginale at de passet på flere motorer, bla Yanmar. Det er en svenske med en liten YouTube kanal som har en Bayliner som jeg mener å huske har to Hino motorer ombord. Kanskje han kan gi noen tips? https://www.youtube.com/c/MyBoatandMylife Link to post
Ida Marie III Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Roger og Olina skrev 42 minutter siden: Styrbord motor er helt grei å komme til for å bytte impeller. Men den andre... brrrr, der er det veldig trangt og vanskelig å komme til. Så gruer meg til den jobben.. Akkurat det kan jo være et godt argument for å gå for originale impellere...særlig om de har mye lengre levetid... Jeg bruker original impellere på mine 2 Yanmar`er...men de er ikke i nærheten av den prisen der... Link to post
Ruby Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Den uorginale impelleren du har funnet, har den spline-kobling? Jeg ville vært meget skeptisk til å bruke en uorginal som ikke har eksakt samme mål som originalen…. Jeg har også en Bayliner med to Hino motorer. Mine er W06D-TI-II, 5,759 liter. Siden dine er 6,4 liter er det sikkert EH700 modellen du har. Disse bruker Jabsco 31130-0061 impeller og de finner du til en brøkdel av kr 1658 på ebay og andre steder på nett. Om du ikke allerede er medlem anbefaler jeg forumet «baylinerownersclub». Der finner du mye nyttig info om både båten din og Hino motorene. Link to post
Ida Marie III Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Ruby skrev 4 minutter siden: Om du ikke allerede er medlem anbefaler jeg forumet «baylinerownersclub». Der finner du mye nyttig info om både båten din og Hino motorene. Veldig enig.. der har jeg fått mange opplysninger om dele tilgang... Veldig hyggelig amerikansk forum, som syns det er "eksotisk" med vitebegjærlige nordmenn.. Link to post
Jernbåten Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Bare det å lage en gummidings med så kompleks utforming innenfor en tolleranse på +/- 0,1 mm, må koste. For de vil måtte uvegerlig produsere omtrent like mye vrak som salgsvare. 0,2 mm diff spiller ingen rolle. Personlig har jeg motor fra USA, pumpe fra Jabsco og impeller fra Volvo. Jeg tviler sterkt på at Volvo leverer impellere til USA-motorer, eller til Jabsco. Jeg tviler også på om Volvo har egen gummivarefabrikk som produserer impellere til seg selv. Det jeg vet er at man kjøper deler på markedet der pris og spec. er avtalt i hht kontrakt. Og så tar motorfabrikanten stikkprøvekontroller. Derfor kan en bastardimpeller vær av samme kvalitet som en originalimpeller. Men det vet du ikke, og du har ingen forutsetning eller apparatur for å kunne kontrollere produktet. Link to post
Roger og Olina Svart 31.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Ruby skrev 39 minutter siden: Siden dine er 6,4 liter er det sikkert EH700 modellen du har Stemmer, jeg har 2 EH700T motorer. Jeg har ikke sett så nøye på den originale impelleren, så vet ikke om den har splintkobling. Godt tips med baylinerownersclub. Skal besøke den For i disse stille vintertimer, så har jeg lest i både verksteds håndboken og servicemanualen. Der var det ting og tang jeg stusset på. Men kan ikke akkurat bombe forumet her med Hino spørsmål heller da Men at en bla skal ettertrekke toppen hver 1000 time, har jeg ikke vært borte i på annet enn industrimaskiner. Roger... Link to post
Roger og Olina Svart 31.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Ida Marie III skrev 53 minutter siden: Akkurat det kan jo være et godt argument for å gå for originale impellere Sant nok, men hvor mye kan det egentlig skille på kvalitet? Nå er det sikkert overkill, men jeg har nesten alltid byttet impellere hvert år. Jeg har riktignok ikke byttet på denne ennå, men når jeg ser på den impelleren jeg har som reserve, så er den ganske mye større enn de jeg har byttet tidligere. Så kanskje det da holder med annen hvert år? Roger Link to post
Roger og Olina Svart 31.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Oggiwara'en skrev 1 time siden: Det er en svenske med en liten YouTube kanal som har en Bayliner som jeg mener å huske har to Hino motorer ombord. Kanskje han kan gi noen tips? https://www.youtube.com/c/MyBoatandMylife Oi, han har jo 270 filmsnutter som han har lagt ut. Så her kan det sikkert være noe å lære. Takker Link to post
TideRace Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Johnson og Jabsco er ofte levert som "original-impellere" til flere motormerker. På Yanmar er Johnson Impellers en gjenganger. Skru av lokket på vannpumpa og se hva som står der. Er vannpumpa fra Johnsen eller Jabsco er det i alle fall tull å kjøpe "original" med et motormerkenavn klistret på esken. Link to post
Code0 Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Materiale: neopren Dykkerdrakta mi er i neopren. Er impellergummi også kalt neopren? Link to post
Ida Marie III Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Roger og Olina skrev for 1 time siden: Sant nok, men hvor mye kan det egentlig skille på kvalitet? Nå er det sikkert overkill, men jeg har nesten alltid byttet impellere hvert år. Jeg har riktignok ikke byttet på denne ennå, men når jeg ser på den impelleren jeg har som reserve, så er den ganske mye større enn de jeg har byttet tidligere. Så kanskje det da holder med annen hvert år? Roger Ja, definitivt annet hvert år...eller timer om det er oppgitt.. Jeg slurvet felt da jeg satt inn nye motorer i 2011... de 2 yanmarene gikk drøyt 1500 timer før bytte..ca 3 eller 4 år... De var bortimot like fine da de ble tatt ut...litt antydning til sprekker i gummien inne ved festene... Link to post
Roger og Olina Svart 31.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Code0 skrev 26 minutter siden: Dykkerdrakta mi er i neopren. Er impellergummi også kalt neopren? Jeg vet ikke noe mer enn det som står der Link to post
Lars H. Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Hva står det i manualen om skiftintervall? Jeg har aldri byttet før de 600 timene det står i manualen for min motor. Og obs: Da har impelleren sett ut som ny! Hvilket fabrikat som satt i motoren (Yanmar 4JHE) da den var ny i 1986 vet jeg ikke. De jeg har satt inn er fra Jabsco. Slik så forresten impelleren ut sist gang jeg byttet for 2 år siden. Den har jeg nå som reserve. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ask Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Cerberus skrev for 6 timer siden: Sjølvsagt er det innafor. Ikkje umulig det kommer fra samme fabrikk. Såkalte originaldeler handler meir om emballasje enn innhold. Kansje den er dårligere kansje den er bedre. Det er bare å prøve. 1658,- er ei skam og et ran Cerberus har talt, og då er det sjølvsagt slik han skriv. Link to post
Cerberus Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Jaggu rakk du er vetugt innlegg før året var omme Link to post
Ask Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Cerberus skrev 1 time siden: Jaggu rakk du er vetugt innlegg før året var omme 1-0 ? Link to post
TideRace Svart 1.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2022 (redigert) VegJoh skrev for 20 timer siden: ... Valget original for å unngå eventuelt ett nytt bytte som følge av at en uoriginal skulle vise seg å ikke ha samme kvalitet. Ser du har "Yanmar 290 hk" under i profilen din, @VegJoh. Da har du sikkert 6LP. Denne har originalt montert sjøvannspumpe fra svenske Johnson. Du kan derfor kjøpe original "uoriginal" Johnson-impeller og droppe den dyre Yanmar-esken. Spec på riktig impeller står preget på impellerhus-dekselet. Redigert 1.Januar.2022 av TideRace (see edit history) Link to post
Chiefengineer Svart 1.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2022 Både Volvo, Yanmar og andre merker bruker ofte kjente underleverandører til dette. For Penta D-serie (D4/D6) så er det f.eks. Jabsco som benyttes og disse impellerne holder en veldig høy kvalitet. Man kan kjøre i mange år med samme impeller og tilsvarende hundrevis av timer så lenge pumpa ikke tørrkjøres eller får dritt inn i seg. For en tomotors båt kan man vel strengt tatt tillate seg å strekke intervallene en del så lenge man har en ekstra reserveimpeller liggende ombord, sannsynligheten for at to impellere ryker samtidig og at man mister framdriften helt er mikroskopisk. Hørte forresten ved en anledning at reserveimpeller til Caterpillar C12 som benyttes en del i større lystbåter /715 hk) koster 8 000 kroner/stk... Link to post
NilsPils Svart 1.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2022 Jeg har aldri brukt originalimpeller på noen av mine to båter. Nå sitter mine så lett tilgjengelig at jeg kan åpne og inspisere for eventuelle sprekker i gummien. Intrvallene mellom impellerbytte har jeg etter hvert fastsatt selv etter inspeksjoner og erfaring. Men en regel er klar: dersom jeg har glemt å åpne sjøvannsinntaket før oppstart (har hendt) er det bare å skifte impeller med det samme. Gummi som har blitt overopphetet er ødelagt selv om det ikke synes med det samme. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn