Mastiff
Jeg håpet jo at 2022 skulle bli generelt sett bedre enn 2020 og 2021 (jeg jobber som frilanser og har uansett hjemmekontor og lever i sosial isolasjon...), men det ser dårlig ut. Jeg skulle ut og trekke noen krepseteiner. Den ene lenka satt fast i bunnen, så jeg fikk bare opp halvparten av teinene og måtte så slippe tauet ned igjen, så jeg må leie hjelp av en yrkesfisker en dag det passer ham (en med hydraulikk og kraftigere saker enn en Hobbyfisher). Fangsten i teinene jeg fikk opp var et sted mellom dårlig og elendig, og SÅ hørte jeg klapringen i motoren.
Jeg vet ikke veldig mye om innmaten i motorer selv om jeg har demontert et par stykkerr, både mc og bil. Jeg klarer å ta en sørvis og sånt, men når det blir mer avansert, og ting må åpnes, er jeg på viddene. Jeg hører lyden, og iallfall i den ene videoen med tomgang jeg legger her, er den veldig tydelig "tsjakk-tsjakk-tsjakk". Den blir verre fra rundt 3000 og oppover, så vi haltet inn igjen i 5-6 knop. Jeg syns ikke klapringen er rask nok til å være på hver omdreining, men som sagt kan jeg ikke så mye... Jeg sjekket i fri, men den forsvant ikke da. Det kommer et svakt "oi" et sted inni der, men det er ikke motoren, det er fokkeslasken/fruen som ser for seg høvdingene galoppere ut av kontoen!
I fjor vår (altså for 3/4 år siden) hadde jeg den på land til full sørvis, og jeg byttet impeller, vannpumpe og plata over vannpumpa, med dette fra Boatparts. Har jeg griseflaks, er det jo derfra lyden kommer, for det kan jeg fikse selv. Men det er jo ikke noen vits i å begynne i den ene enden om jeg ikke har noen som helst anelse om hvor det kommer fra. De nifse ordene rådebank og lagre faller meg inn... Er det noen som kan komme med en kvalifisert gjetning? Eventuelt noen i Mandalsområdet som har peiling og kan ta en tur ut og høre på den mot en passende kompensasjon?