Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Ja i 140-hesteren har de tatt ut bortimot 20 hester mere enn 115 hesteren (den er vel kjent som litt slapp i forhold til oppgitt effekt). Det skiller ikke mye på toppfarten når man sammenligner samme båt med DF115 og DF140, spesielt ikke nyere generasjon der de deler samme sylindervolum osv. Men disse ekstra hestene kommer jo først og fremst på et høyere turtall, så i vanlig marsjfart blir det ikke særlig mere belastning på DF140. Ofte er det jo samme propellstigning som brukes på de to, siden DF140 klatrer litt høyere i turtall for å oppnå den ekstra effekten.

 

E-tec er forsåvidt en "morsom" motor, men etter at Evinrude la ned produksjonen blir nok ikke delene noe billigere. Heller tvertimot synes det faktisk, og delene var jo ikke akkurat billige fra før av. Så det er noe man må ta med i regnestykket.

Har fulgt med litt på finn de siste årene, og det er litt urovekkende mange havarerte E-tec motorer som selges som delemotor/rep.objekt eller i deler syns jeg. Men V6-erne er jo både spreke og lette. Optimax har muligens vist seg å holde bedre, men V6'erne støyer en del.

4-takterne derimot deler mye av teknologien med bilverdenen og man får sjelden skikkelig bakoversveis av deleprisene til f.eks. Mercury.

Jeg ser ikke at service på en 4-takter er så mye verre enn E-tec. Fortsatt må girolje, anoder, tennplugger, smørenipler, impeller, bensinfiltre osv. huskes/sjekkes/byttes etter x antall timer/år. Den biten med å skifte olje/oljefilter er som regel plankekjøring uansett. Ellers har mange 4-taktere registerkjede som er vedlikeholdsfritt. Stort sett bare Yamaha som har reim på de fleste/alle modellene (og Honda på V6). Justeringsfrie ventiler har de fleste nyere Mercury, og ellers er det vanligvis lange intervaller for slikt. 

Teerex

Teerex

Ja i 140-hesteren har de tatt ut bortimot 20 hester mere enn 115 hesteren (den er vel kjent som litt slapp i forhold til oppgitt effekt). Det skiller ikke mye på toppfarten når man sammenligner samme båt med DF115 og DF140, spesielt ikke nyere generasjon der de deler samme sylindervolum osv. Men disse ekstra hestene kommer jo først og fremst på et høyere turtall, så i vanlig marsjfart blir det ikke særlig mere belastning på DF140. Ofte er det jo samme propellstigning som brukes på de to, siden DF140 klatrer litt høyere i turtall for å oppnå den ekstra effekten.

 

E-tec er forsåvidt en "morsom" motor, men etter at Evinrude la ned produksjonen blir nok ikke delene noe billigere. Heller tvertimot synes det faktisk, og delene var jo ikke akkurat billige fra før av. Så det er noe man må ta med i regnestykket.

Har fulgt med litt på finn de siste årene, og det er litt urovekkende mange havarerte E-tec motorer som selges som delemotor/rep.objekt eller i deler syns jeg. Men V6-erne er jo både spreke og lette. Optimax har muligens vist seg å holde bedre, men V6'erne støyer en del.

4-takterne derimot deler mye av teknologien med bilverdenen og man får sjelden skikkelig bakoversveis av deleprisene til f.eks. Mercury.

Jeg ser ikke at service på en 4-takter er så mye verre enn E-tec. Fortsatt må girolje, anoder, tennplugger, smørenipler, impeller, bensinfiltre osv. huskes/sjekkes/byttes etter x antall timer/år. Den biten med å skifte olje/oljefilter er som regel plankekjøring uansett. Ellers har mange 4-taktere registerkjede som er vedlikeholdsfritt. Stort sett bare Yamaha som har reim på de fleste/alle modellene. Justeringsfrie ventiler har de fleste nyere Mercury, og ellers er det vanligvis lange intervaller for slikt. 



×
×
  • Create New...