Jump to content

Klaprelyd i Suzuki DF140 - perfekt begynnelse på 2022...

Mastiff

Recommended Posts

Der er problemet at jeg verken kan eller har tid til å skru. Ellers tror jeg ikke det er tenningssystemet, for alle de fire pluggene ser veldig like ut. Og jeg syns også de ut fra mine kunnskaper som halvstudert røver på service på biler, mc-er og båtmotorer ser ut som de skal se ut etter no måneder med mest tomgang (mens jeg trekker teinene). 

Edit: Og billigste løsning nå er jo ikke nødvendigvis billigst på sikt. Jeg må leie henger for å få opp båten, den er ute av drift en tid og kanskje noe annet ryker etter et år eller tre. Jeg har planer om å beholde båten i mange år, den er helt perfekt til mitt bruk. Planen var egentlig å bruke denne motoren til elektriske påhengser var innenfor økonomisk rekkevidde, men jeg tror det blir mer enn de fem-seks årene jeg trodde for ett år siden. Det ser ut til å ta tid. En motor på rød diesel ville vært perfekt, men det blir nok også for dyrt. 

IMG_20220102_123027.jpg

Redigert av Mastiff (see edit history)

Hvis utgiftene ved en total overhaling er tilnærmet lik kostnaden på å kjøpe en tilsvarende brukt motor er ikke jeg i tvil om hva jeg ville gjort, forutsatt at den som tar overhalingen vet hva han/hun driver med. Den motoren du evt. kjøper brukt kan fort vise seg å være i like dårlig tilstand som den du allerede har. 

Kanskje greit å la en erfaren mekaniker få se/høre på motoren du har. 

Det er så, men jeg tenker helst på en motor som koster minst det doble, et sted mellom 70 og 100 høvdinger, hvis man antar at full overhaling av min motor (når den først er åpen, må det jo byttes alt av slitedeler inni der) koster 35 000-50 000. Jeg har sett en 150 hk E-Tec HO som ligger ute i det prisområdet, og den er bare gått 98 timer! E-Tec er jo også en veldig enkel motor å ta service på, de ekstra kronene olja koster plager meg ikke veldig.

Har en kompis som fikk merkelige lyder etter å ha hatt motor på service. det hørtes som en bankelyd, det kunne lignet rådebank, dette var på en 150 yamaha max(2takt). Enden på visa der var at da impeller ble byttet ble noe montert feil sammen og gav denne lyden. 

Jeg ville tatt opp båt og plukket av undervannshuset, startet forsiktig. så tatt det derifra. Å reparere motor er fort kostbart om man ikke kan/vil skru selv.. og kan fort være veldig dyrt uansett alt etter hvilke deler som må byttes og eller maskineres. 

Ja, det er klart. Jeg byttet selv impelleren i mai i fjor og har kjørt ganske mange timer siden da, så det ville være rart om problemet lå der.

@Hulda Jeg hørte på den med dekselet av, og da merket jeg tydeligere det du sa, at det ble svakere lyd med høyere turtall, det skulle ikke så mye opp over tomgang før den ble svekket. Så da lukter det vel rådelager. Og sikkert også sliping av veiv og sånt. Og som sagt har greia gått nesten 1800 timer. Det blir vel som en bil som har gått 250 000?

Hvis det er rådelager som har gått, må det jo være en grunn til dette.  Uansett ville jeg tatt den på verksted. Det kan være en bagatell også!

Det virker som 140´en til Suzuki har vedig mye mer problemer enn 115 og 150. Ser selv etter båt som er levert med 140 og 150, men hopper over annonser med 140 hk.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er nok fordi 140-en er den samme som 115, men skremt opp i flere hester (iallfall ut fra det jeg har forstått), og at de har tatt ut litt i overkant av den. Men jeg fikk tak i den lokale "påhengsmotorviskeren" som skulle komme bort i ettermiddag og ta en titt. Det blir nok uansett til at jeg må leie meg båthenger og ta den opp, er jeg redd. Og grunnen til at et eventuelt rådelager har gått er jo at motoren har gått innpå 1800 timer.

Kan du ikke ta en båttur bort til Nautic Marine, hvis du holder til i nærheten. Har kjøpt flere nye båter hos Bjarne Even, og der er flinke mekanikere der på huset. Går jo an å spørre om de kan "lytte" på motoren i alle fall, og komme med en vurdering.

Takk, men jeg har to styreplasser med to spaker på hver, gir og gass for seg. Så det er ikke noe problem å kjøre opp gassen til fullt, men en turtallsperre i selve motoren gjør at den bare hopper opp og ned mellom kanskje 2500 og 3000 omdreininger.

2 hours ago, Mastiff said:

Der er problemet at jeg verken kan eller har tid til å skru. Ellers tror jeg ikke det er tenningssystemet, for alle de fire pluggene ser veldig like ut. Og jeg syns også de ut fra mine kunnskaper som halvstudert røver på service på biler, mc-er og båtmotorer ser ut som de skal se ut etter no måneder med mest tomgang (mens jeg trekker teinene). 

Edit: Og billigste løsning nå er jo ikke nødvendigvis billigst på sikt. Jeg må leie henger for å få opp båten, den er ute av drift en tid og kanskje noe annet ryker etter et år eller tre. Jeg har planer om å beholde båten i mange år, den er helt perfekt til mitt bruk. Planen var egentlig å bruke denne motoren til elektriske påhengser var innenfor økonomisk rekkevidde, men jeg tror det blir mer enn de fem-seks årene jeg trodde for ett år siden. Det ser ut til å ta tid. En motor på rød diesel ville vært perfekt, men det blir nok også for dyrt. 

IMG_20220102_123027.jpg

Pluggen til venstre skiller seg litt ut med tanke på sot, men det trenger selvfølgelig ikke å være noe galt. 

Det er så pass lite at jeg ikke tror det har noe med saken å gjøre, nei. Ikke mer forskjell enn jeg er vant til å se når jeg bytter plugger på motorsykkelen eller i den tiden jeg hadde bil som trengte sånt (nå er det vel heller å bytte ladekabel...). Og jeg passet på å montere dem i andre sylindre enn der jeg tok dem fra, ingen forskjell. I tillegg tror jeg vel at tenningsbank ville trengt noen sekunder på å komme, for det krever vel litt temperatur i motoren? Dette kommer øyeblikkelig.

For meg ser de pluggene ut til å ligge innenfor 'konfidensintervallet'. De forbrenner drivstoff på en normal måte.

Tror du skal lese Hulda en gang til. Når motoren går på tomgang, vil det vær et jevn bank. Når de gis gass, vil det bli last på rådelagrene, og bankelyden vil bli svakere. Når du slipper av gassen, vil det bli en markant øking av støybildet. Denne støyen vil roe seg øyeblikkelig ned når den negative akselerasjonen blir overført til rådelagrene. Du kan tenke slik: Akkurat der turtallet er på toppen av en sinuskurve vil støyen være sterkest. Opp og ned av kurven, svakere lyd.

Hvis det er problem med en ventil, vil bankelydfrekvensen være typisk halvparten av turtallet.

Det skal ikke skrus mange timene før vinningen går opp i spinningen. Og du har fremdeles en gammel motor.

Aha, sånn sett! Da misforsto jeg den litt, ja. Jeg merket iallfall at ved gass ble lyden mindre fremtredende, og så kom den tilbake når jeg slakket opp. En ventil er jo en ganske mange hakk mindre operasjon enn å dele hele motoren og bytte lager, så det er jo uansett mer aktuelt å vurdere. Men bortsett fra det så er jeg helt enig i at det ikke er verd å bruke veldig mye på noe som har gått så lenge.

Ja i 140-hesteren har de tatt ut bortimot 20 hester mere enn 115 hesteren (den er vel kjent som litt slapp i forhold til oppgitt effekt). Det skiller ikke mye på toppfarten når man sammenligner samme båt med DF115 og DF140, spesielt ikke nyere generasjon der de deler samme sylindervolum osv. Men disse ekstra hestene kommer jo først og fremst på et høyere turtall, så i vanlig marsjfart blir det ikke særlig mere belastning på DF140. Ofte er det jo samme propellstigning som brukes på de to, siden DF140 klatrer litt høyere i turtall for å oppnå den ekstra effekten.

E-tec er forsåvidt en "morsom" motor, men etter at Evinrude la ned produksjonen blir nok ikke delene noe billigere. Heller tvertimot synes det faktisk, og delene var jo ikke akkurat billige fra før av. Så det er noe man må ta med i regnestykket.

Har fulgt med litt på finn de siste årene, og det er litt urovekkende mange havarerte E-tec motorer som selges som delemotor/rep.objekt eller i deler syns jeg. Men V6-erne er jo både spreke og lette. Optimax har muligens vist seg å holde bedre, men V6'erne støyer en del.

4-takterne derimot deler mye av teknologien med bilverdenen og man får sjelden skikkelig bakoversveis av deleprisene til f.eks. Mercury.

Jeg ser ikke at service på en 4-takter er så mye verre enn E-tec. Fortsatt må girolje, anoder, tennplugger, smørenipler, impeller, bensinfiltre osv. huskes/sjekkes/byttes etter x antall timer/år. Den biten med å skifte olje/oljefilter er som regel plankekjøring uansett. Ellers har mange 4-taktere registerkjede som er vedlikeholdsfritt. Stort sett bare Yamaha som har reim på de fleste/alle modellene (og Honda på V6). Justeringsfrie ventiler har de fleste nyere Mercury, og ellers er det vanligvis lange intervaller for slikt. 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

@Teerex Det er absolutt et poeng med delepriser, ja. Og sørvisen når jeg tar den selv er jo heller ikke avskrekkende i pris på en firetakter. Det ligger en E-tec 150 på Finn som bare har gått 98 timer, til 89 høvdinger.

Men nå har den lokale motorviteren vært innom en tur, og han var rimelig sikker på at det ikke var snakk om lagerbanking, ut fra lyden ved belastning og på tomgang mente han at det virket mer sannsynlig med støy fra en ventil. Han var ganske sikker på at den fulgte med én av sylinderne. Et annet alternativ, men mindre sannsynlig, var at en av magnetene i svinghjulet hadde løsnet og slo borti noe. Uansett blir konklusjonen en stille og forsiktig tur opp i Mandalselva og så en tur på leid tilhenger til nærmeste Suzuki-verksted, som er Lindesnes båtsenter i Spangreid. Ikke lange turen, men elbilen bør nok være godt ladet før jeg starter, jeg kan se for meg et vilt strømforbruk på veiene ut dit med nesten to tonn på slep...

Du kan jo gjøre litt low-tec feilsøkning på rådelagrene.  Med en streng eller tynn pinne kan du igjennom tennplugg hullet følge vandringen til stempelet. Du vil sansynligvis merke forskjell på en sylinder/råde med skade. Vandringen vil ikke være riktig ved top og bunn posisjon for stempel.

Jeg merket forskjell da jeg havarerte en 90etec.

20200827_151840.jpg.3126c49552ee38e8430dfc7e2c7bd810.jpg20200827_151847.jpg.3e36b45f2fa52418ff4cc7c58c460def.jpg

Det var solide greier, ja! Lageret ser jo ut som det har vært sandpapir på veiva! Men jeg tror heller jeg lar verkstedet se på den, de kan sikkert finne ut hva det er og hva det vil koste. Min tid er nok bedre brukt på å oversette, som er det jeg jobber med. Verkstedtimene koster vel minst det doble av det jeg tjener brutto på å jobbe i timen, samtidig som de sikkert bruker mindre enn en tredjedel så lang tid på hver ting de gjør og faktisk vet hva de driver med..håper jeg, iallfall. :giggle:

13 hours ago, eapett said:

Du kan jo gjøre litt low-tec feilsøkning på rådelagrene.  Med en streng eller tynn pinne kan du igjennom tennplugg hullet følge vandringen til stempelet. Du vil sansynligvis merke forskjell på en sylinder/råde med skade. Vandringen vil ikke være riktig ved top og bunn posisjon for stempel.

Jeg merket forskjell da jeg havarerte en 90etec.

20200827_151840.jpg.3126c49552ee38e8430dfc7e2c7bd810.jpg20200827_151847.jpg.3e36b45f2fa52418ff4cc7c58c460def.jpg

Trodde ikke det var vanlig med rådelager havari på påhengere! Hva var årsaken til havariet? dette så alvorlig ut!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Da fikk jeg ringt verkstedet og avtalt henting av båten senere i uka. Jeg skjelver litt...men mekanikeren var enig i at det neppe var et lager, og han trodde faktisk heller ikke at det var ventiler, for det var noe de nesten aldri trengte å røre på Suzukier DF-er. Han tippet en slitt bensinpumpe siden den hadde gått så pass langt, for det var en av de få tingene de byttet på de motorene når de gikk langt. Så jeg krysser fingrene for at det er det, da kommer jeg godt under ti høvdinger for operasjonen. Bensinpumpa koster faktisk ikke mer enn rundt 3000 kroner, og det var en times arbeid.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...