Jump to content

Klaprelyd i Suzuki DF140 - perfekt begynnelse på 2022...

Mastiff

Recommended Posts

Mastiff skrev for 6 timer siden:

Da fikk jeg ringt verkstedet og avtalt henting av båten senere i uka. Jeg skjelver litt...men mekanikeren var enig i at det neppe var et lager, og han trodde faktisk heller ikke at det var ventiler, for det var noe de nesten aldri trengte å røre på Suzukier DF-er. Han tippet en slitt bensinpumpe siden den hadde gått så pass langt, for det var en av de få tingene de byttet på de motorene når de gikk langt. Så jeg krysser fingrene for at det er det, da kommer jeg godt under ti høvdinger for operasjonen. Bensinpumpa koster faktisk ikke mer enn rundt 3000 kroner, og det var en times arbeid.

Jepp krysser fingrene sammen med deg. håper det er noe raskt og enkelt.

Godt å høre at det er lite mekanisk feil med disse motorene, har selv en pent brukt Df150 2012, med 250ish timer som jeg skal ta i bruk iøpet av året. Håpet er at den går feilfritt i mange mange år.. 

-morten- skrev for 9 timer siden:

Trodde ikke det var vanlig med rådelager havari på påhengere! Hva var årsaken til havariet? dette så alvorlig ut!

sikker på nøyaktig havariet, for motoren gikk til den ble stoppet. Feilen vistes ikke før jeg ville ha start igjen. Kjørte fri for bensin,  marsjet på rundt 4000rpm, ingen markant smell eller lyd før jeg hadde fylt mer bensin og skulle starte igjen.

motoren har før mitt eie hatt en hardt møte med moderjord, med knust undervannshus. Har spekulert litt i om det også kan ha hatt litt skader fra det. mange andre teorier også men ingen svar. motoren ble solgt i deler, mange som er ute etter etec deler.. merkelig.

150-en skal være enda bedre, for den er det ikke tatt mer ut av enn minimum. 140 er jo en 115 der det er tatt ut maks, men den er vel ikke stort mer enn 130 hk egentlig. Ikke spesielt sprek, men en trofast sliter. 150 er vel den samme som 175 og kanskje 200? Jeg har lest at Lundins Marin kan chippe den, iallfall. Min forrige båt hadde en Optimax 75 som var chippet til 115 (egentlig ca. 110 pga. et par små mekaniske forskjeller), og den gikk som ei kule og trøblet aldri. Hvis jeg hadde hatt en 150 ville jeg gjort det uten å blunke. :saint:

Min har også hatt et ganske brutalt møte for et knapt år siden, det var med en tømmerstokk under vann. Det tok med seg deler av finna og det meste av propellen, jeg haltet noen sjømil tilbake med ett propellblad i sakte fart. Jeg monterte på en Skeggard på finna og kjøpte ny propell, og jeg kan ikke tenke meg at dette har noe med det å gjøre, for lyden kommer mye høyere oppe enn det. Bensinpumpa høres ut som ganske riktig sted.

Redigert av Mastiff (see edit history)

DF140B yter nok helt sikkert 140hk, hva DF140 og DF140A yter vet jeg ikke. I fra 5800 omdreininger og opp til 6200 øker bensinforbruket til DF140B kraftig sammenlignbart med DF115 på 5900 omdreininger. Det øker fra 37l/t ved 5800 som er likt med maks på DF115 til 47l/t og jeg tror jeg har sett 49l/t en gang. Min DF175 bruker 57l/t på maks turtall. Erfaringen min er at forholdet mellom bensinforbruk og maks effekt er temmelig lineært på Suzuki 4-traktere. 

DF150(A), DF175(A) og DF200A bygger på samme konstruksjon men 175 og 200 har variabel ventilstyring (VVT) . DF175 som jeg har erfaring med er en mye bedre motor enn DF115 når det kommer til støy og vibrasjoner. DF175 er selvsagt en mye sterkere motor, men på grunn av VVT er den veldig mye sterkere på midlere turtall. Forskjellen mellom DF140B og DF175 er mindre da DF140B har lavere støy, et mer behagelig støybilde og mindre vibrasjoner sammenlignet med DF115. DF140B har større slagvolum enn DF115 og høyere kompresjon så den er sterkere enn DF115 også på midlere turtall. DF115B har samme slagvolum som DF140(A)(B) og også økt kompresjon slik som DF140B. En forskjell mellom alle DF115 og DF140 versjoner er at DF140 har oljekjøler. 

Redigert av abbor (see edit history)

Oi, du jobber med Suzuki? Det var ikke rent lite du visste. For min del har jeg hatt en Yamaha 55 totakter fra tidlig på 90-tallet, en Mercury Optimax 75 chippet til 115 fra midt på 2000-tallet og denne Suzukien, og Zukien er klart best. Men det er jo også en mer moderne motor enn de andre jeg har hatt, og veldig stillegående, særlig på lavt turtall. Den hyler merkbart mer fra halv gass og oppover. Jeg skulle jo ønske at jeg kunne få en elmotor uten støy, men det ligger nok en god del år framover i tiden.

Men hvis den bruker så mye mer oppe i turtall, vil det da si at den gamle tommelfingerregelen med at man bør kjøre på mellom halv og to tredjedels gass stemmer veldig godt på disse motorene? Jeg har egentlig aldri målt, jeg bare kjører og fyller... Vanligvis så kjører jeg jo bare 10-15 minutter i fart utover, og så ligger jeg en time på tomgang mens jeg trekker krepseteiner, før jeg kjører 10-15 minutter i fart tilbake til hytta. Tomgangen trekker vel ikke særlig, antar jeg. Jeg må nesten ha den der for å lade batteriene, for det går jo noen kopper strøm til teinehaleren, stereoanlegget og sånt.

abbor skrev 17 minutter siden:

DF140B yter nok helt sikkert 140hk, hva DF140 og DF140A yter vet jeg ikke.

Alle DF140 har samme sylindervolum og antall ventiler de siste 20 år. Ja, modellen fyller jo 20 år i år.

Min Mercury F115 har noen kubikk mere, men kun 8 ventiler da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Mastiff skrev for 2 timer siden:

Oi, du jobber med Suzuki? Det var ikke rent lite du visste. For min del har jeg hatt en Yamaha 55 totakter fra tidlig på 90-tallet, en Mercury Optimax 75 chippet til 115 fra midt på 2000-tallet og denne Suzukien, og Zukien er klart best. Men det er jo også en mer moderne motor enn de andre jeg har hatt, og veldig stillegående, særlig på lavt turtall. Den hyler merkbart mer fra halv gass og oppover. Jeg skulle jo ønske at jeg kunne få en elmotor uten støy, men det ligger nok en god del år framover i tiden.

Men hvis den bruker så mye mer oppe i turtall, vil det da si at den gamle tommelfingerregelen med at man bør kjøre på mellom halv og to tredjedels gass stemmer veldig godt på disse motorene? Jeg har egentlig aldri målt, jeg bare kjører og fyller... Vanligvis så kjører jeg jo bare 10-15 minutter i fart utover, og så ligger jeg en time på tomgang mens jeg trekker krepseteiner, før jeg kjører 10-15 minutter i fart tilbake til hytta. Tomgangen trekker vel ikke særlig, antar jeg. Jeg må nesten ha den der for å lade batteriene, for det går jo noen kopper strøm til teinehaleren, stereoanlegget og sånt.

Nei, jeg jobber med elektronikkutvikling. Men jeg har hatt motorerene jeg omtalte i 15 år. Har og har hatt motorinterface som gjør at jeg ser momentant drivstofforbruk og liter/NM og annet siden 2007. DF140B har digitale SMG4 instrumenter som gir samme informasjon og mye mer. 

Stilig, det kunne jeg godt hatt. Men det koster vel like mye som halve motoren... :giggle: Og så vet jeg ikke om kartplotteren min støtter det. Men jeg kunne kanskje kjørt det inn i en Pi på en måte... Det er jo stort sett sånn i båten. "Svaret er en Pi og en ESP-32. Hva var spørsmålet?" Jeg bruker Pi og SignalK for å ha dybde og fart på en Samsung S9-mobil som jeg fikk billig på Finn på den fremre styreplassen.

Edit: Det ser ut som den støtter det, GPSMap 720S kan ta inn motordata via NEMA 2000. Hm... Lurer på om det går an å få tak i brukt interface til sånt.

Har hatt kommunikasjon med Mastiff på IM. 

Poster konklusjonen her:

Du kan bruke et nytt interface med software v2. 9 både for 2011 og 2012 modeller. Brownspoint er en bra plass å handle dette. 

https://www.brownspoint.com/store/pc/Engine-Interface-Cable-V2-9-38p71396.htm

https://www.brownspoint.com/store/pc/Cable-Adapter-SMIS-to-SDS-38p63581.htm

Redigert av abbor (see edit history)
abbor skrev for 5 timer siden:

Du kan bruke et nytt interface med software v2. 9 både for 2011 og 2012 modeller. Brownspoint er en bra plass å handle dette. 

https://www.brownspoint.com/store/pc/Engine-Interface-Cable-V2-9-38p71396.htm

https://www.brownspoint.com/store/pc/Cable-Adapter-SMIS-to-SDS-38p63581.htm

Installerte dette i sommer på min DF140A fra 2017. Fungerer strålende og motordata rett inn på Simrad-en. I grunn ikke veldig stor økning i forbruk/nm før over  5000 o/min.

Ouch... Det var drevet på drivakselen som var gåent (mistet en tann), og det var skader på andre drev, spon i olja og trolig skade på lagrene, så da er det å jakte på et brukt undervannshus. Jeg kjørte på en tømmerstokk under vann i fjor vår, og verkstedet mente at det nesten helt sikkert var senskader etter det. Jeg ser ikke noe som passer på Finn akkurat nå, men kanskje eBay og Magnum er det beste alternativet?

Mastiff skrev for 6 timer siden:

Magnum

Hva er Magnum ? Prøvde å Google, men det var mange alternativer her. Er det en side for kun båt-deler, eller en side med brukte/nye ting ala EBay ? 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Mastiff skrev for 7 timer siden:

Ouch... Det var drevet på drivakselen som var gåent (mistet en tann), og det var skader på andre drev, spon i olja og trolig skade på lagrene, så da er det å jakte på et brukt undervannshus. Jeg kjørte på en tømmerstokk under vann i fjor vår, og verkstedet mente at det nesten helt sikkert var senskader etter det. Jeg ser ikke noe som passer på Finn akkurat nå, men kanskje eBay og Magnum er det beste alternativet?

Sjekket med https://sevenseasmarine.no?,  https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=106079041  verdt å høre i det minste. Om du ikke har det veldig travelt så ville jeg i fulgt litt med på finn litt fremover. 

Har du sjekket om du kanskje har noen form for forsikkring som kan dekke skaden?

VegJoh skrev 26 minutter siden:

Hva er Magnum ? Prøvde å Google, men det var mange alternativer her. Er det en side for kun båt-deler, eller en side med brukte/nye ting ala EBay ? 

de går i dag under navnet Jetcarrier, tidligere Magnum.no

https://www.jetcarrier.com

Jeg brukte Jetcarrier frakt en god del for 7-14 år siden. Men har tydeligvis ikke hatt det store behovet i nyere tid. Men veldig kjekt å ha den muligheten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...