Hydromotive Startet 1.Januar.2022 Link til dette innlegget Startet 1.Januar.2022 Nå som jeg nærmest har blitt tvunget inn på forumet av en tideligere bruker, så må jeg nesten spørre her inne. Jeg har en 20fot åpen kogg som ikke har vært på vannet på 10år, med endel sprekker i bunnen. Noen av dem er ca 10-15mm brede og sikkert 1.5m lange, er det en enkel måte og fikse dette på ? Div kamerater av meg som jobber med båt dageligt sier det beste er å plastlegge den under vannlinja. Men da er det jo ikke en trebåt mer og om 10-20år så har treverket bak plasten råtna. Plastlegging skal de ordne for 2-3-4000kr, ett par kasser øl og en dugnadshelg Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 1.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2022 Plastlegging har ødelagt mang en trebåt. Et av alternativene kan være å åpne sprekkene og felle inn en trelist. Farm 80 er også populært til å tette sprekker, ofte i kombinasjon med en blylapp på innsiden, men dette er mest for mindre sprekker. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hydromotive Svart 1.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2022 Felle inn en trelist? Hvordan gjør man det ? Det skal sies jeg har null erfaring med båt bortsett fra å kjøre dem. Vil plastlegging ødelegge båten? Gutta sier det blir mye enklere vedlikehold og når jeg får råd, tid og lyst så burde jeg heller kjøpe en som er bra i utgangspunktet. Plastlegging opp til fattigmanns stripa, kjapp skraping/sliping og noen lag med lakk så vil båten se helt grei ut og virke i mange år fremover Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 2.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2022 Du stenger bare inn fuktigheten hvis du plastlegger den, og den vil råtne fra innsiden. Hvis det er en båt du vil ha litt gøy med et par år og så "kaste" den, kjør på, men det er ingen bra løsning. Angående trelist finner du flere innlegg her på forumet med beskrivelse, hvis du bare søker litt. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
index Svart 2.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2022 La båten trutne først, så ser du om du faktisk har et problem. Eller om du bare tror du har det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 2.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2022 Som @index sier, få det til å trutne først og se om det går sammen. Går det ikke sammen så kan du frese opp sprekken og lime inn en list, såkalt "lusing". Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ida Marie III Svart 2.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2022 Enig med index... En trebåt som har vært på land i 10 år, er helt uttørket... Det er utrolig hvor mye en tre båt kan trutne (trekke seg sammen) når de kommer på sjøen igjen... Mange legger våte filler/håndklær over sprekkene en ukes tid før sjøsetting...fuktes jevnlig... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 2.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2022 Et gammelt triks var å sette båten på vannet, og la den bli fylt, så drysse mye sagspon i vannet rundt. Det virket på min Rana 12 fot. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
index Svart 2.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2022 Faxen skrev for 6 timer siden: Et gammelt triks var å sette båten på vannet, og la den bli fylt, så drysse mye sagspon i vannet rundt. Hvorfor ødelegge båten, når du i stedet kan trutne den på naturlig vis? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jernbåten Svart 2.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2022 For meg er 'kogg' en åpen båt med motor. Ref. betegnelser fra Øst-/Vestfold. Slik båt vil jeg ikke la søkke for å trutne. Vi brukte gammelt smørefett (bil) i alle sprekker og nater. Der sprekkene var for store, spikret vi på remser av blyplater med kobbernudder. Holdt i årtier. Så er det mange moderne greier som har kommet til. Etter at man sluttet å lage trebåter, og de som kunne trebåter for lengst har lagt inn treårene. Nå er det årer i aluminium med plastblader. Sitér dette innlegget Link to post
Hydromotive Svart 3.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 (redigert) Etter endel prat med div venner som er båtvante, så gjør vi det enkelt. Plastlegger koggen for da har jeg en båt som virker frem til jeg kjøpt en plastkogg. Burde få litt for marna'n når den tid kommer Vask, polering, bunnstoff og motorservice = så er plastbåten klar til bruk. Redigert 3.Januar.2022 av Hydromotive (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.