Jump to content

Sprekker i trebåt

Hydromotive

Recommended Posts

Nå som jeg nærmest har blitt tvunget inn på forumet av en tideligere bruker, så må jeg nesten spørre her inne. 

Jeg har en 20fot åpen kogg som ikke har vært på vannet på 10år, med endel sprekker i bunnen. Noen av dem er ca 10-15mm brede og sikkert 1.5m lange, er det en enkel måte og fikse dette på ? Div kamerater av meg som jobber med båt dageligt sier det beste er å plastlegge den under vannlinja. Men da er det jo ikke en trebåt mer og om 10-20år så har treverket bak plasten råtna. Plastlegging skal de ordne for 2-3-4000kr, ett par kasser øl og en dugnadshelg 

Felle inn en trelist? Hvordan gjør man det ? Det skal sies jeg har null erfaring med båt bortsett fra å kjøre dem. Vil plastlegging ødelegge båten? Gutta sier det blir mye enklere vedlikehold og når jeg får råd, tid og lyst så burde jeg heller kjøpe en som er bra i utgangspunktet. Plastlegging opp til fattigmanns stripa, kjapp skraping/sliping og noen lag med lakk så vil båten se helt grei ut og virke i mange år fremover 

For meg er 'kogg' en åpen båt med motor. Ref. betegnelser fra Øst-/Vestfold. Slik båt vil jeg ikke la søkke for å trutne. Vi brukte gammelt smørefett (bil) i alle sprekker og nater. Der sprekkene var for store, spikret vi på remser av blyplater med kobbernudder. Holdt i årtier. Så er det mange moderne greier som har kommet til. Etter at man sluttet å lage trebåter, og de som kunne trebåter for lengst har lagt inn treårene. Nå er det årer i aluminium med plastblader.

Etter endel prat med div venner som er båtvante, så gjør vi det enkelt. Plastlegger koggen for da har jeg en båt som virker frem til jeg kjøpt en plastkogg. Burde få litt for marna'n når den tid kommer 

Vask, polering, bunnstoff og motorservice = så er plastbåten klar til bruk. 

Redigert av Hydromotive (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...