joelle Startet 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2022 Har litt planer om å skifte ut kalesjen på båten. Jeg skjønner at det absolutt beste er å ha en som kommer på plass som tar mål å tilpasser. Men det er flere som tilbyr å kopiere den gamle kalesjen, å ett par som har maler på lager. Hva er egentlig forskjell mellom å ha maler på lager eller å bruke den gamle som mal? Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 En mal skal jo ha samme fasong som en splitter ny kalesje. Den kalesjen som står på båten kan feks ha krympet litt etter rens og vil da gi en litt dårlig ny kalesje. Jeg fikk en lånekalesje fra Hansen Protection for at de skulle være sikker på at det var riktig modell. Lånekalesjen satt som et skudd med alt av nagler som passet. Når min nye kalesje passet den ikke og naglene var ikke festet. Fikk hevet kjøpet. Endte opp med ny kalesjen fra RHJ som han hadde liggende (produsenten sa han alltid lagde en Bavaria 32 sport for å ha for de forsvant alltid) og alt passet. Det er følgelig ikke nødvendigvis mal eller kalesje som er spørsmålet, men firmaet og syer. Lykke til med ny kalesje. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Oggiwara'en Svart 20.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2023 På båten min var kalesjestengene flyttet i forhold til originalt. Så seilmaker måtte ta mål av kalesjen som sto på båten og bruke den som mal. Den nye kalesjen passet perfekt. Monterte den i dag levert av Fana Seilmakerverksted i Dolviken. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 20.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2023 Hvordan passer den gamle kalesjen? er den litt sigen på noen plasser, så kan en dyktig kalesjemaker fint bruke den som mal. Jeg syr selv, av den simple årsaken at jeg liker å gjøre ting selv. Og har man en ok symaskin, så er det ikke vanskelig å få til. Det finnes et utall av videoer og tutorials på www.sailrite.com. Har ofte sett at selv om vi har 2 klin like båter rett fra fabrikk, så er det ikke alltid at kalesjen passer, selv om den kommer rett fra samme fabrikken. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 20.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2023 (redigert) Ingen av delene. En gammel kalesje vil være strukket og derfor vanskelig å lage nye paneler etter. En mal kan passe, men du er ikke garantert god passform. Det er beste er å lage nye maler basert på din båt. Redigert 20.Januar.2023 av 5nacks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 21.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2023 Skal du kopiere den gamle kalesja, er det beste å sette den opp, og male opp ny med plast utenpå den gamle. Da unngår du problemer med at stoffet har strukket seg eller krympet. Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 21.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2023 5nacks skrev for 21 timer siden: Ingen av delene. En gammel kalesje vil være strukket og derfor vanskelig å lage nye paneler etter. En mal kan passe, men du er ikke garantert god passform. Det er beste er å lage nye maler basert på din båt. Den gamle kalesjen min hadde krympet kraftig. Faktisk var den krympet så kraftig at jeg ikke fikk hverken lukket eller åpnet kalesjen når det var frost. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 Jeg bruker ett lokalt firma og bestiller kalesjen ferdig montert på båten. Blir helt strøkent hver eneste gang. De er ikke billigst men har ingen problemer med å betale noe mer for ett godt resultat. Fordi jeg vet hvor mye greier det ellers kan bli. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.