Jump to content

Sy kalesje fra mal eller bruke gammel kalesje for mal

joelle

Recommended Posts

Har litt planer om å skifte ut kalesjen på båten.

Jeg skjønner at det absolutt beste er å ha en som kommer på plass som tar mål å tilpasser.

Men det er flere som tilbyr å kopiere den gamle kalesjen, å ett par som har maler på lager.

Hva er egentlig forskjell mellom å ha maler på lager eller å bruke den gamle som mal?

En mal skal jo ha samme fasong som en splitter ny kalesje. Den kalesjen som står på båten kan feks ha krympet litt etter rens og vil da gi en litt dårlig ny kalesje.

Jeg fikk en lånekalesje fra Hansen Protection for at de skulle være sikker på at det var riktig modell. Lånekalesjen satt som et skudd med alt av nagler som passet. Når min nye kalesje passet den ikke og naglene var ikke festet. Fikk hevet kjøpet.

Endte opp med ny kalesjen fra RHJ som han hadde liggende (produsenten sa han alltid lagde en Bavaria 32 sport for å ha for de forsvant alltid) og alt passet.

Det er følgelig ikke nødvendigvis mal eller kalesje som er spørsmålet, men firmaet og syer.

Lykke til med ny kalesje.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

• 1 år senere...

Hvordan passer den gamle kalesjen? er den litt sigen på noen plasser, så kan en dyktig kalesjemaker fint bruke den som mal.
Jeg syr selv, av den simple årsaken at jeg liker å gjøre ting selv.
Og har man en ok symaskin, så er det ikke vanskelig å få til.
Det finnes et utall av videoer og tutorials på www.sailrite.com.
Har ofte sett at selv om vi har 2 klin like båter rett fra fabrikk, så er det ikke alltid at kalesjen passer, selv om den kommer rett fra samme fabrikken.

5nacks skrev for 21 timer siden:

Ingen av delene. En gammel kalesje vil være strukket og derfor vanskelig å lage nye paneler etter. En mal kan passe, men du er ikke garantert god passform. Det er beste er å lage nye maler basert på din båt. 

Den gamle kalesjen min hadde krympet kraftig. Faktisk var den krympet så kraftig at jeg ikke fikk hverken lukket eller åpnet kalesjen når det var frost.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...