Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Da begynner jeg å forstå sammenhengen. Tar det før leggetid.

Inne i den grå koppen som henger på akslingen har det sittet et lager. Messinghylsen er skrudd inn på akslingen (?) og danner, ikke raceway, men anlegg for lagerets indre raceway (lageret innerdia). Lageret dyttes inn i den grå koppen. 'Skruringen' som henger på akslingen skrus inntil lagerets indre raceway. Kopp med lager og 'skruring' skrus fast på platen festet til spantene. Nå sitter denne delen av akslingen bom fast radielt og aksielt. Så fortsetter akslingen og ender i et enkelt kryss. Videre kommer en spline. Splinens eneste oppgave er å kompensere for termisk vekst. I og med at trykklageret gir null kompensasjon. Da har man et system som kan fungere om motoren er skrudd fast i båten uten fleksible motorlabber. For med fleksible motorlabber, blir det umulig å rette akslingen til, la oss si TIR 0,1 mm, i parallellplanet. Dette gjør at over tid vil det svakeste leddet vil gi etter. 'Glidekobling' = 'Spline'. Alt endrer seg om det sitter et kryss i andre enden av splinen også. Du skriver at det er to stykker. Da endrer saken seg en del. Systemet vil akseptere store vinkelavvik uten problem. Det vil også håndtere store avvik i horisontal- og vertikalplanet. Kravet til parallellitet i inn- og utgående akslinger er det samme. Du kan lese noe om problematikken her og her.

Du skal altså ikke, uten videre, hive deg over messinghylsen. Det blir som @Komodobeskriver innledningsvis. Hvis du skal flytte på denne koplingen, sett skruene inn fra gjengesiden, legg brødkniven inn i sporet/splitten. Skru til skruene, forsiktig, og koplingen vil utvide seg og bli slakk på akslingen. Mulig det er det trikset vi ser på bildet.

Edit: Sorry, ser det på første bildet dit. Jeg er treg i oppfattelsen. Da er konklusjonen den samme, vær forsiktig med den messinghylsen! Den danner underlag for lageret. Slik jeg tror nå, må enten messinghylsen PENT av, retning motoren. Så skal lageret innpå hylsen fra 'baksiden'. Hylsen tres tilbake på plass med lager og kopp montert, ringen skrus fast. Så kommer klemkoplingen. Noe slikt. Alternativet er å plukke av propellen og trekke akslingen inn i båten. Sette lageret innpå fra baksiden. Jeg vil tro at du problemfritt finner et standard trykklager som passer. Jeg har sfæriske lagre både på ror og som trykklager på propellakslingen, se her som ett eksempel. Jeg ville valgt lukket lager, om det blir levert, heter vel 2RS. Ta kontakt med noen spesialister på dette, her melder jeg meg ut. Komodo, Chiefengineer og andre vet mer enn meg om dette. 

I morgen skal jeg reparere en vaskemaskin som har konka.

Hulda

Hulda

Inne i den grå koppen som henger på akslingen har det sittet et lager. Messinghylsen er skrudd inn på akslingen (?) og danner, ikke raceway, men anlegg for lagerets indre raceway (lageret innerdia). Lageret dyttes inn i den grå koppen. 'Skruringen' som henger på akslingen skrus inntil lagerets indre raceway. Kopp med lager og 'skruring' skrus fast på platen festet til spantene. Nå sitter denne delen av akslingen bom fast radielt og aksielt. Så fortsetter akslingen og ender i et enkelt kryss. Videre kommer en spline. Splinens eneste oppgave er å kompensere for termisk vekst. I og med at trykklageret gir null kompensasjon. Da har man et system som kan fungere om motoren er skrudd fast i båten uten fleksible motorlabber. For med fleksible motorlabber, blir det umulig å rette akslingen til, la oss si TIR 0,1 mm, i parallellplanet. Dette gjør at over tid vil det svakeste leddet vil gi etter. 'Glidekobling' = 'Spline'. Alt endrer seg om det sitter et kryss i andre enden av splinen også. Du skriver at det er to stykker. Da endrer saken seg en del. Systemet vil akseptere store vinkelavvik uten problem. Det vil også håndtere store avvik i horisontal- og vertikalplanet. Kravet til parallellitet i inn- og utgående akslinger er det samme. Du kan lese noe om problematikken her og her.

Du skal altså ikke, uten videre, hive deg over messinghylsen. Det blir som @Komodobeskriver innledningsvis. Hvis du skal flytte på denne koplingen, sett skruene inn fra gjengesiden, legg brødkniven inn i sporet/splitten. Skru til skruene, forsiktig, og koplingen vil utvide seg og bli slakk på akslingen. Mulig det er det trikset vi ser på bildet.

Edit: Sorry, ser det på første bildet dit. Jeg er treg i oppfattelsen. Da er konklusjonen den samme, vær forsiktig med den messinghylsen! Den danner underlag for lageret. Slik jeg tror nå, må enten messinghylsen PENT av, retning motoren. Så skal lageret innpå hylsen fra 'baksiden'. Hylsen tres tilbake på plass med lager og kopp montert, ringen skrus fast. Så kommer klemkoplingen. Noe slikt. Alternativet er å plukke av propellen og trekke akslingen inn i båten. Sette lageret innpå fra baksiden. Jeg vil tro at du problemfritt finner et standard trykklager som passer. Jeg har sfæriske lagre både på ror og som trykklager, se her som ett eksempel. Jeg ville valgt lukket lager, om det blir levert, heter vel 2RS. Ta kontakt med noen spesialister på dette, her melder jeg meg ut. Komodo, Chiefengineer og andre vet mer enn meg om dette. 

Hulda

Hulda

Du skal altså ikke, uten videre, hive deg over messinghylsen. Parker heller akslingen i riktig posisjon aksielt, sett koppen innpå og se om messinghylsen vil ha misjon som anlegg for lagerets innerdia. Hva klemhylsen med brødkniven i har for funksjon, vet jeg ikke enda. Mulig den skal holde messinghylsen på plass. Men det kan du fortelle. Hvis du skal flytte på denne koplingen, sett skruene inn fra gjengesiden, legg brødkniven inn i sporet/splitten. Skru til skruene, forsiktig, og koplingen vil utvide seg og bli slakk på akslingen. 

• Create New...