Jump to content

Edit History

Morten_L

Morten_L

blueline skrev On 5.1.2022 at 21.18:

På et så stort anlegg er det nok smart å bygge om til paralellkobling. Det vil gi mindre motstand i kretsen og bedre sirkulasjon. Det vil også gjøre det letter å hente ut varme der du vil slik at alle konvektorer får lik temperatur på inn vannet. Isolering av slangene vil også gi bedre effekt slik at du får varmen der du vil ha den. 19 mm slange er ikke akkurat overdimensjonert for så stor varmer. Jeg hadde 19 mm på 5 kw varmer. Likevel ville jeg isolert og bygd om til parallellkobling av konvektorene og gjort en vurdering før jeg ville gjort noe mer. 

Tror det må bli punkt en ja, har bestilt deler :smiley:

Escaro skrev for 9 timer siden:

Fikk montert Eberspãcher vannvarmer (8kW) med følgende påhengt utstyr når båten var under bygging:

• Helios Radiator m/vifte 2kW på akterdekk
  • Sirkulasjonspumpe Eberspãcher
  • Alde plateveksler (7 kW) koblet til motoren.
  • Eberspãcher defroster 10 kW (uttak på alle rom, isolerte slanger)
  • Quick varmtvannstank 60 liter
  • Svedbergs håndkletørker i dusj.
  • 16mm/19 mm slanger (varmebestandige) Isolert med Armaflex isolasjon.

Alle forbrukere er parallellkoblet og påmontert kuleventiler på inn-/utløp for enkel regulering av varmeuttak.

Bypass og stengeventil på defroster slik at denne kan slås av på varme dager. Slipper da å stenge ventiler manuelt.

Anlegget gir varme på 3 mulige oppsett som styres ved hjelp av releer.

• Når Varmeren går starter sirkulasjonspumpen
  • Når motoren går starter sirkulasjonspumpen
  • Når en bruker landstrøm kan en starte sirkulasjonspumpen manuelt og får varme i anlegget via varmtvannstanken (fungerer veldig bra)

Isolering av varmluftslanger og varmtvannsrør/slanger kan anbefales, da får en mer varme frem til ønsket sted.

image.png.594ab34680f03959ac708ab418193b0a.png

826415101_Relestyringsirkulasjonspumpe1.png.5805aa0d722a4db426f5519ccf1e9903.png

Tusen takk for innspill og ikke minst tegninger. Tror jeg satser på tilnærmet kopi av ditt oppsett etterhvert. Håndkletørker var jo også genialt! Mye vått seilertøy og med vaskemaskin ombord blir det utfordrende med tøytørk i regnvær

Morten_L

Morten_L

blueline skrev On 5.1.2022 at 21.18:

På et så stort anlegg er det nok smart å bygge om til paralellkobling. Det vil gi mindre motstand i kretsen og bedre sirkulasjon. Det vil også gjøre det letter å hente ut varme der du vil slik at alle konvektorer får lik temperatur på inn vannet. Isolering av slangene vil også gi bedre effekt slik at du får varmen der du vil ha den. 19 mm slange er ikke akkurat overdimensjonert for så stor varmer. Jeg hadde 19 mm på 5 kw varmer. Likevel ville jeg isolert og bygd om til parallellkobling av konvektorene og gjort en vurdering før jeg ville gjort noe mer. 

Tror det må bli punkt en ja, har bestilt deler :smiley:

Escaro skrev for 9 timer siden:

Fikk montert Eberspãcher vannvarmer (8kW) med følgende påhengt utstyr når båten var under bygging:

• Helios Radiator m/vifte 2kW på akterdekk
  • Sirkulasjonspumpe Eberspãcher
  • Alde plateveksler (7 kW) koblet til motoren.
  • Eberspãcher defroster 10 kW (uttak på alle rom, isolerte slanger)
  • Quick varmtvannstank 60 liter
  • Svedbergs håndkletørker i dusj.
  • 16mm/19 mm slanger (varmebestandige) Isolert med Armaflex isolasjon.

Alle forbrukere er parallellkoblet og påmontert kuleventiler på inn-/utløp for enkel regulering av varmeuttak.

Bypass og stengeventil på defroster slik at denne kan slås av på varme dager. Slipper da å stenge ventiler manuelt.

Anlegget gir varme på 3 mulige oppsett som styres ved hjelp av releer.

• Når Varmeren går starter sirkulasjonspumpen
  • Når motoren går starter sirkulasjonspumpen
  • Når en bruker landstrøm kan en starte sirkulasjonspumpen manuelt og får varme i anlegget via varmtvannstanken (fungerer veldig bra)

Isolering av varmluftslanger og varmtvannsrør/slanger kan anbefales, da får en mer varme frem til ønsket sted.

image.png.594ab34680f03959ac708ab418193b0a.png

826415101_Relestyringsirkulasjonspumpe1.png.5805aa0d722a4db426f5519ccf1e9903.png

Tusen takk for innspill og ikke minst tegninger. Tror jeg satser på tilnærmet kopi av ditt oppsett. Håndkletørker var jo også genialt! Mye vått seilertøy og med vaskemaskin ombord blir det utfordrende med tøytørk i regnvær

• Create New...