Jump to content

Montere Eberspacher, mindre luftslange?

kjetillunde

Recommended Posts

Jeg er igang å monterer en Eberspacher D2 dieselvarmer. 

Men det er for trangt for en 65mm alu slange. Tror det kan gå med en 40mm alu slange men det finner jeg ikke på nett? Jeg trenger da også en overgang fra 65mm til 40mm.

Kan det fungere med plast slange og overgang istedenfor? Eller blir det for varmt at plasten smelter?

Enig med haba.plast smelter fort.Jeg monterte en gang en plast ofte ca 1 meter fra varmeren på grunn av en skarp bøy på slangen ved varmeren som ble overopphetet.Den smeltet fort .Har du begrenset plass kan en løsning være en splitt til to slanger på 40 rett etter varmeren hvis det er lettere å plassere unngå skarpe bøyer på slangene  ,

Å gå ned i dimensjon er aldri bra. Opp kan gå bedre. Du kan eventuelt gå ned etter første uttak, men varmeren må ha et sted å gjøre av varmen. 

Plastslanger funker dårlig, luft ut fra varmer er 80-90 grader. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Bellil skrev for 1 time siden:

Du kan jo bytte til to slanger som sammen har samme areal.

Jeg får det til å bli to slanger på 46 mm og jeg har da regnet med at størrelsen er angitt innvendig.

Ok, så plast slange kan smelte som dere sier. 

Er det en sånn jeg trenger for å få to slanger? 

348729293.jpg.5e35e73cb97703d95a926f6323129d04.jpg

Redigert av kjetillunde (see edit history)
mawilu skrev for 4 timer siden:

Det er en løsning hvis den passer til din varmer alternativ er å lage en Y Split på slangen  de finnes også originalt og sikkert rimeligere en endelokket du fant

Y split høres lurt ut, men finnes det y split som går fra 65mm til 40mm?

Eller kan jeg lage det selv? ?

Du er nødt til å ha rett størrelse fram til første utløp (og det utløpe kan ikke ha spjeld). Etter dette kan du vel gå ned men vær klær over at dette vil gjøre at det aller meste av varmen går ut av utløp nr 1. Kanalene bør nok være i metall.  Hva med feks å få knekt til en rektangulær kanal på 40 x XX mm med tverrsnittsareal større enn 60 mm slange for å komme seg forbi det ‘kritiske’ området? Får du økt tverrsnittet til utløp lengst hjelper det på fordelingen.

kjetillunde skrev for 6 timer siden:

Hva er første utløp?

Det er første sted på slangen hvor den blåser ut fra brenner. på vår BAV32 Sport så er det utblåset under trappa og følgelig blåser det alltid varmt i kabinen nede. Vi har bare ett ekstra uttak og det er i sitteområde under kalesjen.

Jeg antar at første utblås må være av typen alltid åpen for å sikre at det alltid er et utblås for å hindre overoppheting.

Kom til å tenkte på at vi har en Y rett etter brenner slik at vi kan stenge oppe, men aldri nede i kabinen.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

kjetillunde skrev for 7 timer siden:

Hva er første utløp?

Var nok litt upresist. Som @Bellil skriver så skal det være et ‘alltid’ åpent utløp for å hindre overoppheting. Mener også at det er en spec for max lengde frem til dette utløpet fra varmer (sjekk manual) og har sett i praksis at om det er for langt så stopper varmer pga overoppheting. Når du evt lager en restriksjon på slangene slik du nevner så må det alltid-åpne utløpet være før denne restriksjonen - eller at en deler med Y før restriksjonen. Om du legger to slanger med samme tverrsnittsareal til sammen som den store så vil det fremdeles være en restriksjon - derfor forslaget om en videre kanal dersom det er mulig! For mange krappe bend vil også gi økt motstand, og de der rillene som gjør slangene fleksible hjelper egentlig heller ikke ift motstand. Mulig noen biter 65 mm alu takrennerør kan klemmes flate nok til å gå inn i 40 mm åpning og at 60 mm slange med litt forsiktig vold kan pjåtes på endene av disse.

For bedre fordeling av varmen burde egentlig det alltid-åpne utløpet komme sist på slangen men dette krever i så fall at totallengden er kort nok, og full diameter på slange ift spec. En får også god effekt av å isolere slangene om det er mulig å få til. Det er mye varmetap i lange strekk der varmen ikke gjør nytte for seg (hulrom, motorrom etc). 

Fantino skrev for 2 timer siden:

Var nok litt upresist. Som @Bellil skriver så skal det være et ‘alltid’ åpent utløp for å hindre overoppheting. Mener også at det er en spec for max lengde frem til dette utløpet fra varmer (sjekk manual) og har sett i praksis at om det er for langt så stopper varmer pga overoppheting. Når du evt lager en restriksjon på slangene slik du nevner så må det alltid-åpne utløpet være før denne restriksjonen - eller at en deler med Y før restriksjonen. Om du legger to slanger med samme tverrsnittsareal til sammen som den store så vil det fremdeles være en restriksjon - derfor forslaget om en videre kanal dersom det er mulig! For mange krappe bend vil også gi økt motstand, og de der rillene som gjør slangene fleksible hjelper egentlig heller ikke ift motstand. Mulig noen biter 65 mm alu takrennerør kan klemmes flate nok til å gå inn i 40 mm åpning og at 60 mm slange med litt forsiktig vold kan pjåtes på endene av disse.

For bedre fordeling av varmen burde egentlig det alltid-åpne utløpet komme sist på slangen men dette krever i så fall at totallengden er kort nok, og full diameter på slange ift spec. En får også god effekt av å isolere slangene om det er mulig å få til. Det er mye varmetap i lange strekk der varmen ikke gjør nytte for seg (hulrom, motorrom etc). 

Jeg skjønner. Da vurderer jeg å lage en y split rett etter varmeren fra 65mm til 2x40mm som går parallelt helt frem. Det blir ca 1,5m med én krapp bend.

Noen tips til hvordan lage en y split fra 65mm til 2x40mm? Takrenne nedløp? Varmebestandig fugemasse?

Eller aluminiumstape/ gaffatape?

Blir det for varmt dersom jeg bruker denne rett etter varmeren?:

87618_Evolution_Aqua_Ltd_FLEX_REDUKSJON__OVERGANG__1.jpg.58283006442fa9217a16385dab09c593.jpg

Bellil skrev 3 minutter siden:

Klemmer man en 60-slange mister man vel det nødvendige innvendige arealet og dermed er vel noe av poenget borte?

Absolutt, men 2 klemte ved siden av hverandre gjennom restriksjonen er jo en mulig måte å kompensere litt på feks. Da er det jo enkelt med Y før og etter rent koplingsmessig også

Fantino skrev for 7 timer siden:

Ville holdt meg til metall eller plastdeler som er beregnet for denne temperaturen. Går ikke an å klemme 60 mm slangene litt ovale da og smette de gjennom - eller er det like trangt hele veien fremover?

Jeg søker på slangeadapter 60mm til 40mm men finner ikke riktig dimensjon bortsett fra denne i gummi. Fungerer det å kle denne inn med aluminiumstape? 

Aluminiumstape tåler temperaturer helt opptil 150 grader.

87618_Evolution_Aqua_Ltd_FLEX_REDUKSJON__OVERGANG__1.jpg.04b22f79a544b4ec8f4d5e07c2b422f1.jpg

Aluminiumstape1.png.db8e0a4f86c9f1fe59ecc6e3541aac99.png

Kan anbefale isolerte slanger for varmere når man monterer nytt:

https://www.maritim.no/isolert-varmluftslange

Termoplastisk slange egnet for ventilasjon, varmluft, avgasser etc.

• Reduserer kondens og hindrer varmetap.
  • Temperaturområde: -25°C til +100°C.
  • Stålarmert polyetylenskum med lukkede celler med ytterlag av polyolefiner.

Vær oppmerksom på at disse har en luftretning (merket med pil)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...