Jump to content

Edit History

kjetillunde

kjetillunde

Fantino skrev for 2 timer siden:

Var nok litt upresist. Som @Bellil skriver så skal det være et ‘alltid’ åpent utløp for å hindre overoppheting. Mener også at det er en spec for max lengde frem til dette utløpet fra varmer (sjekk manual) og har sett i praksis at om det er for langt så stopper varmer pga overoppheting. Når du evt lager en restriksjon på slangene slik du nevner så må det alltid-åpne utløpet være før denne restriksjonen - eller at en deler med Y før restriksjonen. Om du legger to slanger med samme tverrsnittsareal til sammen som den store så vil det fremdeles være en restriksjon - derfor forslaget om en videre kanal dersom det er mulig! For mange krappe bend vil også gi økt motstand, og de der rillene som gjør slangene fleksible hjelper egentlig heller ikke ift motstand. Mulig noen biter 65 mm alu takrennerør kan klemmes flate nok til å gå inn i 40 mm åpning og at 60 mm slange med litt forsiktig vold kan pjåtes på endene av disse.

 

For bedre fordeling av varmen burde egentlig det alltid-åpne utløpet komme sist på slangen men dette krever i så fall at totallengden er kort nok, og full diameter på slange ift spec. En får også god effekt av å isolere slangene om det er mulig å få til. Det er mye varmetap i lange strekk der varmen ikke gjør nytte for seg (hulrom, motorrom etc). 

 

Jeg skjønner. Da vurderer jeg å lage en y split rett etter varmeren fra 65mm til 2x40mm som går parallelt helt frem. Det blir ca 1,5m med én krapp bend.

 

Noen tips til hvordan lage en y split fra 65mm til 2x40mm? Takrenne nedløp? Varmebestandig fugemasse?

Eller aluminiumstape/ gaffatape?

 

Blir det for varmt dersom jeg bruker denne rett etter varmeren?:

87618_Evolution_Aqua_Ltd_FLEX_REDUKSJON__OVERGANG__1.jpg.58283006442fa9217a16385dab09c593.jpg

kjetillunde

kjetillunde

Fantino skrev for 2 timer siden:

Var nok litt upresist. Som @Bellil skriver så skal det være et ‘alltid’ åpent utløp for å hindre overoppheting. Mener også at det er en spec for max lengde frem til dette utløpet fra varmer (sjekk manual) og har sett i praksis at om det er for langt så stopper varmer pga overoppheting. Når du evt lager en restriksjon på slangene slik du nevner så må det alltid-åpne utløpet være før denne restriksjonen - eller at en deler med Y før restriksjonen. Om du legger to slanger med samme tverrsnittsareal til sammen som den store så vil det fremdeles være en restriksjon - derfor forslaget om en videre kanal dersom det er mulig! For mange krappe bend vil også gi økt motstand, og de der rillene som gjør slangene fleksible hjelper egentlig heller ikke ift motstand. Mulig noen biter 65 mm alu takrennerør kan klemmes flate nok til å gå inn i 40 mm åpning og at 60 mm slange med litt forsiktig vold kan pjåtes på endene av disse.

 

For bedre fordeling av varmen burde egentlig det alltid-åpne utløpet komme sist på slangen men dette krever i så fall at totallengden er kort nok, og full diameter på slange ift spec. En får også god effekt av å isolere slangene om det er mulig å få til. Det er mye varmetap i lange strekk der varmen ikke gjør nytte for seg (hulrom, motorrom etc). 

 

Jeg skjønner. Da vurderer jeg å lage en y split rett etter varmeren fra 65mm til 2x40mm som går parallelt helt frem. Det blir ca 1,5m med én krapp bend.

 

Noen tips til hvordan lage en y split fra 65mm til 2x40mm? Takrenne nedløp? Varmebestandig fugemasse?

Eller aluminiumstape/ gaffatape?

kjetillunde

kjetillunde

Fantino skrev for 1 time siden:

Var nok litt upresist. Som @Bellil skriver så skal det være et ‘alltid’ åpent utløp for å hindre overoppheting. Mener også at det er en spec for max lengde frem til dette utløpet fra varmer (sjekk manual) og har sett i praksis at om det er for langt så stopper varmer pga overoppheting. Når du evt lager en restriksjon på slangene slik du nevner så må det alltid-åpne utløpet være før denne restriksjonen - eller at en deler med Y før restriksjonen. Om du legger to slanger med samme tverrsnittsareal til sammen som den store så vil det fremdeles være en restriksjon - derfor forslaget om en videre kanal dersom det er mulig! For mange krappe bend vil også gi økt motstand, og de der rillene som gjør slangene fleksible hjelper egentlig heller ikke ift motstand. Mulig noen biter 65 mm alu takrennerør kan klemmes flate nok til å gå inn i 40 mm åpning og at 60 mm slange med litt forsiktig vold kan pjåtes på endene av disse.

 

For bedre fordeling av varmen burde egentlig det alltid-åpne utløpet komme sist på slangen men dette krever i så fall at totallengden er kort nok, og full diameter på slange ift spec. En får også god effekt av å isolere slangene om det er mulig å få til. Det er mye varmetap i lange strekk der varmen ikke gjør nytte for seg (hulrom, motorrom etc). 

 

Jeg skjønner. Da vurderer jeg å lage en y split rett etter varmeren fra 65mm til 2x40mm som går parallelt helt frem. Det blir ca 1,5m med én krapp bend.

 

Noen tips til hvordan lage en y split fra 65mm til 2x40mm? Takrenne nedløp?



×
×
  • Create New...