Jump to content

Montere Eberspacher, mindre luftslange?

kjetillunde

Recommended Posts

Escaro skrev 1 time siden:

Vil anta at en mekanisk bedrift kan sveise en ''Y'' med de rette dimensjoner.

Jeg har fått laget slike hos lokalt verksted og det kostet ikke all verden.

Dimensjonen på de som jeg fikk laget var 39mm med overgang til 20mm, i rustfritt stål.

Det er jo interessant bare jeg finner et verksted i nærheten og prisen ikke er for høy. 

Escaro skrev 1 time siden:

Konstant temperatur på Eberspãcher vannvarmer er 82 °C.

Det er luftvarmer jeg har, ikke vannvarmer

Sakset fra Eberspãcher monteringsanvisning:

Ved eventuell unormal opptreden kan det pga.
overoppheting oppstå stedvise varmlufttemperaturer
på opp til 150 °C og overflatetemperaturer på opp til
90 °C, umiddelbart før feilfunksjonsutkoblingen slår
inn. Det må derfor bare brukes godkjente, temperaturbestandige
varmluftslanger!

Ser ut til at det kan forekomme høye temperaturer her.

Bellil skrev for 4 timer siden:

Selvfølgelig er den det @Fantino. Jeg var bare så låst i tankene mine på et rør og ikke slange.

Men den koster jo litt mer enn jeg har lyst til å bruke :nonod:

Hvis det er et åpent og beint strekk tenker jeg kjapt på en rest med 65 mm alu takrenne.  Vil tro det lar seg gjøre å strekke slangeneendene noen mm med en hjemmemekket kon sånn at de smetter på i endene. Mindre motstand i takrennerøret pga glatt innside. Kan vel enkelt isoleres litt om det er issue.

Det er vel tre 90 gradere under senga i stikkabin og dette er den som går til "alltid åpent" utblås. Mener ganske bestemt at det er mer enn 70 mm diameter på den. Ut fra husken tror jeg mer på 80-90 mm.

Slangen synes jo ikke heller og tror jeg må ha fire-fem meter så slangen til Maritim frister ikke pga prisen.

Nå har jeg riktignok Webasto, men det er vel omtrent de samme temperaturene som @Escaro nevner som jeg må ta hensyn til.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Det kan være god driftsøkonomi med isolerte slanger på dieselvarmeren.

Det er forskjellige måter å isolere slangene på og her er link til en:

https://breddegrad.no/isolering-av-dieselvarmer/

Men vil anta at uisolert slange + isolasjon vil komme på minst det samme som ferdig isolert slange. I tillegg så blir det en skikkelig ''drittjobb'' dersom det er trangt.

Utførte en slik etterisolering på forrige båt og konkluderte med at dette gjør jeg ikke en gang til.

Hvis du skal over til mindre dimensjon ganger 2 kan du vel kjøpe en y i stor dimensjon og så bruke en liten bit varmerør og overgang til mindre dimensjon på begge utløp fra y?. Er jo hyllevare der de selger slikt. Eventuelt latterlig billig på Aliexpress. 

Sånn gummimuffe prøvde jeg meg på en gang ved montering av en eber d2. Lukta svidd gummi så fort det ble varmet opp. Gjetter på at den lukta kommer også med alukledning. Ikke fin lukt i båt. Ga god paranoia i starten også;)

Redigert av willmasta (see edit history)
willmasta skrev On 1/7/2022 at 19.22:

Hvis du skal over til mindre dimensjon ganger 2 kan du vel kjøpe en y i stor dimensjon og så bruke en liten bit varmerør og overgang til mindre dimensjon på begge utløp fra y?. Er jo hyllevare der de selger slikt. Eventuelt latterlig billig på Aliexpress. 

Sånn gummimuffe prøvde jeg meg på en gang ved montering av en eber d2. Lukta svidd gummi så fort det ble varmet opp. Gjetter på at den lukta kommer også med alukledning. Ikke fin lukt i båt. Ga god paranoia i starten også;)

Hehe, ja da er nok ikke gummimuffa noen vei å gå. Takk for du delte den erfaringen. ?

Veldig interessant det du sier om å kjøpe en y i stor dimensjon og så bruke en liten bit varmerør og overgang til mindre dimensjon på begge utløp fra y. 

Hva er varmerør og overgang, hva kan jeg søke på for å finne det?

kjetillunde skrev 36 minutter siden:

Hehe, ja da er nok ikke gummimuffa noen vei å gå. Takk for du delte den erfaringen. ?

Veldig interessant det du sier om å kjøpe en y i stor dimensjon og så bruke en liten bit varmerør og overgang til mindre dimensjon på begge utløp fra y. 

Hva er varmerør og overgang, hva kan jeg søke på for å finne det?

https://www.maritim.no/eberspacher-y-ror-60mm

https://www.maritim.no/varmluftslange-apk

https://www.maritim.no/eberspacher-overgang-plast-75-50mm

Disse er ikke i rett dimensjon kanskje, men fungerer som eksempel. 

Du setter på en liten bit av varmluftrør ut fra varmeren, og setter på en y. Så setter du på en liten bit varmluftrør og så en overgang til mindre varmluftrør på begge utløp fra y. 

Håper det var noenlunde forståelig. Kan eventuelt tegne det opp?

Hvis man utvider horisonten sin litt, så ville jeg absolutt vurdert å droppe disse alu-slangene mot slanger av typen Aeroduct  SCAT o.l. 

Glassfiber-armerte silikonslanger som tåler 260°C kontinuerlig og er standarden på f.eks. fly i alle størrelser. 

Brukte selv slike til innsug, forgasservarme og varmeapparat på mikrofly en gang i tiden, og det er solide saker. 

Man får også kjøpt alu-flenser og andre deler i samme dimensjoner så man kan trikse og mikse for å få det ventilasjonsanlegget man trenger. 

Man bør nok handle slikt fra utlandet, så for noen er sikkert det litt heft, men kvaliteten på slikt er i en helt annen verden enn disse skjøre alu-slangene som er vanlig å finne i båt. 

https://www.aircraftspruce.com/categories/aircraft_parts/ap/menus/ap/ducting.html

https://www.aircraftspruce.com/categories/aircraft_parts/ap/menus/ep/heaters_tubeconnect.html

willmasta skrev On 1/13/2022 at 22.14:

https://www.maritim.no/eberspacher-y-ror-60mm

https://www.maritim.no/varmluftslange-apk

https://www.maritim.no/eberspacher-overgang-plast-75-50mm

Disse er ikke i rett dimensjon kanskje, men fungerer som eksempel. 

Du setter på en liten bit av varmluftrør ut fra varmeren, og setter på en y. Så setter du på en liten bit varmluftrør og så en overgang til mindre varmluftrør på begge utløp fra y. 

Håper det var noenlunde forståelig. Kan eventuelt tegne det opp?

Ja nå forstår jeg. ?

Men dimensjonene jeg trenger finnes ikke hos maritim; 60mm til 40mm

• 3 uker senere...
Fantino skrev On 1/5/2022 at 13.41:

Ville holdt meg til metall eller plastdeler som er beregnet for denne temperaturen. Går ikke an å klemme 60 mm slangene litt ovale da og smette de gjennom - eller er det like trangt hele veien fremover?

60mm-slangen skal gjennom en åpning på ca 40mm med en lengde på kun et par cm. 

Jeg får ikke 60mm-slangen gjennom der... 

Roger jo skrev for 4 timer siden:

Du trenger en slik så det blir nok luft ,

Eller du kan ta sjansen  og lime fast en 65mm stuss på hver side av skottet med Tec7.

Og håpe på at det blir luft nok.

Når det ikke er plass til et 60 mm rør er det neppe plass til 2 x 50 mm rør

kjetillunde skrev 49 minutter siden:

Når det ikke er plass til et 60 mm rør er det neppe plass til 2 x 50 mm rør

Som jeg skrev "

og lime fast en 65mm stuss på hver side av 40mm hullet ???? med Tec7.

Og håpe på at det blir luft nok.""

merkelig båt som det ikke går an å polere vekk  noen mm så hullet blir litt støre når det er snakk om en lengde på ""lengde på kun et par cm""

Et bilde hadde hvert kjekt,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

kjetillunde skrev for 7 timer siden:

60mm-slangen skal gjennom en åpning på ca 40mm med en lengde på kun et par cm. 

Jeg får ikke 60mm-slangen gjennom der... 

Da er det antakelig for lite tverrsnitt til at det er bryderiet verdt? Blir i alle fall særdeles dårlig effekt i andre enden siden du ikke kan strupe brenner for å ‘dytte’ det gjennom. Måtte i så fall være å montere en inline ‘hjelpevifte’ i røret et sted for å øke tilførselen i den grena, men blir fort støy av sånt da. Spesielt når det er trangt 

Roger jo skrev On 2/2/2022 at 17.07:

Blir det noe særlig mindre luftmengde  med 65mm  til  40mm  i  innsnevring   (er ca 20mm lang)  og øke til 65mm på andre siden ??

En hvis  venturieffekt blir det vel,  snart 60 år siden skolen.

Dere er snille som prøver å hjelpe meg med en løsning med mange gode forslag. Må først og fremst si tusen takk for det! ?

Jeg lurer litt på det samme som du nevner her Roger: Blir det noe særlig mindre luftmengde med 60mm  til  40mm  i  innsnevring (ca 20mm lang)  og øke til 60mm på andre siden?

kjetillunde skrev for 2 timer siden:

Dere er snille som prøver å hjelpe meg med en løsning med mange gode forslag.

Det mange lurer på er hvorfor det ikke er mulig i en båt og polere opp det hullet litt?

Et foto med forklaring hadde hvert fint, så vi forstår..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...