Jump to content

Askeladden 525 Exel eller Nordkapp Enduro 600

Enduro_70

Recommended Posts

Er på jakt etter skjærgårdsjeep til fiske og vann-aktiviteter, i prisklasse 150-200k. 

Det ligger pt. en av hver på Finn.no, hhv. :Askeladden 2007 mod. (199.000,-) m/ 115 Optimax + vannski-krok og teak-«look a’like» gulv, kartplotter og 2021 mod. Respo henger.  
Nordkapp Enduro 600 2009 mod.  (225.000,-) m/150 Eivinrude e-tech H.O + vannski-krok. og HSS henger.

Selv om det er forskjell i størrelse, tenker jeg at de på sett og vis er i samme kategori… -er uansett de som er tilgjengelige for salg….

Forstår det som at Askeladden 525 Excel er overlegen i sjøen, og at merket borger for kvalitet, mens Enduro ‘en er elegant og en del større og dermed mer stabil, men at den kanskje ikke er like godt sammenskrudd. Enduro vinner på fart, men det betyr ikke så mye for meg…

Tusenkroner spørsmålet blir da, hvilken skal vi velge, og hvorfor?

-se bort fra brukernavn…?

Redigert av Askeladden_525 (see edit history)

Jeg har ikke mye erfaring med Askeladden 525, men har vært med på testkjøring en gang i forbindelse med et mulig kjøp. 

Båten er stødig, trygg og godt sammenskrudd. Ganske pen er den også. Men sjøegenskapene i forhold til å gå mykt og fint i noe sjø var ikke noe bra synest jeg. Den slo mye i bølgene.  Det ble ikke kjøp...

Nordkapp har jeg aldri kjørt, men de får mye skryt for å gå mykt og fint i bølger, og noen sier de ikke er like godt sammenskrudd.....

Begge båtene er vel forsåvidt riktig motorisert, med greit kraftoverskudd til å dra vannski.

Av de 2 du nevner ville jeg antagelig valgt Nordkapp, men ikke uten prøvekjøring....men hadde også sjekket ut Ryds 578, Yamarin 56SC,  Askeladden 565 og Amt i ca samme størrelse, og det er sikkert flere jeg har glemt. 

Vindskjermen til Yamarin 56Sc er antagelig den luneste i sin klasse, hvis det betyr noe...

Ved prøvekjøring av de forskjellige kandidatene får DU det beste grunnlaget til å velge det du synest passer deg best. Våre preferanser kan være forskjellige, og da blir fort valget annerledes....

Husk også at båt og motor begynner å dra på årene, så sjekk at vedlikeholdet er utført på en god måte.

Har hatt Askeladden 525 Excel for mange år siden. Kjøpte denne ny, m/ en 90 Optimax bakpå. Syntes motoren passet utmerket til båten, noe også denne 115 hk også gjør. Var veldig fornøyd med båt og motor, som var utrolig sprek, og gikk bra i sjøen. Kan anbefale denne, Nordkapp har jeg ingen erfaring med. Men som "Mort1", også nevner, så begynner jo begge båtene å dra litt på årene, så de må jo nøye sjekkes både på land, og i vann før man bestemmer seg.

Takk for svar @LM 605og @Mort1??

Her er annonsen til båtene;                
Askeladden:   https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=242248161

Nordkapphttps://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=226066680

Askeladden står på land og kan kun vurderes der. Er det noe spesielt en skal være oppmerksom på?

Har fått noen bilder av finnen nederst på undervannshuset, og det ser ut til å være antydning til korrosjon/bobler i lakken. Er det et varsel om noe eksempelvis?

Fine båter begge men noe høyt priset? Spesielt den Optimaxen kan ikke ha så mye verdi igjen?

Jeg tror båtene i denne klassen er nokså like, de fleste er gode nok og jeg ville vurdert evt mindre ettertraktet skrog men nyere motor. 

jeg har fulgt med litt på denne båttypen å slo akkurat til på en finnmaster s5, til info. 

Vurdert disse?
https://www.finn.no/238812951

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=237124856

AdeKing skrev 1 minutt siden:

Fine båter begge men noe høyt priset? Spesielt den Optimaxen kan ikke ha så mye verdi igjen?

Jeg tror båtene i denne klassen er nokså like, de fleste er gode nok og jeg ville vurdert evt mindre ettertraktet skrog men nyere motor. 

jeg har fulgt med litt på denne båttypen å slo akkurat til på en finnmaster s5, til info. 

Vurdert disse?
https://www.finn.no/238812951

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=237124856

Takker, 

Ser poengene dine, men tross alder har Optimax `en kun gått 159 timer, betyr ikke det noe her? 
Evinrude`en har gått nesten det dobbelte…?!

Det er selvfölgelig positivt med få driftstimer men på litt eldre motorer hadde jeg ikke hengt meg opp på 150 eller 300timer. 

viktigere tenker jeg da er hvordan de er blitt vedlikeholdt. 

men det er klart, spesielt i Nordkappen får du ju veldig sprek båt. Som med den motoriseringen ville koste de doble eller noe ny. 

Askeladden_525 skrev for 2 timer siden:

Askeladden står på land og kan kun vurderes der. Er det noe spesielt en skal være oppmerksom på?

Svakheter på optimax 115 er coiler, antagelig bytte på reklamasjon, korrosjon på motorens styrearm og  nederste "svinghengsel" , og at girskift kan bli tregt pga saltavleiringer i en fôring som gearstaget går igjennom ut fra nedre motordeksel.

Ikke tenk på timetallet. 150 eller 300 timer er ingenting å bry seg om. Vedlikeholdet er mye, mye viktigere....

Redigert av Mort1 (see edit history)
AdeKing skrev for 8 timer siden:

Det er selvfölgelig positivt med få driftstimer men på litt eldre motorer hadde jeg ikke hengt meg opp på 150 eller 300timer. 

viktigere tenker jeg da er hvordan de er blitt vedlikeholdt. 

men det er klart, spesielt i Nordkappen får du ju veldig sprek båt. Som med den motoriseringen ville koste de doble eller noe ny. 

Redigert av Askeladden_525 (see edit history)
Askeladden_525 skrev 3 minutter siden:

Setter pris på kommentarer og tips….?

På Evinrude e-tec er alle servicer tatt hos merkeverksted, nå senest i mars -21, og båten er lagret inne 8 av 12 måneder hvert år, så da er kanskje dette det beste valget.
Min opprinnelige forståelse var at Askeladden 525 Excel ville være det tryggeste valget, og at spesielt båten var mest solid, men også Optimax ‘en. 
Den ekstra lengde-meteren betyr vel kanskje en del når det blir litt sjø, selv om båtene er like brede…

Interiøret i Askeladden virker mer solid og den ser bredere ut ettersom den er kortere enn Enduro men like bred…

Mort1 skrev for 6 timer siden:

Svakheter på optimax 115 er coiler, antagelig bytte på reklamasjon, korrosjon på motorens styrearm og  nederste "svinghengsel" , og at girskift kan bli tregt pga saltavleiringer i en fôring som gearstaget går igjennom ut fra nedre motordeksel.

Ikke tenk på timetallet. 150 eller 300 timer er ingenting å bry seg om. Vedlikeholdet er mye, mye viktigere....

På Evinrude e-tec er alle servicer tatt hos merkeverksted, nå senest i mars -21, og båten er lagret inne 8 av 12 måneder hvert år, så da er kanskje dette det beste valget.

Nå viser det seg at Optimax ikke hadde korrosjon på styrehus allikeval, det var is pga. frost, men det tyder igjen på at båten lagres ute, på land gjennom vinteren, -vet ikke om det er optimalt…
Min opprinnelige forståelse var at Askeladden 525 Excel ville være det tryggeste valget, og at spesielt båten var mest solid, men også Optimax ‘en. 
Den ekstra lengde-meteren betyr vel kanskje en del når det blir litt sjø, selv om båtene er like brede…

Interiøret i Askeladden virker mer solid og den ser bredere ut ettersom den er kortere enn Enduro men like bred…

Askeladden_525 skrev 1 time siden:

Nå viser det seg at Optimax ikke hadde korrosjon på styrehus allikeval, det var is pga. frost, men det tyder igjen på at båten lagres ute, på land gjennom vinteren, -vet ikke om det er optimalt…

At båten har blitt lagret utendørs om vinteren har ingen betydning. "Før i tiden", da ikke alle forhandlere/verksted hadde store opplagshaller, (med alt inkludert), så lagret jo alle båteiere sine farkoster i opplagshavnen utendørs, eller hjemme i sin egen hage. Bare båt/motor er vinterkonservert, og dekket til med stativ/presenning etc. så er dette helt greit. Naturligvis vil mange i dag "betale seg ut" av vinteropplaget, med å ha innendørs båtlagring inkl. service, oppussing, spyling/vasking/polering/stoffing etc., båt opp, båt ut ++++. :crazy:.Men da flyr (ti) tusenlappene fort også. :wink:.

20 minutes ago, LM 605 said:

At båten har blitt lagret utendørs om vinteren har ingen betydning. "Før i tiden", da ikke alle forhandlere/verksted hadde store opplagshaller, (med alt inkludert), så lagret jo alle båteiere sine farkoster i opplagshavnen utendørs, eller hjemme i sin egen hage. Bare båt/motor er vinterkonservert, og dekket til med stativ/presenning etc. så er dette helt greit. Naturligvis vil mange i dag "betale seg ut" av vinteropplaget, med å ha innendørs båtlagring inkl. service, oppussing, spyling/vasking/polering/stoffing etc., båt opp, båt ut ++++. :crazy:.Men da flyr (ti) tusenlappene fort også. :wink:.

For meg er en båt som er lagret innendørs om vinteren og fått jevnt vedlikehold, sikkelig vask og polering, mer verd en en som har stått ute! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 47 minutter siden:

For meg er en båt som er lagret innendørs om vinteren og fått jevnt vedlikehold, sikkelig vask og polering, mer verd en en som har stått ute! 

Det har jeg ingen tro på i det hele tatt. En båt som lagres ute under presenning, og ellers som følger alle forskrifter, har det like godt der, som innendørs i en opplagshall. Tror også båteieren selv, gjør et bedre stell med egen båt når det gjelder f.eks vask,polering,voksing,bunnstoffing++++, enn det som gjøres hos en forhandler/opplag. Sier ikke at det gjelder alle, men at der blir utført arbeid av mye ymse kvaliteter, er jo kjent. 

LM 605 skrev for 5 timer siden:

Det har jeg ingen tro på i det hele tatt. En båt som lagres ute under presenning, og ellers som følger alle forskrifter, har det like godt der, som innendørs i en opplagshall. Tror også båteieren selv, gjør et bedre stell med egen båt når det gjelder f.eks vask,polering,voksing,bunnstoffing++++, enn det som gjøres hos en forhandler/opplag. Sier ikke at det gjelder alle, men at der blir utført arbeid av mye ymse kvaliteter, er jo kjent. 

Dere har litt rett begge to...
Det er selvfølgelig bedre å ha en båt liggende inne, gitt at den behandles på forskriftsmessig måte, men de tåler nok fint å ligge utendørs også....
Det finnes vel forskjellige mennesker der også, noen lar båten stå/ligge ute uten tilsyn, mens andre tar vare på den....

Men for å ikke spore av, -det gjelder valg av båt...;

Dagens eier av Askeladden har kun eid båten i 1 sesong, og vet bare at ble skiftet olje og filter i fjor vår, ingenting utover det. Båt og motor virker til å ha blitt tatt vare på, men dette er altså ukjent...
Enduro  'en har fått jevnlig service ihht. plan, og er lagret inne og etter boka, motoren ser veldig fin ut, som ny, båte også¨, den er kun brukt til persontransport til og fra hytte, e har brukt mindre båt til fiske og vannlek, derav lavt timeantall, alt tatt i betraktning...
Jeg synes også begge virker høyt priset, men det er naturligvis markedet som bestemmer dette, men ingen av båtene er foreløpig solgt, så...

Alt tatt i betraktning, klarer jeg ikke å la være å tenke at Askeladden 525 er det tryggeste og beste valget, uten at jeg helt vet hvorfor.... Ingen av båtene er jo typiske "fiske-båter", så egentlig burde jeg kanskje lett etter en 435 Lite i stedet, men det blir en annen diskusjon... ;)

Er selvfølgelig redd for å sitte med katta i sekken, men begge har vel den del båt igjen i seg, så får eventuelt motorene påkostes noen kroner med tiden...

Tanker noen?

Beklager at det ble en liten avsporing av tråden.  Nå det gjelder valg av  båt, er det sannelig ikke lett. Kjenner som sagt bare Askeladden Excel m 90 Optimax, (som jo er "samme" som 115), av egen erfaring, og det var i alle fall en utmerket båt og motor. Brukte båten selv mye til fisking, bare fjernet div. puter midlertidig. Du får google litt på nettet, og se/lese alt du kommer over av tester og erfaringer over de nevnte båtene. 

Askeladden_525 skrev for 3 timer siden:

Alt tatt i betraktning, klarer jeg ikke å la være å tenke at Askeladden 525 er det tryggeste og beste valget, uten at jeg helt vet hvorfor.... 

Ingen dårlig tanke du har der, bunnsolid byggekvalitet, lekker båt som i tillegg har en produsent som har noe deler på lager, og har vært veldig servicevennlige når jeg har hatt kontakt med de. Det eneste er at i mine øyne slår de for mye i bølger. Ser du vekk fra det, så er det en meget god båt. 

Jeg har kjørt optimax 115 i 8 sesonger, ca 500t, og det fungerte utmerket, utenom det jeg har nevnt tidligere.

Du nevner at disse båtene har samme bredde. Når båten er lang i forhold til bredde så gir det mykere gange i bølger, i tillegg så har antagelig Nordkapp 600 dypere V-bunn, som også gir mykere gange....

Uansett, du må få godfølelsen for det du kjøper, og det er du som skal bli fornøyd!

Det er også midt på vinteren,  så noe pruting må være lov, selv om det er koronatider.....

Takker igjen for gode råd.
For å avslutte tråden på en "up-beat" kan jeg informere om at jeg nå er den (foreløpig) lykkelige eieren av en Nordkapp Enduro 600 (2009 mod.) m/Evinrude Raker II, e-tec, 150 HK H.O.
Om ikke annet så kommer det til å gå fort inntil den eventuelt havarerer...:)

Både båt og motor fremstår utrolig nok som helt ny, og den er tatt vare på med kjærlighet, så jeg er optimist...

Er fremdeles åpen for tips og kommentarer, enten det gjelder bensin blanding, injection, oppsider eller nedsider eller andre ting. Vil gjerne høre fra andre som har samme båt og/eller motor....

Uansett blir min Enduro 600 sjøsatt og døpt over helgen... ???

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...