Jump to content

Undervannslys, montering; Skru eller lime?

Skrukken

Recommended Posts

Jeg har endel erfaring med undervannsbelysning.Det absolutt beste på markedet i dag er etter min mening lumishore.Jeg har montert på endel båter som jeg har hatt.Modellen som heter smg 53 Blue/white er den som går på de fleste.Dette bruker også Princess mfl på sine båter Orginalt. En stor fordel at disse tåler tørrkjøring,det er det ikke alle som gjør.

De ligger på ca 25.000 for 4 stk.Du trenger kabler i tillegg,samt en likeretter som leverer stabil 12 v ut... koster ikke all verden.

Disse har et hull i senter på ca 10mm,samt 3 karosseriskruer. Bunnstoff slipes vekk,så limes de inntil båten og skrues med de 3 karosseriskruene.

Pro detailing I bergen er forhandeler på disse

Takk for svar Casie! 

jeg har virkelig ikke peiling, men den summen der var bortimot 10x dyrere enn jeg så for meg. Da er det sikkert helt kanonbra greier, men mulig en smule dyrt. 

hva mente du forresten med tørrkjøring ifm lysene? 

Ida Marie III skrev for 6 timer siden:

Men de til Biltema tåler vel neppe å stå under vann..eller.?

Under tekniske spesifikasjoner står det:  "Beskyttelsesgrad IP 68"

I bruksanvisningen står det at:                   "Produktet må ikke nedsenkes i vann"

Temmelig motstridende informasjon fra Biltema vedrørende denne lampa.

IP68 var det ja. X8 er jo varig nedsenking i vann under trykk. Pussig nok angir Hella at deres undervannslys er IP67 (https://www.maritim.no/hella-undervannslys-30w-b-w-svart-m-gra-bakgrunn) Båtsystem sine, som forøvrig har fått en 25% prisøkning siden i fjor, er angitt å ha IP68 (https://seatronic.no/batsystem-aqualight-undervannslys-hvitt)

Får se hvor lenge disse fra Biltema holder da... men 8-9 måneder i saltvann til nå. Om været er bra så tar jeg opp båten i april, men er det fryktelig kaldt så drøyer det kanskje noen uker og det kommer også an på groe. Har lampene holdt frem til det så lar jeg de være for å fortsette og se om de klarer enda 12 måneder i sjøen. 

Tenker at det også er en mulighet for å skru fast en «arm»-pendel oppunder badeplattform, som kan senkes ned mellom drevene når man ønsker belysning under vann. Det sparer skroget for noen hull. Noen tanker eller ideer på et sånt prosjekt?

Jeg er også ute etter å ettermontere undervannslys på en nyervervet Princess 42. 

Største forskjellen på en del av det som er på markedet er ant lumen og så klart om det er utenpåliggende eller gjennomgående.

Men slik jeg ser det er ant lumen en viktig faktor samt spredningsvinkel. 

De fra Hella er 3000 lumen og de fra Lumishore 6100 lumen. Prisen er så klart en forskjell på 12000,- kontra 25000,- men det er forsåvidt to vidt forskjellige produkt i vannet (om man ser de opp mot hverandre).

Finnes det andre reelle alternativer til Lumishore med samme lumenstyrke og kvalitet?

Grattis med prinsessa??? Et alternativ er jo langt billigere vanntette lamper (men med omtrent 3k lumen), og senke det ned på en skinne/arm? Litt Reodor felgen, og mulig ikke det tar seg ut på på en royalistisk båt som du har? 12-25k er jo spinnville summer, da noen sikkert skal ha betalt for jobben i tillegg. Men da blir det jo sikkert bra også da, for all del.. uansett, lys skal det bli???

Skrukken skrev On 4.1.2022 at 22.24:

Takk for svar Casie! 

jeg har virkelig ikke peiling, men den summen der var bortimot 10x dyrere enn jeg så for meg. Da er det sikkert helt kanonbra greier, men mulig en smule dyrt. 

hva mente du forresten med tørrkjøring ifm lysene? 

Det som jeg mener med tørr kjøringer ar veldig mange av lysene som er på markedet,tåler ikke å være tent når de ikke har kjøling av vann rundt seg.Dette kan være et problem for mangen båter om man ønsker og ha de tent når man kjører i planingsfart..

casie skrev for 1 time siden:

Det som jeg mener med tørr kjøringer ar veldig mange av lysene som er på markedet,tåler ikke å være tent når de ikke har kjøling av vann rundt seg.Dette kan være et problem for mangen båter om man ønsker og ha de tent når man kjører i planingsfart..

Hva er meningen med å ha påtente undervannslys i planingsfart ? :confused:

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...