Jump to content

Valg av redningsflåte

Elise

Recommended Posts

Bruker båten litt hele året og tenker det kan være lurt med redningsflåte, har bare med jolle på sommeren.

Vurdere denne https://seatronic.no/seago-sea-cruiser-iso-9650-2-redningsflate-for-4-personer-bag?gclid=Cj0KCQiAoNWOBhCwARIsAAiHnEhKBb0KWIiarSCdf9jT_adn1ekmkcos_msxaVIaoe0n3hLNKU4I248aAtUzEALw_wcB

Eller denne https://seatronic.no/lalizas-4-personers-inshore-lettflate-med-tak-bag

Sistnevnte ser spinklere ut, noen mer erfaringer rundt dette ?

8 hours ago, Ask said:

Det blir enklare, og rimelegare. å ha ein flåte som kan resertifiserast i nærleiken av der du bur.

Det kan kanskje ikkje dei du linkar til.

Enig om dette skal ha noe som helst reel trygghet og sikkerhet.  Vet ikke hvor og hvilke områder du du bruker båten og hvor mange dere er på tur. Det har jo etter min mening stor innvirkning.  Jeg tror jeg ville valgt profesjonelle overlevingsdrakter fremfor flåte. Har erfaring med Nordkapp drakt i marinen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hulda har redningsdrakter som ble benyttet i Norsk sektor av Nordsjøen. Flåte hadde vært greit. I og for seg. Men da en som er godkjent for utaskjærs bruk.

Sist jeg sjekket, foretok Seatronic Moss service på de redningsflåtene de selger. Halvtimes kjøring fra Fredrikstad. 

Ved valg av redningsflåte har det litt å si hvilke farvann du ferdes i.

Jeg bor i Nord-Norge med Vestfjorden som nærmeste nabo og har alltid med gruppa A redningsflåte.

Jeg har liten båt, flåtebaggen er stor, tung og alltid i veien... 

Har mange ganger vurdert lettflåte i kombinasjon redningsdrakter som alternativ.

Hadde jeg hatt større båt, ville jeg uten tvil valgt gruppe A redningsflåte fastmontert i kasse.

I en nødsituasjon vil det være enkelt å komme til flåten og sette den ut.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Vurderer selv også redningsflåte til min 29 foter, da det vil muliggjøre at jeg kan ta båten på lengre turer. Er den første som er linket her godkjent utaskjærs? Ser sertifisering ligger på hvert 3. år, noen som vet pris på dette? Og hva er forventet levetid på en sånn om man følger serviceintervaller?

Vi ferdes stort sett i kystnære områder, og normalt to personer. Tenkte også på overlevingsdrakt men ser det enklere med flåte.

Men uansett på tur i den kalde årstiden har du alvorlig problem om det skulle oppstå brann eller stor vannlekkasje og man er litt fra land.

Satser på en med flåte i bag, har ikke lyst å ha den fastmontert i container, i bag er den enkel å legge i en benk etc.

Om sommeren kan der være lengre turer men da er temperaturen bedre og vi har med Rib bakpå.

Seatronic har opplegg for service, de samler opp og sender de til leverandør. koster  4-5000.

Denne https://seatronic.no/lalizas-4-personers-inshore-lettflate-med-tak-bag har ikke krav til kontroll, det i seg selv høres litt skummelt ut :-)

Jeg har bestilt og ligger klar til henting nå :-)

Takk for gode innspill :-)

Ved en evakuering vinterstid uten overlevingsdrakt hadde jeg aldri hoppa i sjøen uten. Har trent på evakuering i marinen med overlevingsdrakt og livbåt.  (selvutløsende tønne livbåt)   En livbåt uten kontroll/sertifisering ser jeg på som lite sikkert!

Det er og liten trygghet i slikt utstyr om man ikke trener på det. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Elise skrev 17 minutter siden:

Denne https://seatronic.no/lalizas-4-personers-inshore-lettflate-med-tak-bag har ikke krav til kontroll, det i seg selv høres litt skummelt ut :-)

Jeg har bestilt og ligger klar til henting nå :-)

Takk for gode innspill :-)

Seasea.se har den flåten på kampanje akk nå  8290 kr 

du hadde fått den fraktfritt til butikk i Strømstad.

https://www.seasea.se/flytvästar-säkerhet/livflottar/livflotte-lalizas-coastal-ultra-light

anners har SVB (Tyskland) bra priser på Seago-flåter

https://www.svb24.com/en/seatec-by-seago-life-raft-iso-9650-2.html

jeg køpte derfra …….men jeg ønsker container og hydrostatutløser

S/Y Gunga Din

Vedrørende krav til kontroll.

Det er ikke lovpålagt å ha sertifisert redningsflåte for lystbåter, kravet gjelder yrkesbåter.

Usikker, men tror sertifiseringskravet av redningsflåte for yrkesbåter er annen hvert år.

Kontroll/service er for å opprettholde sertifisering, garanti og egensikkerhet.

Selv har jeg min flåte inne hvert 3-4år for service og kontroll.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Hulda skrev for 16 timer siden:

Hulda har redningsdrakter som ble benyttet i Norsk sektor av Nordsjøen. Flåte hadde vært greit. I og for seg. Men da en som er godkjent for utaskjærs bruk.

Sist jeg sjekket, foretok Seatronic Moss service på de redningsflåtene de selger. Halvtimes kjøring fra Fredrikstad. 

De gjør ikke det lenger. De sender de av gårde langt mot nord.  
Om dere holder til i nærheten av Fredrikstadområdet anbefaler jeg å ta kontakt med Engelsviken slipp. De har egen avdeling for sikkerhetsutstyr. 
Ellers er jeg enig i at en skikkelig overlevelsesdrakt er en god løsning. Sammen med PLB og bærbar VHF med DSC tror jeg det er en god løsning. 
Flåte er fint nok men det koster alt for mye å sertifisere dem. To kontroller overgår prisen av ny flåte av typen Seago. 
Jeg har en selv. Driver skolebåt og må ha. 
Kommer til å leie når jeg skal ha kurs i år. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg har en slik Seago liggende som jeg ikke har bruk for.
Hvis noen har interesse kan den overtas for en pris vi blir enige om. 
Den kan leveres langs E18 mellom Kristiansand (hvor flåten ligger) og Oslo (hvor jeg bor).

Send evt PM.

Ps. Ikke meningen å kuppe tråden. 

Seatronic sender Seago flåtene til England eller nordover i Norge som tidligere nevnt, samler opp og sender. Antydet 4-5000 kr for kontroll hvert 3. år.

Vi kjøpte denne https://seatronic.no/seago-sea-cruiser-iso-9650-2-redningsflate-for-4-personer-bag?gclid=Cj0KCQiAoNWOBhCwARIsAAiHnEhKBb0KWIiarSCdf9jT_adn1ekmkcos_msxaVIaoe0n3hLNKU4I248aAtUzEALw_wcB

Håper vi ikke får bruk for den, føler at det det er litt sikrere om ting skulle skje når vi ikke har med Ribben.

alidal skrev On 7.1.2022 at 8.14:

Vet du hvor det er? Eller må det innom Seatronic uansett?

Det vet jeg ikke. Fikk brev om flåten min og der stod det at den ble sendt nordover. Skal se om jeg finner det. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

-morten- skrev On 6.1.2022 at 7.22:

Enig om dette skal ha noe som helst reel trygghet og sikkerhet.  Vet ikke hvor og hvilke områder du du bruker båten og hvor mange dere er på tur. Det har jo etter min mening stor innvirkning.  Jeg tror jeg ville valgt profesjonelle overlevingsdrakter fremfor flåte. Har erfaring med Nordkapp drakt i marinen.

Bør ikke en god/dyr flytedress med god tetning i både armer og ben holde når en har flåte? Den er da uansett på for vår del minst 8 måneder i året.

@Krimart Har lest gjennom tråden. Det er vel ikke så mange som sverger til redningsdrakter i stedet for flåte at de kan nevnes i flertall?

Man skal kløne noe innmari om man bruker ett minutt på å iføre seg en redningsdrakt. VHF'en kan jeg ha i lommen på drakta. Drakten henger på kleshenger i skapet. Grab bag har jeg ikke. Ser ikke muligheten for å bli liggende å plaske i Oslofjorden så lenge at jeg har behov for lunch. Det hele kommer vel an på båt, fartsområde og årstid. Jeg vet ikke hvor mange det er her inne som har testet havari, vinter, isflak i februar, redningsdrakt, flåte, helikopter? Hvordan komme tørr fra båt til flåte i dårlig vær og sjøgang? Dette har jeg vært med på mange ganger i jobbsammenheng. Så før man teoretiserer seg dønn i senk, prøv. Ta en test og føl selv, det er vanvittig vått og kaldt. Og mye kløning, om man aldri har forsøkt før det er alvor. Vi hadde folk på kursene som ikke fikk til, manglet fysisk styrke, ikke turde, ble 'sertifisert på dispensasjon'. Helt alminnelig frisk bris, to kalde. Helt alminnelige folk, som du og jeg.

Skulle jeg seilt fra eks Moss til Aberdeen, ville det vært både og, ikke enten eller. Skulle jeg seilt mellom Hvaler og Færder, ville jeg vært komfortabel med redningsdrakt. Ikke flytekjeledress, redingsdrakt. Om vinteren.

@Jernbåten  det var vel i alle fall to. Ja jeg bare terotiserer. Nei det er nok ikke så mange som har ligget blandt isflak i 20m bølger og blitt reddet av helikopter, og sannsynlighteten for at man får bruk for en flåte eller redningsdrakt er jo veldig liten. En flåte er tung og må lagers et fornuftig sted. Hvis du faktisk får bruk for den må du først greie å få den i vannet, utløse, flåten må være i stand, og du må klare å komme deg oppi.  Mange tilfeller viser dessuten at folk går i flåten for tidlig, som f.eks. Fastnet race i 79 der mange båter ble funnet flytende, tomme, etter stormen. Men det kan være det bryter ut brann eller du seiler på noe noe tungt og skarpt i vannet  midtveis mot Skagen i ellers rolig vær. Har man plass og råd er selvsagt ja takk begge deler best. Men kanskje redningsdrakt+ plb og vhf er en grei løsning for sommesesong i Oslofjorden med en og annen tur over Skagrak.

OK, jeg greier ikke å telle mer enn 1.

Nå har heller ikke jeg blitt plukket opp av helikopter i 20 meter bølger. I løpet av de siste 50 årene kan jeg ikke skryte på meg å ha vært i en eneste havarisituasjon. 

Men skulle jeg kjøpt meg flåte, skulle den vært beregnet på vinterbruk. På et av kursene jeg var på, frøs vannet inne i flåten til issørpe mens vi ventet på helikopteret. Som hadde siktproblemer grunnet frostrøyk/tåke. Det ble sinnsykt kaldt. Vi som satt og skvalpet inni der hadde gangsperre av kulde da vi kom på land. Badeflåte med tak er for min del ikke aktuelt.

Redigert av Jernbåten (see edit history)

Jeg har ligget i sjøen i to timer vinterstid i Troms med overlevingsdrakt. Brukte og overlevingsdrakt under øvelse med livbåt. Innebærer å være opp ned i livbåt, dykke ut og snu livbåt. Du skal ha en brukbar solid og stor livbåt for at det ikke blir vått eller kommer vann ombord. Man må huske på at ved dårlig vær hard vind og grov sjø er det stor sansynlighet for at livbåten havner opp ned, spessielt små lette!  så uten overlevingsdrakt hadde jeg ikke følt meg trygg i en sånn semiproff bag båt. Men alt koker ned til fartsområde. er man stort sett innaskjærs og man har alt det andre av sikkerhetsutstyr på plass som VHF posisjoneringsutstyr, ev. nødpeilesender.   Stor forskjell på å krysse åpene havstrekk enn å plaske rundt i norske fjorder. Så spørsmålet her er hva man trenger. I kystnære farvann ville jeg valgt Overlevingsdrakter. kryssing av havstrekk vinterstid; selvutløsende flåte+ redningsdrakter.  Viktigheten med en redningsflåte er kontroll og service, hvis ikke kan dette bli en falsk trygghet.   Og som jeg har lært i marinen er sikkerhet og sikkerhets utstyr noe man stadig må vedlikeholde kontrolere og teste.

Det er særdeles viktig med sikkerhetsøvelser. Det gjelder også for folk med fritidsbåter. Om man ikke vet hvordan sikkerhetsutstyret funker, så er man dårlig stilt i en reel situasjon. Har man en drill på dette på forhånd så er har man et mye bedre utganspungt. Skulle man være uheldig i båt og tar på seg overlevingsdrakt har man ihvertfal mye større sjangse for å overleve.  man har ca 10-15 minutter på seg før hypotermien overtar om man havner i sjøen vinterstid uten overlevelsesdrakt.   Jeg er veldig glad og taknemmelig for at jeg har deltatt i havariøvelser, brannøvelser, mann over bord øvelser, og forlat fartøy øvelser. Det har vært lærerikt. 

@-morten-

Vanskelig å fortelle realiteter til folk som aldri har prøvd. Vi måtte også hoppe fra 4-meter'n med overlevelsesdrakt. Mye luft ut, og noen desiliter sjøvann ble sugd inn :-) Har du ikke prøvd, så vet du ikke slike detaljer. På en av brannlagstreningene fikk en brannsår på ørene fordi smykkene ble for varme, klokken til en annen konket på grunn av varmen (og brannsår). Har du ikke prøvd, bør du i hvert fall låne et øre til de som har testet forholdene. Og når heten er ekstrem og null sikt, eller kulde og vind tar pusten fra deg, kan stresset gjøre at man blir en smule irrasjonell. Derfor henger redningsdraktene i beredskap. For meg er redningdrakt nr. 1. Deretter kommer andre tiltak.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...