Hedwig
Ttopp skrev 23 minutter siden:Kunne kanskje vært lettere å be om seilhjelp over?
Enig.
Endrer mening når jeg hører erfaringsnivået og tror nå at dette ikke er å anbefale.
Vinterseiling er generelt noe for de erfarne, det krever mye. (Har seilt noen år, og jeg anser ikke meg selv duganes til slikt)
Båtfolket kan også få get-home-itis, og det kan være farlig for oss også.
Hvis båten også er begrodd må du regne med lav fart om vinden ikke er sterk nok - farten faller mye raskere med groer på skroget.
Ting vil helst gå godt, men som en vis eldre mann en gang sa til meg: Det er ikke det at jeg har blitt pinglete og ikke våger noe lengre, jeg har bare fått nok livserfaring til å ikke spille med så stor innsats som livet når belønningen er liten.
Hvis du skal prøve må du få med deg en god gassovn fra Seatronic, samt CO alarm og gassalarm. Du må ha varme ombord. Og folk. Og klær. Og VHF. Og en flåte eller jolle. Sørg også for at batteriene er toppladet.
Men helst tror jeg du ikke skal prøve. Få den på land, fiks pakkboks og gjør båten ren og nystoffet under. Så får du en behagelig tur hjem i vårsolen om noen måneder :)