Ødegård Startet 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2022 Hei Tok av propellen på 15hk Tohatsu'en og nå vil den ikke på igjen. Skjønner ikke hvorfor så trenger noen tips. Det er en 14 spline system. Jeg tok ut splinten, holdt fast propellen med en 2x4 mot sinkanoden og løsnet mutteren og dro av propellen. Renset av gammel greas og tok på ny. Når jeg skal skli på propellen på akselen så stopper den halveis på med en lys som metall mot metall. Prøver å rotere i 14 små steg ifm splein'enen men det hjelper ikke. Rillene på akselen ser rette og hele ut men de inne i propellen er ikke helt gjennomgående, men jeg vet ikke om det er normalt Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv024 Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 Ødegård skrev for 2 timer siden: Hei Tok av propellen på 15hk Tohatsu'en og nå vil den ikke på igjen. Skjønner ikke hvorfor så trenger noen tips. Det er en 14 spline system. Jeg tok ut splinten, holdt fast propellen med en 2x4 mot sinkanoden og løsnet mutteren og dro av propellen. Renset av gammel greas og tok på ny. Når jeg skal skli på propellen på akselen så stopper den halveis på med en lys som metall mot metall. Prøver å rotere i 14 små steg ifm splein'enen men det hjelper ikke. Rillene på akselen ser rette og hele ut men de inne i propellen er ikke helt gjennomgående, men jeg vet ikke om det er normalt Noen tips? Jeg ville ha funnet meg en fin fil som passet akkurat i splinsene og friska de opp litt bare, ikke fil mye! Fil litt og prøv propell... ? Sitér dette innlegget Link to post
Ødegård Svart 7.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 (redigert) Fant ut at propellen sitter sammen med noe som kalles thrust bearing eller washer. Denne skal vel helst sitte igjen på akslingen når jeg tar av/på propellen. Jeg får i alle fall ikke fra hverandre disse to. Hva er Thrust bearing thrust washer på norsk? Hvordan får jeg delt disse to fra hverandre? Redigert 7.Januar.2022 av Ødegård (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 kalles gjerne trustskive på godt norsk :) Har vært borti at disse kan sette seg godt ja, men ikke at en propell nekter å passe på en propellaksling den nettopp er tatt av.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.