Jump to content

Tohatsu 15hk Propell vil ikke på igjen.

Ødegård

Recommended Posts

Hei

Tok av propellen på 15hk Tohatsu'en og nå vil den ikke på igjen. Skjønner ikke hvorfor så trenger noen tips.

Det er en 14 spline system. Jeg tok ut splinten, holdt fast propellen med en 2x4 mot sinkanoden og løsnet mutteren og dro av propellen.   Renset av gammel greas og tok på ny.  Når jeg skal skli på propellen på akselen så stopper den halveis på med en lys som metall mot metall.  Prøver å rotere i 14 små steg ifm splein'enen men det hjelper ikke.

Rillene på akselen ser rette og hele ut men de inne i propellen er ikke helt gjennomgående, men jeg vet ikke om det er normalt

Noen tips?

Ødegård skrev for 2 timer siden:

Hei

Tok av propellen på 15hk Tohatsu'en og nå vil den ikke på igjen. Skjønner ikke hvorfor så trenger noen tips.

Det er en 14 spline system. Jeg tok ut splinten, holdt fast propellen med en 2x4 mot sinkanoden og løsnet mutteren og dro av propellen.   Renset av gammel greas og tok på ny.  Når jeg skal skli på propellen på akselen så stopper den halveis på med en lys som metall mot metall.  Prøver å rotere i 14 små steg ifm splein'enen men det hjelper ikke.

Rillene på akselen ser rette og hele ut men de inne i propellen er ikke helt gjennomgående, men jeg vet ikke om det er normalt

Noen tips?

Jeg ville ha funnet meg en fin fil som passet akkurat i splinsene og friska de opp litt bare, ikke fil mye! Fil litt og prøv propell... ? 

Fant ut at propellen sitter sammen med noe som kalles thrust bearing eller washer.   Denne skal vel helst sitte igjen på akslingen når jeg tar av/på propellen.  Jeg får i alle fall ikke fra hverandre disse to.

Hva er Thrust bearing thrust washer på norsk?

Hvordan får jeg delt disse to fra hverandre?

Redigert av Ødegård (see edit history)

kalles gjerne trustskive på godt norsk :)

Har vært borti at disse kan sette seg godt ja, men ikke at en propell nekter å passe på en propellaksling den nettopp er tatt av.. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...