Swingswong Startet 8.Januar.2022 Del på Facebook Startet 8.Januar.2022 Hei. Jeg forsøker å rense vanntanken. Jeg har fått den ut. 100l lang og smal uten mannhull. Har helt noe soduim karbonat inni med varmtvann og ristet. Kan ikke se ar det hjelper så mye. Det er et typisk lett brunt belegg inne i tanken. Har dere forslag til lurium som kan løse det opp uten mekanisk berøring? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Januar.2022 Del på Facebook Svart 8.Januar.2022 Du kan prøve en lignende metode jeg brukte da jeg renset tankene sist; Rør ut oppvaskmaskinpulver/tabletter i 10 liter varmt vann, hell oppi tanken og fyll opp med vann (dette vannet trenger ikke være varmt). La stå et par dager, har du muligheten til å tappe litt av kan du prøve riste tanken litt slik at vannet slår mot sidene i tanken. Så kan du fylle på klorinløsning som også får stå litt, her holder det nok med noen timer. Tapp av og skyll med rent vann. Jeg har fastmonterte tanker med mannhull, men selv der jeg ikke kom til med børsten fikk oppvaskmaskinpulveret fjernet det brune belegget helt. Det ble løst opp av den sterke såpa og pumpet ut som brunaktig vann. Jeg lot også løsningen få stå i rørene like lenge som i tanken (tappet til jeg så oppvaskmaskinpulverløsningen komme ut kranene og stengte så av). Dette medførte at også rør og slanger ble rene innvendig. Enkelte steder er gjennomsiktige slanger som før var mørkebrune, disse er nå mulige å se gjennom igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 Flott. Har puttet i 3 tabeller så får vi se i morgen😀 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Januar.2022 Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 Om du har aluminiumtank bør du hoppe over steget som involverer klorin. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
TideRace Svart 9.Januar.2022 Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 Kanskje du kan finne noen tips i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Januar.2022 Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 Har du aluminium tank kan klor brukes hvis du rister godt og plugger alle hul så den får 10 min med hver side ned mellom hver gang du rister, tømmer den etter 1 time og skyller med en gang. Dette sa Lilleborg Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå. Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank. Klorin må ikke benyttes i aluminium tank Den lette skyllemetode. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Swingswong Svart 9.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 Takk for alle tips. Leste også tråden Tiderace linket til. Jeg fikk liten swing på litt sodium karbonat. Kjøper et par flasker klorin i morgen for å teste. Det smaker godt av vannet, kunne bare tenkt meg å få den helt ren når den først er ute. Tanken er foresten av plast så den tåler nok det meste av kjemikalier. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Januar.2022 Del på Facebook Svart 10.Januar.2022 (redigert) Swingswong skrev for 15 timer siden: Tanken er foresten av plast så den tåler nok det meste av kjemikalier. Da er det det bare og kjøre Klorin vask hver vår sammen med rør opplegg. Når du monterer tanken lag en stuss med ventil så du kan bakvaske på en grei måte . Redigert 10.Januar.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 10.Januar.2022 Del på Facebook Svart 10.Januar.2022 Hei. Gjer det belegget nokon skade/ reduserer kvaliteten på vatnet? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2022 Det lager ikke noe smak og det er nok ikke så tykt, men jeg liker å ha det rent. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Januar.2022 Del på Facebook Svart 10.Januar.2022 Og så er det irriterende/uappetittlig å få flak av belegget i tannbørsten (hovedgrunnen til at jeg renset tanken min i første omgang) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 11.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2022 Takk for råd. Må si 100l vann og 2l kloring gjorde susen. Sto i 12 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Januar.2022 Del på Facebook Svart 11.Januar.2022 Swingswong skrev 1 time siden: Må si 100l vann og 2l kloring gjorde susen. Enkelt og greit, med klorin, skyll godt, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.