Jump to content

Rens av vanntank

Swingswong

Recommended Posts

Du kan prøve en lignende metode jeg brukte da jeg renset tankene sist;

Rør ut oppvaskmaskinpulver/tabletter i 10 liter varmt vann, hell oppi tanken og fyll opp med vann (dette vannet trenger ikke være varmt). La stå et par dager, har du muligheten til å tappe litt av kan du prøve riste tanken litt slik at vannet slår mot sidene i tanken. Så kan du fylle på klorinløsning som også får stå litt, her holder det nok med noen timer. Tapp av og skyll med rent vann.

Jeg har fastmonterte tanker med mannhull, men selv der jeg ikke kom til med børsten fikk oppvaskmaskinpulveret fjernet det brune belegget helt. Det ble løst opp av den sterke såpa og pumpet ut som brunaktig vann. Jeg lot også løsningen få stå i rørene like lenge som i tanken (tappet til jeg så oppvaskmaskinpulverløsningen komme ut kranene og stengte så av). Dette medførte at også rør og slanger ble rene innvendig. Enkelte steder er gjennomsiktige slanger som før var mørkebrune, disse er nå mulige å se gjennom igjen.

Har du aluminium tank kan klor brukes hvis du rister godt og plugger alle hul så den får 10 min med hver side ned mellom hver gang du rister,  tømmer den etter 1 time og skyller med en gang.

Dette sa Lilleborg

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.
Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aluminium tank

Den lette skyllemetode.

tank_skylling.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk for alle tips. Leste også tråden Tiderace linket til.

Jeg fikk liten swing på litt sodium karbonat. Kjøper et par flasker klorin i morgen for å teste. Det smaker godt av vannet, kunne bare tenkt meg å få den helt ren når den først er ute. Tanken er foresten av plast så den tåler nok det meste av kjemikalier.

Swingswong skrev for 15 timer siden:

Tanken er foresten av plast så den tåler nok det meste av kjemikalier.

Da er det det bare og kjøre Klorin   vask hver vår  sammen med  rør opplegg.

Når du monterer tanken lag en stuss med ventil så du kan bakvaske på en grei måte .

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...