Reder Martin
Hei. Jeg er ferskt medlem her, men har hatt båt i over 30 år. Både motorbåt og seilbåt av ymse slag. Min kone og jeg skal etterhvert flytte i båt igjen etter 15 år på land. Denne gangen har vi båt med flybridge i kikkerten, i størrelse 34-43 fot og i prisklasse 600'- 1,5 mill. Vi har sansen for NordWest (f.eks 390), Nimbus 4004, Nimbus 340 Commander, Nimbus 37T, Storebro Royal Cruiser, Princess (Ligger en P35 fra 1986 ute), Grand Banks. Vi har ikke hatt slik type båt før. Tenker da særlig på motor- og motorstørrelse, forbruk og hvilke motorer man skal skygge unna. Det er ikke noe mål for oss å kjøre i 30 knop. 10-12 knops økonomisk gange er godt nok. Er det best med to maskiner eller greier man seg fint med én? Er det hekkaggregat eller aksling det er minst heft med? Er det spesielle ting med tanke på flybridge man skal tenke på/ se etter? Flere bevegelige deler og elektriske duppeditter som kan gå i stykker og så videre... Er det båter som egner seg bedre til vinterbruk enn andre? Dette skal bli hjemmet vårt året rundt.
Kort sagt- er det noen helt klare båter og motortyper vi skal holde oss unna eller vite at det er litt ekstra plunder med dem?
Takknemlig for seriøse tips!