JRK Startet 9.Januar.2022 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2022 Da har jeg brukt litt av fridagene i jula på å lage krybbe. Her er noen krav jeg satte meg før jeg begyndte basert på eksisterende utstyr og erfaring. Har snap davit, og den skal fremdeles kunne brukes i ryskevær. Ønsker ikke å ta å ta hull i badeplattformen, derfor skal snapdavitfestene brukes som de er, og krybbedaviten skal enkelt kunne løftes av og på Budsjett var Max 3000,- men har til nå brukt bare Kr.1100,- Har vinsj på fly til å dra jolla opp på snapadavitfestene i dag. Den skal også kunne brukes med krybbedaviten Krabedaviten skal enkelt kunne stues vekk Bredden er 60 cm og det er 65 cm mellom snapdavifestene Krybbedaviten består altså av et 25 mm rekkerør som er avstivet i begge ender med ett 22 mm rør innvendig. Så har jeg bearbeidet kalesjefester for 25mm rør, som blir en overgang fra snapdavitfestene til røret. Dette bidre også til å overføre kreftene sideveis fra ett snapdavit feste til det andre. Så er krybbedaviten laget slik at vekten fra jolla blir fordelt på begge sider av snappdavitfestene. rsten av krybbedaviten er laget i 19mm King starbord som er skrudd sammen med gjennomgående 6mm skruer Jolla veier 70 Kg og Motor 47 kg Har prøvd og stå med mine 85 kg på disse er dønn stive Krybba er nøye tilpassen skroget til en Grand F300. Dette for at når man drar jolle opp på krybbetaviten skal rib'en bli ligge i denne. Mulig jeg må på med stropper her men håper å slippe det. Så drar jeg krybbedaviten med jolla opp i horisontalplanet, for så å stroppe jolla fast i halgat etc. Er dette bare ønskedrøm. Kanskje noen med erfaring har noe å dele? Ellers er jeg veldig nyskjerrig på: Vil det bli rustmerker fra skruene på King Starboard? Går det an å behandre King Starbord med noe ? Burde jeg ha noe avstivnin mellom krybbedavitene i tilleg til rekkerøret , eller vil jolla i seg selv være nok? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2022 Så jo fin ut den da?. Blir spennende å se i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 10.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2022 JRK skrev for 14 timer siden: Burde jeg ha noe avstivnin mellom krybbedavitene i tilleg til rekkerøret , eller vil jolla i seg selv være nok? Ble jo fin den der. Jeg ser for meg at det blir mye krefter på de kallesjefestene som skal ned i snapdavitfestene. Til sammenligning med de bøylene som normalt festes her, så er jo dette relativt spinkelt i godset. Nå kjenner jeg heller ikke til KingSB materiale og dets eventuelle elastisitet, men med tanke på at båten er ganske tung og i fasen der du skal "heise" den ombord, så vil det vel bli endel ujevn fordeling av kreftene på krybben. Jeg ser du allerede har boret hull, så du har kanskje tenkt på det allerede, men jeg ville ha forsterket med noen syrefaste rør slik jeg har skissert på bildet. Det vil jo øke vekten minimalt relativt til båtens vekt og stive opp krybben vesentlig. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
JRK Svart 10.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2022 Takk for innspill. Er helt enig i din betraktning om kalesjefestene Disse kan man jo enkelt bytte ut i ettertid, om det ikke går bra.. Hovedvekten kommer jo på daviten der motoren står, og det er nok lurt som du skriver med denne avstivningen, både for å fordele krefter på begge davitfestene men også for at begge davitene skal feste seg rett i skroget på jolla. Slik de er nå kan jo disse bevege seg helt uavhengig av hverandre og det er muligens uheldig? Hullene er laget for stropping rundt jolla, når det er nødvendig. Ellers så har jeg King Starbord liggende som kan brukes til denne avstivningen, (King Starboard forhandles av Maritim og fås i sort og hvit. Om jeg skal prøve å beskrive dette matrialet så minner det om masivt kompositt, så det er veldig stivt. Morsmt å jobbe med da man bruker vanlig verktøy for trebearbeiding) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Det viste seg at forslaget til Veg-Joh måtte til for at dette skulle bli stabilt. Takker og bukker for råd. Imponert over hvor bra det ble. Nå gjenstår det bare å få tilpassen de eksisterene veawer avstandstykkene slik et disse kan festes til jolla i denne posisjonen også. Så får man håpe at jeg er like fornøyd etter en sesong også Sitér dette innlegget Link to post
FLS Svart 28.Mars Link til dette innlegget Svart 28.Mars Hei! Spent på om du har noen krybbeerfaringer å dele nå som du har erfart over tid. Holbarhet på materialvalg, stabilitet under fart, brukervennlighet av/påkobling etc. Liker egenskapene kostnad, vekt og muligheten for å raskt frigjøre plassen på badeplattformen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars Joda er fornøyd med løsningen. Krybben/vuggen er stiv nok så ingen endring på det. Har montert på doble trinser/gummihjul på vugge delene som vipper inn mot båten. Dette på grunn av stor friksjon når ribpotongen som trykkes mot denne delen av vuggen når jeg vinsjer den opp. Har også limt plasthetter på alle skruer for å forhindre rustmerker. Ellers så er det blå båndet tatt bort. For festet bak i hekken på jolla ned mot krybba er erstattet med en tynn smidigere line. Selve jolle blir festet/stabilesert i for og bakkant med stag in mot båten. Det som er veldig bra med denne løsningen er at jolla ligger høyt over badeplattformen, så jeg kan bakke inn mellom utriggere (jolla er monter så baugen stikker litt lenger ut på babord side, grunnet plass for landgang på styrbord side) Men man må vær litt for forsiktig ved løft. Har tre snører som vinsjen drar i, disse er festet i begge snapdavitfestene og et håndtak bak på Jolla. Om man bytter om disse så sklir jo jolla sideveis på plattformen under løftet. Uansett så må man være litt på vakt. Jolle med motor, styrekonsol og bensintanken veier jo 150 kilo. Har måttet etterlime ene snapdavitfestet på jollepotongen. Ellers så blir det noen rustmerker i overgangen mellom snapdavitfester på båten og metallfestet på krybba, som også smitter litt over på plasten, men bare noe cm akkurat i overgangen. Men fjerner dette hver vår. Løsningen krever også litt mer tid for utsetting og løft en de ferdigkjøpte løsningene. Kanskje 3-4 minutter ut og 7-8 minutter inn, om jeg er alene. Jolla ligger veldig stabilt, men sikrer med ekstra tau ved bølger og høy fart, da den i teorien kan skli litt sideveis om båten krenger mye. Jollkølen står jo 15 cm over plattformen, så har så langt ikke sett at bølger har truffet jolla. .King strboard er jo blitt mye dyrere, så det vil nok koste litt mer i dag enn det jeg har angitt. Jeg lagde jo vinsj selv av et drev jeg hadde liggende, så dette er jo også en kostnad. Og til slutt du må ha flybridge eller hardtop helt bak for å kunne få vinsjen høyt nok. For en gummibåt på 50 kg klarer 2 stykker å dra opp denne for hånd Sitér dette innlegget Link to post
FLS Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Takk for fyldig svar. Har tilsvarende båt som deg og ser etter alternativer for å ha med en mindre på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.