Jump to content

Hjemmelaget plattformkrybbe/davit med King Starboard

JRK

Recommended Posts

Da har jeg brukt litt av fridagene i jula på å lage krybbe. Her er noen krav jeg satte meg før jeg begyndte basert på eksisterende utstyr og erfaring.

Har snap davit, og den skal fremdeles kunne brukes i ryskevær.

Ønsker ikke å ta å ta hull i badeplattformen, derfor skal snapdavitfestene brukes som de er, og krybbedaviten skal enkelt kunne løftes av og på

Budsjett var Max 3000,- men har til nå brukt bare Kr.1100,-

Har vinsj på fly til å dra  jolla opp på snapadavitfestene i dag. Den skal også kunne brukes med krybbedaviten

Krabedaviten skal enkelt kunne stues vekk  Bredden er 60 cm og det er 65 cm mellom snapdavifestene

Krybbedaviten består altså av et 25 mm rekkerør som er avstivet i begge ender med ett 22 mm rør innvendig. Så har jeg bearbeidet  kalesjefester for 25mm rør, som blir en overgang fra snapdavitfestene til røret. Dette bidre også til å overføre kreftene sideveis fra ett snapdavit feste til det andre. Så er krybbedaviten laget slik at vekten fra jolla blir fordelt på begge sider av snappdavitfestene. rsten av krybbedaviten er laget i 19mm King starbord som er skrudd sammen med gjennomgående 6mm skruer

Jolla veier 70 Kg og Motor 47 kg

Har prøvd og stå med mine 85 kg på disse er dønn stive

Krybba er nøye tilpassen skroget til en Grand F300.  Dette for at når man drar jolle opp på krybbetaviten skal rib'en bli ligge i denne. Mulig jeg må på med stropper her men håper å slippe det. Så drar jeg krybbedaviten med jolla opp i horisontalplanet, for så å stroppe jolla fast i halgat etc. Er dette bare ønskedrøm. Kanskje noen med erfaring har noe å dele?

Ellers er jeg veldig nyskjerrig på:

Vil det bli rustmerker fra skruene på King Starboard?

Går det an å behandre King Starbord med noe ?

Burde jeg ha noe avstivnin mellom krybbedavitene i tilleg til rekkerøret , eller vil jolla i seg selv være nok?

IMG_2271[1].JPG

IMG_2270[1].JPG

IMG_2268[1].JPG

IMG_2269[1].JPG

JRK skrev for 14 timer siden:

Burde jeg ha noe avstivnin mellom krybbedavitene i tilleg til rekkerøret , eller vil jolla i seg selv være nok?

Ble jo fin den der. Jeg ser for meg at det blir mye krefter på de kallesjefestene som skal ned i snapdavitfestene. Til sammenligning med de bøylene som normalt festes her, så er jo dette relativt spinkelt i godset.

Nå kjenner jeg heller ikke til KingSB materiale og dets eventuelle elastisitet, men med tanke på at båten er ganske tung og i fasen der du skal "heise" den ombord, så vil det vel bli endel ujevn fordeling av kreftene på krybben. 

Jeg ser du allerede har boret hull, så du har kanskje tenkt på det allerede, men jeg ville ha forsterket med noen syrefaste rør slik jeg har skissert på bildet. Det vil jo øke vekten minimalt relativt til båtens vekt og stive opp krybben vesentlig. 

image.png.78f91b4292618c0b1ee1a108867f14f6.png

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Takk for innspill. Er helt enig i din betraktning om kalesjefestene  Disse kan man jo enkelt bytte ut i ettertid, om det ikke går bra.. Hovedvekten kommer jo på daviten der motoren står, og det er nok lurt som du skriver med denne avstivningen, både for å fordele krefter på begge davitfestene men også for at begge davitene skal feste seg rett i skroget på jolla. Slik de er nå kan jo disse bevege seg helt uavhengig av hverandre og det er muligens uheldig?

Hullene er laget for stropping rundt jolla, når det er nødvendig. Ellers så har jeg King Starbord liggende som kan brukes til denne avstivningen, 

(King Starboard forhandles av Maritim og fås i sort og hvit. Om jeg skal prøve å beskrive dette matrialet så minner det om masivt kompositt, så det er veldig stivt. Morsmt å jobbe med da man bruker vanlig verktøy for trebearbeiding)

• 2 måneder senere...

Det viste seg at forslaget til Veg-Joh måtte til for at dette skulle bli stabilt. Takker og bukker for råd.

Imponert over hvor bra det ble. Nå gjenstår det bare å få tilpassen de eksisterene veawer avstandstykkene slik et disse kan festes til jolla i denne posisjonen også. Så får man håpe at jeg er like fornøyd etter en sesong også604979667_IMG_24931.JPG.ce86b6a2726032d5670b441a30cbbf26.JPG

940472809_IMG_24971.JPG.95615197337f5428555cf31663fa6de9.JPG

189672545_IMG_24981.JPG.75e41d93765ea59ac872721592856d8b.JPG

IMG_2489[1].JPG

• 2 år senere...

Hei! Spent på om du har noen krybbeerfaringer å dele nå som du har erfart over tid. 
Holbarhet på materialvalg, stabilitet under fart, brukervennlighet av/påkobling etc. 

Liker egenskapene kostnad, vekt og muligheten for å raskt frigjøre plassen på badeplattformen. 

IMG_38461.jpg.7ea2dd8bd1554542ab7e2a5a6f2fac2f.jpg

Joda er fornøyd med løsningen. Krybben/vuggen er stiv nok så ingen endring på det. Har montert på doble trinser/gummihjul på vugge delene som vipper inn mot båten. Dette på grunn av stor friksjon når ribpotongen som trykkes mot denne delen av vuggen når jeg vinsjer den opp.  Har også limt plasthetter på alle skruer for å forhindre rustmerker. Ellers så er  det blå båndet tatt bort.  For festet bak i hekken på jolla ned mot krybba er erstattet med en tynn smidigere line. Selve jolle blir festet/stabilesert i for og bakkant med stag in mot båten. Det som er veldig bra med denne løsningen er at jolla ligger høyt over badeplattformen, så jeg kan bakke inn mellom utriggere (jolla er monter så baugen stikker litt lenger ut på babord side, grunnet plass for landgang på styrbord side)

Men man må vær litt for forsiktig ved løft. Har tre snører som vinsjen drar i, disse er festet i begge snapdavitfestene og  et håndtak bak på Jolla. Om man bytter om disse så sklir jo jolla sideveis på plattformen under løftet. Uansett så må man være litt på vakt. Jolle med motor, styrekonsol og bensintanken veier jo 150 kilo. 

Har måttet etterlime ene snapdavitfestet  på jollepotongen. Ellers så blir det noen rustmerker i overgangen mellom snapdavitfester på båten og metallfestet på krybba, som også smitter litt over på plasten, men bare noe cm akkurat i overgangen. Men fjerner dette hver vår. Løsningen krever også litt mer tid for utsetting og løft en de ferdigkjøpte løsningene. Kanskje  3-4 minutter ut og 7-8 minutter inn, om jeg er alene.

Jolla ligger veldig stabilt, men sikrer med ekstra tau ved bølger og høy fart, da den i teorien kan skli litt sideveis om båten krenger mye. Jollkølen  står jo  15 cm over plattformen, så har så langt ikke sett at bølger har truffet jolla. .King strboard er jo blitt mye dyrere, så det vil nok koste litt mer i dag enn det jeg har angitt. Jeg lagde jo vinsj selv av et drev jeg hadde liggende, så dette er jo også en kostnad. Og til slutt du må ha flybridge eller hardtop helt bak for å kunne få vinsjen høyt nok. For en gummibåt på 50 kg klarer 2 stykker å dra opp denne for hånd 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...