Jump to content

Ta ut strøm fra en Mercury F10 EFI

JRK

Recommended Posts

Hei,

Har kjøpt meg ny jollemotor 15Hk. Hadde forventet at det var 12 Volts uttak på denne, men det er det bare på varianten med startmotor. Kikket litt på skjema og fysisk på motoren. Det er bar en vikling på generatoren og denne bruke på ECU/innsprøytningsystemet med masse sensorer.

Så er det store spørsmålet, kan man stjele en ampere fra denne viklingen uten at ECU'en merker dette? Rent teknisk kan man jo bare koble til en rregulator med likeretter i paralell med forsyningen til ECU og så sikre med en kjapp 1 Amperes sikring.

Noen som har prøvd, eller har annen interresant erfaring?

Takker for svar. Om ingen har gjort dette før så er vel dette noe må man egentlig bare får prøve å teste ut med en variabel last, på tomgang. Det finnes jo raske sikringer som også kan testes ut, Har allerede kjøpt kombinert likeretter med 14 volts regulator

Så finnes det jo elektroniske sikringer som er superkjappe og DC/DC konvertere med strømbegrensning, men disse kan jo også feile.

Hva skal du belaste 1A utgangen med? Lading av lanternebatteri? Hvis du kun skal drive en GPS eller noe tilsvarende med lav last (ikke lading av batteri), så kan du muligens klare deg med kun en sikring. Men spenningen kan være ganske uren, selv etter 14V regulator (hør rippel), så det er uansett lurt å kolbe in en kondensator av brukbar størrelse. 

Det er bare å prøve tenker jeg.

Men har du da Egentlig kontroll over spenning. Du får ac spenning fra denne spolen som naturlig varierer med turtall. Har du kontroll over hvilket område ac spenning går på i forhold til turtall.

Når det er på plass, må du vurdere om det passer ditt behov.

Spenning kan være mye høyere enn ditt behov med 12v.

Kanskje bedre å kjøpe et lade kit som sikkert leveres som ekstra utstyr til din kremvisper?

han har allerede kjøpt inn en 14V regulator med likeretterbro. Med en kondensator i parallell på utgangen for å glatte, tenker jeg det er mulig å oppnå en litt ok spenning ut. Men når motoren går på tomgang tenker jeg spenningen blir veldig lav. En dc/dc converter med stort inngangsområde på spenning kan hjelpe på dette.

Hei og takk for svar. Original regulator/likeretteren på disse nye motorene er veldig bra. Så et oscilloskopbilde på nettet 14,4 Volt over hele turtallsområdet, så det er ikke et problem. Så får vi se om den jeg har bestilt er like bra?

Akkurat tallet 1 Ampere er utfra strømbehovet jeg faktisk trenger. En liten kartplotter som trekker 9W og en rundlysende LED lanterne. Hadde egentlig ikke tenkt meg noe batteri e det hele tatt, bare en elektrolytt på 2000 Microfarhad.

• 2 måneder senere...

Da ble motor testet selvgjort styrekonsoll mot. Hadde laget meg brytere for lanterne og kartplotter slik at disse ikke skulle bruke strøm under oppstart. Det hadde jeg ikke behøvd motoren starter fint med både disse , turteller og GPS hastigheytsmåler. Så det er tudelig at staoren leverer mer en det motoren trenger selv. Ble ikke elektrolytt heller. Brukte en vanlig likeretterbro og strømforsyningsmodul som du både kan stille inn maks strøm og spenning på. likeretter og elektronikkmodul kostet under kr.50, på DX

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...