Jump to content

Fart på gh 11 med 25hk?

Hc00

Recommended Posts

Såvidt jeg husker fra mine gamle GH brosjyrer så var den oppgitt til 26 knop m/ 20 hk og 2 personer ombord. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Husk at det er stor forskjell på 4takt og totakt.    Fra 25-30 knop er det ofte flere faktorer som spiller inn.. jo raskere det går, får vi luftmotstand, samt at forskjellige skrog oppfører seg annerledes i høy hastighet.  Propel og utveksling på motor har jo også en god del å si. Så her er det tilsammen mange faktorer som spiller inn på toppfartt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 8 minutter siden:

Husk at det er stor forskjell på 4takt og totakt.    Fra 25-30 knop er det ofte flere faktorer som spiller inn.. jo raskere det går, får vi luftmotstand, samt at forskjellige skrog oppfører seg annerledes i høy hastighet.  Propel og utveksling på motor har jo også en god del å si. Så her er det tilsammen mange faktorer som spiller inn på toppfartt

Har du noe erfaring med gh11? Hvordan den oppfører seg i slike hastigheter?

Hc00 skrev for 2 timer siden:

Burde vel nesten greie 30 med 25 hk da?

etpar knop ekstra kan man nok få.   Men, nå er vel både båt og motor bikket 30 år,  feks småsår og lag på lag med gammelt bunnstoff hjelper neppe på farta

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Gh11 er en av de bedre jollene til å tåle både fart og bølger, pga en bra V-bunn. Super båt å starte med.

Den motoren som står i annonsen ser for meg ut som den gamle 2-sylindere to-takter, som var oppgitt til ca 22,5 hk i brosjyrene til yamaha.  

Båten synest jeg ser ut som GH11 standard, uten støpt innerliner, som er noe lettere en Delux utgaven som Ivar oppgir fart på.

Vekten på fører betyr også en god del på farten i slike små båter.  

Jeg skal se i kveld om jeg finner noe gamle brosjyre data, så kan du synse litt selv.

Anslår fart til å være 26-28 knop -alder og tilstand på båt og motor....

Mort1 skrev for 4 timer siden:

Gh11 er en av de bedre jollene til å tåle både fart og bølger, pga en bra V-bunn. Super båt å starte med.

Den motoren som står i annonsen ser for meg ut som den gamle 2-sylindere to-takter, som var oppgitt til ca 22,5 hk i brosjyrene til yamaha.  

Båten synest jeg ser ut som GH11 standard, uten støpt innerliner, som er noe lettere en Delux utgaven som Ivar oppgir fart på.

Vekten på fører betyr også en god del på farten i slike små båter.  

Jeg skal se i kveld om jeg finner noe gamle brosjyre data, så kan du synse litt selv.

Anslår fart til å være 26-28 knop -alder og tilstand på båt og motor....

Ok takk

Mener å huske at guttungen gjorde 18-19kn i  vår GH11 med en Mariner 10hk. Båt uten innerliner og 2-takt motor. 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...