Jump to content

Benkeplate rasert, materialvalg

Timmeeh

Recommended Posts

Driver å pusler litt med en båt her, og forrige eier har sagd ut i benkeplaten for en gasstopp? Ødelagt hele greia, benkeplaten er et stykke. Vil ikke skifte hele. 

15mm tykk. Finnes det hvite plater? Så kan jeg jo skjære ut et stykke som passer i hullet (renskjære det som en firkant først da) og feste det i underkant med noen flattjern. Så fuge tett på undersiden.. for så å helle hvit epoksy (finnes det?) oppi sprekk og pusse ned. Er det enkleste vei til godt resultat? Kan også skifte hele enden, med å legge i ei skjøtelist av noe slag. 

hvor kjøpe, og hvilken materialtype bør en bruke i båt. Har en del andre treplater (ser det er brukt mørk kryssfiner) som må skiftes ut pga fukt. Tresfjord fra 80 tallet 

71F64740-FC99-48F8-9BB5-774F94547A01.jpeg

index skrev 26 minutter siden:

Hvorfor ikke skifte hele? Det  er jo bare en liten kant igen? Det vil uansett ikke bli fint å fylle hullet her. 

Tja, det er jo en vurderingssak. Derfor man sjekker mulighetene :smiley: tenkte å gjøre et forsøk på å lappe her først da det blir mye jobb å skifte hele. List på endene ser ut som er limt, klarer ikke se skruehull eller plugger.

Laminat fra ikea er jo 28mm, blir for mye. For at det skal stemme med innfestninger og lister ellers (er jo plater og skap i bakkant osv) så burde vel ny plate også være 15mm. Og nye lister på endene i teak da? Eller eik? Eik er jo adskillig lysere enn det som er der idag, ønsker jo å beholde fargen noenlunde lik da ikke alt skal skiftes ut. 

Baderomspanel, og lister i teak fra f.eks Biltema. Verre er det ikke. Du vil bruke minst like lang tid på en dårlig løsning med fylling. 

Kanskje du til og med klarer å få av de listene som er der?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 3 minutter siden:

Baderomspanel, og lister i teak fra f.eks Biltema. Verre er det ikke. Du vil bruke minst like lang tid på en dårlig løsning med fylling. 

Kanskje du til og med klarer å få av de listene som er der?

Enig med @index

Absolutt beste løsning om du vil ha et pent resultat. 

Og ikke minst er det mindre jobb og enklere å utføre.

Kostnadsmessig blir det omtrent hipp om happ. Du må jo ha ei plate omtrent på størrelse med den gamle plata om du skal felle inn også, og kostnaden til epoxy kan du heller legge i nye kantlister.

Innfelling blir bare prakk, og dårlig resultat.

Timmeeh skrev 25 minutter siden:

15mm plate finnes vel neppe?

mavi skrev 21 minutter siden:

Flott plate @mavilinker til, men det blir jo en voldsom pris når du må kjøpe ei hel plate og bare bruke den biten du trenger.

Om du er redd for at baderomsplata blir for tynn, kan du enkelt skru fast et par lekter over åpningen i skapet, som understøttelse for plata, før du legger den på.

Ser at baderomsplate mangler noen cm på bredden i forhold til den gamle plata di, men baderomsplater skjøtes enkelt, og har en fullstendig vanntett, pen og solid skjøt.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev 6 minutter siden:

Flott plate @mavilinker til, men det blir jo en voldsom pris når du må kjøpe ei hel plate og bare bruke den biten du trenger.

Om du er redd for at baderomsplata blir for tynn, kan du enkelt skru fast et par lekter over åpningen i skapet, som understøttelse for plata, før du legger den på.

Ser at baderomsplate mangler noen cm på bredden i forhold til den gamle plata di, men baderomsplater skjøtes enkelt, og har en fullstendig vanntett, pen og solid skjøt.

Skjøt var et godt poeng, de selges jo i 2 pk. 

kan bygge den opp under med en 3mm bit ja, tenker det ordner seg dette her. Var stiv pris på plata ja, men må se, kanskje de finnes i mindre utgaver. Et helt stykke er jo også å foretrekke. Skjøten bør vel være et sted med spant/feste under ellers holder den vel ikke lenge.

Timmeeh skrev 15 minutter siden:

Skjøt var et godt poeng, de selges jo i 2 pk. 

kan bygge den opp under med en 3mm bit ja, tenker det ordner seg dette her. Var stiv pris på plata ja, men må se, kanskje de finnes i mindre utgaver. Et helt stykke er jo også å foretrekke. Skjøten bør vel være et sted med spant/feste under ellers holder den vel ikke lenge.

De selges i 2 pk. ja, men du klarer deg med 1 plate.

Fordel med spant under skjøten, men mer enn solid nok med 2 spanter på tvers av skjøten også med den størrelsen på benkeplata du har.

Er du heldig får du kjøpt 1 plate. Det hender av og til forhandlere av en eller annen grunn har enkeltplater stående, men om de har akkurat den overflata du ønsker må du nok ha voldsom flaks.

Lykke til med jobben.

Nå må jeg en tur ned i båten for å se til at alt er på stell til vi får besøk av Gyda i dag. Voldsom dame har jeg hørt.

Merker allerede nå at hun nærmer seg. :crazy:

Jannmar skrev 4 minutter siden:

Fordel med spant under skjøten, men mer enn solid nok med 2 spanter på tvers av skjøten også med den størrelsen på benkeplata du har.

Er du heldig får du kjøpt 1 plate. Det hender av og til forhandlere av en eller annen grunn har enkeltplater stående, men om de har akkurat den overflata du ønsker må du nok ha voldsom flaks.

Lykke til med jobben.

Nå må jeg en tur ned i båten for å se til at alt er på stell til vi får besøk av Gyda i dag. Voldsom dame har jeg hørt.

Merker allerede nå at hun nærmer seg. :crazy:

Jo takk, hele plata er vel 120-140 lang, litt usikker her. Men i midten er den kun 50cm ca, så det kan gå med 1 plate. 

enslagsgjest skrev 36 minutter siden:

Fyll igjen hullet med billig kryssfiner og så dekker du hele benkeplata med hvit epoxy?

Det kan gå, men ekoxyen har lett for å sprekk opp hvor fineren er skjøtet hvis ikke den er limt sammen med en god skråskjøt. Alternativt er å legge en duk over hele platen før den hvite epoxy. Det bli uansett en del sparkling og sliping.

Jannmar skrev 1 time siden:

Timmeeh skrev 1 time siden:

Jo takk, hele plata er vel 120-140 lang, litt usikker her. Men i midten er den kun 50cm ca, så det kan gå med 1 plate. 

Javel.

Jeg tok utgangspunkt i den plata du viser på bildet, sammen med tommestokken.

Om den er så lang som du opplyser nå blir det 2 pk.

index skrev 14 minutter siden:

Kan du ikke skifte ut bare den delen som viser på bildet? Eller går den gjennom skapet til venstre på noe vis, siden du sier den er 120cm lang?

Jo, det er også et alternativ. Var foreslått i første innlegg, litt rotete forklart men. 

benkeplata går helt frem til førerposisjon, så er det en vask mellom det på bildet og førerstolen. Er en tresfjord 29 nordic. 

hvis jeg fant en plate som passet, kan jeg skifte hele enden. Med en skjøtelist forover. Ca der hånden min er hvis du skjønner. Da trenger jeg ca 64cm x 50 ish.

Nå ble det plutselig noe helt annet enn det jeg fikk inntrykk av i dine første innlegg, så jeg skjønner nå hvorfor du i det hele tatt tenkte på å felle inn ei plate i hullet.

Men. Slik det er nå:

Kan du ikke rett og slett bare legge ei baderomsplate oppå hele den delen av benkeplata som du viser på ditt første bilde.

Altså uten å ta av den gamle plata. Og så til slutt sette på nye kantlister.

Da slipper du skjøtelist, som du antyder å bruke. Og den lille høydeforskjellen som blir på den ene og den andre siden av veggen blir såpass ubetydelig at den blir usynlig, etter som den veggen står der.

(Skjær gjerne reint hullet i den gamle benkeplata, så blir det penere fra innsiden av skapet også).

Da har jeg ikke flere forslag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...