Jump to content

Reving av storseilet

Hurley 20

Recommended Posts

Hei, jeg har en 20 fots seilbåt og skal ordne et revesystem for storseilet. Jeg har tenkt "slab-reefing" for sin enkelhet og pålitelighet (se vedlagt diagram), og lurer på om noen kan være behjelpelig med tips. 

Storseilet ser ut til å ha to relativt lave revepunkter og jeg undrer meg hva det nederste er til, samt at storseilet virker å være litt for stort for riggen (bommen må helt ned for å få det stramt). Det har blitt foreslått at det nederste er Cunningham, med det er hull både fram og bak i samme høyde.  

Setter stor pris på innspill – hvordan kan og burde dette gjøres best, og hvilke komponenter skal til og hvor fåes disse. Jeg finner for eksempel ingen revekroker å få kjøpt noen steder på nettet.

Vennlig hilsen

Ernst 

download.jpeg

271754321_10159707500062744_6311621146360789499_n.jpeg

IMG_20210605_141254.jpg

IMG_20210624_203041.jpg

IMG_20210624_202731.jpg

Hei,

Fin liten båt du har. Først ville jeg ha satt i et cunningham som foreslått. dernest monter en revekrok ala denne, https://www.watski.no/Revekrok-11UEp. Der er ikke noe i veien for å lage et opplegg som på din skisse, men personlig foretrekker jeg å føre revelinene til cockpit, minimum til masten for ikke å ha taukveiler hengende på bommen.

Jeg ser på bildene at du med fordel kan stramme fallet til fokken, under de forhold som bildet er tatt i.

Det ser ut som du bare har et rev. Ta med seilet til en seilmaker så kan de sy inn et eller to rev til. Den nederste maljen i masteliket er Cunningham som du sier, hva den nederste maljen i akterliket skal være godt for vet jeg ikke. Gjør som @Bjørkski anbefaler og kjøp revekrok for å reving ved masten. Det kan være fordel å rigge til en ring på hver side av maljen og et kort dyneema tau i mellom for rev 2. For reving av akterliket fester du revelinen rundt bom'en med et pålestikk (så det løper fritt) opp gjennom revemaljen og ned igjen til bomnokken (aktre ende av bom'en), og så enten gjennom bom'en (men ser ikke ut som det er mulig?) eller langs med bom'en frem til masten. Derfra kan du eventuelt rigge så revelinen går tilbake til cockpit, men siden du likevel må frem til masten ved revekroken kan du også sette på en taubrems på bom'en der. Både fokke- og storseilsfallet burde nok være strammet opp på bildene :-D  Seilet ser ikke for stort ut, du har jo ikke halt det helt ut?  Men det kan muligens virke som du ikke har slakket bomløfteren nok (tauet fra bomnokken og opp til toppen av masten)? 

shipahoy skrev for 13 timer siden:

Se side 56 viser hvordan du setter opp reveline:

https://support.seldenmast.com/files/1605536002/595-540-S.pdf

De tre hulle i den blå sirkelen under er for binde opp det løse seilet når du har revet. Ikke bind stramt, disse er ikke laget for å tåle stor belastning.

Det er etter min mening unødvendig, har aldri gjort det. 

Code0 skrev for 11 timer siden:

Det ser ut til at du har rullebom, så skal du reve ruller du seil ned på bommen.

Men da må det være en kobling til en sveiv e.l. foran på masten(?),  og kicken må selvfølgelig kobles fra. Den bør uansett rigges anderledes enn den er nå (dette er vel bare provisorisk?) med line til cockpit. 

Krimart skrev 21 minutter siden:

Men da må det være en kobling til en sveiv e.l. foran på masten(?),  og kicken må selvfølgelig kobles fra.

det har nok skjedd endel mekking på den bommen, men det forklarer hvorfor båten ikke er rigget med skikkelige revemuligheter. Det trenger ikke være orginalt. Jeg sier rullebom pga beslaget i akterenden på bommen.

Krimart skrev for 15 timer siden:

hva den nederste maljen i akterliket skal være godt for vet jeg ikke

det er for et 'flattrev'. Brukes for å flate ut seilet (redusere på busen i bunn) uten å ta for mye seilareal. Det skal også være et beslag / sleideskinne som fester aktermalja på seilet ned mot bommen, så uthalet drar akterover, ikke på skrå nedover.

Enten er seilet sydd om, eller så er dette seilet ikke orginalt til riggen / båten.

Jeg vet ikke hvordan denne båten så ut opprinnelig, ikke uvanlig at det blir litt 'franken'-løsninger, det man plukker litt herfra og derfra.

Redigert av Code0 (see edit history)
Code0 skrev 24 minutter siden:

Enten er seilet sydd om, eller så er dette seilet ikke orginalt til riggen / båten.

Jeg vet ikke hvordan denne båten så ut opprinnelig, ikke uvanlig at det blir litt 'franken'-løsninger, det man plukker litt herfra og derfra.

Ja, det kan være at hverken bom eller seil er orginalt...  Cunningham er jo for å flate ut seilet, men det er jo bare i masteliket, ikke akterliket. Forstår ikke helt hva en slik malje i akterliket skal kunne utgjøre av trimming som du ikke gjør mye enklere med skjøtet og akterstag ? 

Code0 skrev 1 time siden:

det har nok skjedd endel mekking på den bommen, men det forklarer hvorfor båten ikke er rigget med skikkelige revemuligheter. Det trenger ikke være orginalt. Jeg sier rullebom pga beslaget i akterenden på bommen.

det er for et 'flattrev'. Brukes for å flate ut seilet (redusere på busen i bunn) uten å ta for mye seilareal. Det skal også være et beslag / sleideskinne som fester aktermalja på seilet ned mot bommen, så uthalet drar akterover, ikke på skrå nedover.

Jeg tenkte også rullebom, noe denne båten vist nok skulle vært utstyrt med originalt, men det er ingen kobling eller rotasjonsmuligheter på bombeslaget ved masten.

Har du et bilde eller eksempel på hvordan beslaget/skinnen som fester aktermalja på seilet ned mot bommen kan se ut? Jeg vil gjerne renske opp mikkmakket og gjøre dette skikkelig, selv om det er en del "franken-løsninger", som du sier. 

Hilsen 
Ernst

Krimart skrev 1 time siden:

Forstår ikke helt hva en slik malje i akterliket skal kunne utgjøre av trimming som du ikke gjør mye enklere med skjøtet og akterstag ? 

du kan søke på sailing flattening reef på nettet, evt se i trimmeguider. Vanlig på eldre båter med dacronseil som strakk seg mye. Brukes uavhengig av cunningham. Stramme akterliket, flater ut posen nederst, som var vanlig før seil ble løsfotet. Også for å løfte enden på bommen, så den ikke skulle gå i vannet på lens.

http://barnaclebillholcomb.blogspot.com/2014/06/flattening-reef-for-your-mainsail.html

image.png.cceb40e967cb637ce73809460d911551.png

image.png.c3772e9353a4795e05f408a927cef48f.png

Hurley 20 skrev 32 minutter siden:

Har du et bilde eller eksempel på hvordan beslaget/skinnen som fester aktermalja på seilet ned mot bommen kan se ut?

vanligst på mindre båter er en sleide, om du har spor i bommen. Har du ikke spor kan du surre en taustump (tingen nå er jo 'soft shacle') gjennom øyet bakerst på seilet og ned under bommen. Litt slakk, så akterenden av seilet kan flytte seg fremover / bakover, men stramt nok til å ta kreftene bakerst på underliket.

image.png.153de95f411982bb926b3297de0e7963.png

Code0 skrev 10 minutter siden:

du kan søke på sailing flattening reef på nettet, evt se i trimmeguider. Vanlig på eldre båter med dacronseil som strakk seg mye. Er i praksis cunningham foran og bak. image.png.c3772e9353a4795e05f408a927cef48f.png

vanligst på mindre båter er en sleide, om du har spor i bommen. Har du ikke spor kan du surre en taustump gjennom øyet bakerst på seilet og ned under bommen. Litt slakk, så akterenden av seilet kan flytte seg fremover / bakover, men stramt nok til å ya kreftene bakerst på underliket.

+

Takk så mye, utrolig fint å få innsikt i disse tingen! 

Ville du da brukt en reveline akter og revekrok ved masten for det første flatrevet, som i bilde du viser:image.png.153de95f411982bb926b3297de0e7963.png

Og deretter slab reef for et andre rev høyere opp, slik jeg hadde tenkt:

download.jpeg.b31b4cde4a5d696d64945cf9e7ec779c.jpeg

Hurley 20 skrev 5 minutter siden:

Ville du da brukt en reveline akter og revekrok ved masten for det første flatrevet, som i bilde du viser:

...jeg redigerte innlegget mitt flere ganger, litt mer info der nå.

Foran på masta må seilet gå i spor lengre ned. Jeg antar det skulle vært et deksel der som skrus på etter at seilet er montert. 

På en så liten båt kan du gjøre det enkelt med en taustump med en spriblokk som du huker inn i revemaljen, og så stramme fallet igjen.

image.png.b2995919c11d764d72dce146dfb4254a.png

Code0 skrev 13 minutter siden:

Foran på masta må seilet gå i spor lengre ned. Jeg antar det skulle vært et deksel der som skrus på etter at seilet er montert. 

Ser ut som det er line i forliket, hvis det er det du mener? Det gjør uansett alt enklere hva angår reving, og et bra utgangspunkt for et singel-line reef. Nevner det bare..(en gang til:easter:)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

seilfred skrev 1 time siden:

Ser ut som det er line i forliket, hvis det er det du mener?

Jeg antok sleider, men tau i forliket stemmer mer med rullebom. Ulempen med slab reef og tau er at revemaljen må fikseres skikkelig godt langt fremme, så ikke forliket blir dratt ut av sporet når aktre revelina strammer seilet bakover. Jeg har aldri seilt med rullebom, vet ikke hvordan de får stramt uthal med seil på rulla bommen... 

En jeg traff med rullebom brukte det aldri, enten dro seilet seg fremover eller bakover på bommen.

Jeg har hatt rullebom tidligere. Det finnes en viss tilfredsstillelse i at du har full kontroll over seilet under selve revingen, og at det ligger pent og pyntelig på bommen etterpå. Utover det er det nesten bare ulemper.. Du får ingen bra form på seilet, du kan ikke seile med kick, beslag på bommen kan skade seilet, du må alikevel fram for å reve... listen er sikkert enda mye lengre.

Jeg brukte rullefunksjonen bare når jeg skulle legge båten i lengre tid, så seilet lå pent på bommen med bomkapell over.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

seilfred skrev 25 minutter siden:

Jeg har hatt rullebom tidligere. Det finnes en viss tilfredsstillelse i at du har full kontroll over seilet under selve revingen, og at det ligger pent og pyntelig på bommen etterpå. Utover det er det nesten bare ulemper.. Du får ingen bra form på seilet, du kan ikke seile med kick, beslag på bommen kan skade seilet, du må alikevel fram for å reve... listen er sikkert enda mye lengre.

Jeg brukte rullefunksjonen bare når jeg skulle legge båten i lengre tid, så seilet lå pent på bommen med bomkapell over.

Hei.

Eg "utvider" tråden litt, og håpar trådstartar ber over med det.

Eg kan lite om rullebom. men rullebom tiltalar meg. Dette med tanke på min neste båt....

Eg har sett (bilete) av superyachtar med rullebom. Det synest underleg at båtfolk utan budsjettproblem vel slike løysingar.

Einkvan med synspunkt?

Hurley 20 skrev On 12.1.2022 at 17.18:

Hei, jeg har en 20 fots seilbåt og skal ordne et revesystem for storseilet. Jeg har tenkt "slab-reefing" for sin enkelhet og pålitelighet (se vedlagt diagram), og lurer på om noen kan være behjelpelig med tips. 

Storseilet ser ut til å ha to relativt lave revepunkter og jeg undrer meg hva det nederste er til, samt at storseilet virker å være litt for stort for riggen (bommen må helt ned for å få det stramt). Det har blitt foreslått at det nederste er Cunningham, med det er hull både fram og bak i samme høyde.

Jeg hadde en 23 fots seilbåt med såkalt Svenskerigg for 25 år siden. Da lærte jeg at "Cunningham" revet heter Flattrev eller Minirev på norsk.

Ask skrev 1 time siden:

Hei.

Eg kan lite om rullebom. men rullebom tiltalar meg. Dette med tanke på min neste båt....

Eg har sett (bilete) av superyachtar med rullebom. Det synest underleg at båtfolk utan budsjettproblem vel slike løysingar.

Einkvan med synspunkt?

Det finnes jo 2 typer rullebom. Den som trådstarter har, hvilket bare vil si at en roterer bommen, og seilet rulles rundt om. En mere sofistikert og sikkert bedre løsning er den der hvor seilet rulles inn i selve bommen som en kassett. Dette tillater at du kan reve og fremdeles ha kick f.eks... Den sistnevnte varianten har jeg ikke selv prøvd, men har forstått at mange synes det er en helt adekvat løsning. Seilets form vil nok aldri bli helt optimalt i revet tilstand med rullebom uansett type, men med kassett-løsningen kan det godt være at fordelene veier opp for ulempene. Hva reving angår, så har jeg til dags dato ikke sett noe som overgår slabreef eller lignende løsning. Singel-line er jo f.eks bare en variant av slabreef egentlig.

Ask skrev for 2 timer siden:

Einkvan med synspunkt?

Enig med @seilfred, kan tillegge: rullebom er fornuftig på STORE seilbåter. Du kan ha fullspilet storseil ( horisontale spiler), du kan reve store areal med lite mannskap, seilet er lett å pakke etter bruk. Du får vekten ned mot dekk ved reving. Veldig kostbart, ikke noe for båter under si 80 fot. Avhengig av at hydraulikken (strømmen) virker).

Ask skrev for 3 timer siden:

Hei.

Einkvan med synspunkt?

Synes også at rullebom virker kjempesmart, kan ikke forstå at det ikke er mer populært hos langturseilere. Man slipper tynge høyt oppe i masta, og man kan fortsatt senke seilet hvis noe kiler seg. Mener Gunga Din her på forumet har rullebom? Systemer som leisurefurl skal også lett kunne ettermonteres:

https://www.leisurefurl.com/offshore/

Danskene produserer litt rullebommer:

http://shop.johnmast.dk/en/hi-low-reefer-main-furling-boom-23/

https://www.furlerboom.dk

Jeg er en slags gjest

Joda, det er sikkert kjempesmart med rullebom av kassetttypen, hvis man har båt og kapital som er egnet for det. 

Trådstarter har rullebom i den forstand at seilet rulles utenpå bommen. Dette er vesentlig forskjellig fra løsningene nevnt over...

nå spør trådstarter egentlig om revesystem, og kassettrulle er mest sannsynlig uaktuelt. 

Rullebom av kassettypen har mye av de samme problemene som alle andre rullesystemer. Mer leamikk, når man begynner å rulle mister man strekket i seilet (her uthalet) og dårligere trimmemuligheter når man trenger det mest (mer vind) og følsomhet m.h.t. riktig vinkel på bom ved inn- og utrulling. Det er interessant hva Skip Novak mener om rullebom: https://www.yachtingworld.com/video/skip-novak-storm-sailing-part-5-reefing-411  Ellers en svært severdig serie. Han sverger til lab-reef med fire rev fremfor tryseil BTW. 

Sitat

In-boom furlers appear to be purely a style item, especially in the superyacht range. A flaked mainsail on the boom, even under a neatly cut cover, is now considered untidy by some designers and owners. But these systems suffer the same problems, compounded by the necessity for an exacting control system that lowers the sail and rolls it up at the same rate, with the boom at a hyper-critical angle.

It may work a treat at the dock, but as any superyacht captain worth his salt will admit it is a nerve-racking experience offshore. Result: fear and loathing about using the mainsail at all. The adage now goes that it is cheaper to pay for fuel and motor than risk damage to the sail or the mechanism. Again, not my recommendation for a world cruising configuration.

Slab reefing

Slab reefing is the only seamanlike system, full stop, as there is not much that can go dramatically wrong. As with so many aspects of voyaging offshore, we are back to basics here: a slab reefing system with a fixed tack and clew lines. The prime advantages are that all moving parts are exposed and easily repairable – for example, mast track, cars and sliders, blocks and rigging – you have the ability to cast off the halyard and drop the mainsail in a crisis, and a better-shaped sail is achievable as you drop down through the reefs.

seilfred skrev for 10 timer siden:

nå spør trådstarter egentlig om revesystem, og kassettrulle er mest sannsynlig uaktuelt. 

Kasettrulle er nok ikke tingen for denne båten :wink: Valget er enten lage en slab-reef system, eller aktivere rulling rundt bommen. Jeg ville valgt slab reef, men det betyr vel at revelinene må løpe på utsiden av bom'en slik det ser ut? Jeg ville valgt å tre reveliner i de øverste maljene, som rev 1. Rigge en cunningham i masteliket og be seilmaker sy inn maljer til rev 2 godt opp i seilet. I mellomtiden kan man jo forske litt på å rulle opp på bom'en siden den tydeligvis er klargjort for det? 

Redigert av Krimart (see edit history)
Hurley 20 skrev On 13.1.2022 at 11.41:

Ville du da brukt en reveline akter og revekrok ved masten for det første flatrevet, som i bilde du viser:image.png.153de95f411982bb926b3297de0e7963.png

Og deretter slab reef for et andre rev høyere opp, slik jeg hadde tenkt:

download.jpeg.b31b4cde4a5d696d64945cf9e7ec779c.jpeg

Rigg det som vist i den øverste figuren. Revelinen skal både trekke seilet ned og ut på bomen. Den nederste figuren vi ikke fungere bra i forhold til uttal. Jo mer det blåser jo viktigere er det å ha flatere seil. og god strekk i både fallet og uthalet. :smiley:

Redigert av Krimart (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...