Jump to content

Reving av storseilet

Hurley 20

Recommended Posts

Krimart skrev 21 minutter siden:

Kasettrulle er nok ikke tingen for denne båten :wink: Valget er enten lage en slab-reef system, eller aktivere bom-rulle. Jeg ville valgt slab reef, men det betyr vel at revelinene må løpe på utsiden av boten slik det ser ut? Jeg ville valgt å tre reveliner i de øverste maljene, som rev 1. Rigge en cunningham i masteliket og be seilmaker sy inn maljer til rev 2 godt opp i seilet. 

Nettopp, dette tenker jeg også blir det beste. Men det med cunningham, burde det ikke bare være som et rev, med tanke på at det er her hull på samme linje både bak og fram? – flatrev eller flattening reef som code0 nevner.

Hurley 20 skrev for 3 timer siden:

Nettopp, dette tenker jeg også blir det beste. Men det med cunningham, burde det ikke bare være som et rev, med tanke på at det er her hull på samme linje både bak og fram? – flatrev eller flattening reef som code0 nevner.

Jeg har aldri seilt med Cunningham i akterliket, kun i masteliket, og det er noe du bruker for aktiv trimming for å flate ut seilet i vindkast. På min båt er dette en line som går fra BB side av cockpit, frem til masten opp gjennom maljen og så ned igjen på SB side og til SB side av cockpit. Slik at fokkeslasken kan trimme mens hun sitter i lo. Jeg ser i alle fall ingen hensikt i å rigge et "slab reef" i de nederste maljene, det blir ikke rare revet :-D

Krimart skrev 1 time siden:

Jeg har aldri seilt med Cunningham i akterliket, kun i masteliket, og det er noe du bruker for aktiv trimming for å flate ut seilet i vindkast. På min båt er dette en line som går fra BB side av cockpit, frem til masten opp gjennom maljen og så ned igjen på SB side og til SB side av cockpit. Slik at fokkeslasken kan trimme mens hun sitter i lo. Jeg ser i alle fall ingen hensikt i å rigge et "slab reef" i de nederste maljene, det blir ikke rare revet :-D

Så kan man spørre seg om det er nødvendig med cunningham på en såpass liten båt. Min er hakket større, 25 fot, og jeg klarer ikke å stramme forliket noe særlig ned med cunningham når jeg har strammet fallet slik jeg vil ha det. Men jeg har vinsj til fallet, og hvis @Hurley 20 ikke har vinsj, er nok cunningham nødvendig for å få stramt nok forlik. Ser på et av bildene der båten er under seil, at verken forseil eller storseil er satt så stramt som jeg ville hatt de.

shipahoy skrev 56 minutter siden:

Hvis seilet er for stort så ville jeg festet det i cunningham/nederste rev permanent, så blir det litt mindre.

Ja, dette er et godt tips hvis @Hurley 20 på nevnte bilde har strammet fallet helt til topps, og ikke klarer å få det strammere. Da er nok seilet litt for høyt for den riggen, og man kan bruke cunningham-maljen som permanent feste for seilet for å kunne stramme forliket godt.

Den nedre maljen i akterkant av seilet ville jeg ikke brydd meg så mye om, selv om den kunne ha en funksjon for å flate ut seilet ved behov (stramme seilet bakover på bommen, det gjør man vanligvis med bomuthalet som er festet i bakre storseilhjørne).

alf-inge skrev for 9 timer siden:

Så kan man spørre seg om det er nødvendig med cunningham på en såpass liten båt. Min er hakket større, 25 fot, og jeg klarer ikke å stramme forliket noe særlig ned med cunningham når jeg har strammet fallet slik jeg vil ha det. Men jeg har vinsj til fallet, og hvis @Hurley 20 ikke har vinsj, er nok cunningham nødvendig for å få stramt nok forlik. Ser på et av bildene der båten er under seil, at verken forseil eller storseil er satt så stramt som jeg ville hatt de.

Poenget med cunningham er aktiv trimming av storseilet, du strammer den for å flytte busen i storseilet lenger frem og flater ut seilet. Stramme når vinden øker, slakke når vinden løyer. 

Krimart skrev for 5 timer siden:

Poenget med cunningham er aktiv trimming av storseilet, du strammer den for å flytte busen i storseilet lenger frem og flater ut seilet. Stramme når vinden øker, slakke når vinden løyer. 

Det er riktig. Strammere forlik flytter busen fram, slakkere forlik flytter busen bak. Om man bruker cunningham eller storseilfallet for å få denne effekten bryr ikke seilet seg om. Og på min båt gjør jeg det altså like effektivt med storseilfallet, og trenger ikke dedikert cunningham. Men på større seil og på små båter der fallet ikke er lett tilgjengelig fra cockpit vil jeg nok ha valgt å bruke cunningham.

alf-inge skrev for 21 timer siden:

Det er riktig. Strammere forlik flytter busen fram, slakkere forlik flytter busen bak. Om man bruker cunningham eller storseilfallet for å få denne effekten bryr ikke seilet seg om. Og på min båt gjør jeg det altså like effektivt med storseilfallet, og trenger ikke dedikert cunningham. Men på større seil og på små båter der fallet ikke er lett tilgjengelig fra cockpit vil jeg nok ha valgt å bruke cunningham.

Delvis rett, men cunningham har en noe annen effekt på seilet fordi du endrer litt på geometrien. Dessuten kan cunningham rigges så det er mer effektivt. På større båter med utveksling. På min båt kan cunningham slakkes og strammes av fokkeslasken mens hun sitter i lo (og hun må også styre uthal og kicken) Rormannen styrer stramming av akterstag og skjøtet 

67A7A772-A62A-4C55-97F2-A4A27A4532D1.jpeg

Hjertelig takk for mange fine kommentarer og tips! 

Code0 skrev On 14.1.2022 at 19.01:

@Hurley 20 ta en kikk om bommen kan flyttes opp/ ned på masten, har sett den patenten på tilsvarende båt. Da kan den strammes / trekkes nedover på masta.

Det kan den, og den er på nederste punkt for å få strammet storseilet. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...