Cerberus Svart 13.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2022 Javel 3 stk med commonrail og 5 på lettvekts kjører mgo mens resten kjører på en590. Tross 3 kr prisforskjell evt på grunn av. Link to post
Captain A Svart 13.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2022 Noen vise som kan forklare meg forskjell på Marine diesel (MGO) med svovel innhold under 500ppm og EN 590. ?? Link to post
Cerberus Svart 13.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2022 Bunker oil har bare 1000ppm såvidt eg kan sjå ?? Link to post
Captain A Svart 13.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2022 Slik eg ser det av div data blad på diesel så har En 590 max 1000ppm med svolvel MGO ligger på 500ppm på Max Ref sti.no Link to post
Kweelhouse Svart 13.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2022 EN590 også kalt ULSD skal ha max 10 ppm svovel, MGO kan ha flere grader av svovel. som f.eks LSMGO/ULSMGO Link to post
Haba Svart 13.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2022 (redigert) Litt "eldre" dieselmotorer trvives svært godt MGO diesel og med smøringen som svovelet i den gir. Common Rail-motorer, der er jeg helst i tvil, men nyere motorer er vel konstruert for lavt svovelinnhold i brennstoffet. Redigert 13.Januar.2022 av Haba (see edit history) Link to post
Martin_ Svart 13.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2022 På større skip kjører de fint Volvo D9, D12 og D16 på MGO, som hjelpemotorer. Disse motorene går 4-5000 timer i året, uten problemer. Link to post
TDF Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 Meg fortalt så er motorer med høytrykkspumpe/common rail ikke glad i diesel med mye svovel men resten går fint på mgo. Noen som har dokumentasjon på dette? Link to post
Bårdp Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 Kan umulig være veldig kritisk. Naboen har vel kjørt adskillige tusen timer med MDO på Volvo D6. Aldri hørt at han har hatt motorproblemer. Link to post
Okkaby Svart 17.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2022 Har fått klar beskjed fra importør, at nye motor min, IKKE skal kjøres på MGO. Blir det problemer som skyldes MGO, vil ikke garanti dekke. Det er ny common rail motor. Så blir kun EN590 her. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Scaniamarine Svart 4.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2022 Haba skrev On 13.1.2022 at 19.28: Litt "eldre" dieselmotorer trvives svært godt MGO diesel og med smøringen som svovelet i den gir. Common Rail-motorer, der er jeg helst i tvil, men nyere motorer er vel konstruert for lavt svovelinnhold i brennstoffet. Svovel smør ikke plungerne i fuelpumpa,det var noe man trodde før.. kjenner ikke til eldre småmotorer men man bør iallefall kjøre en motorolje med tilsetninger og askeinnhold som håndterer svovelinnholdet for å unngå corrosion Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Tja. Kjøper vel den siste funderingen der. Svovel i seg selv er et salt (fast form). Saltet har en sterk affinitet til vann, og danner svovelsyre. Som igjen er en av planetens hissigste elektrolytter. Altså sterkt korrosivt. Så hvorfor man i det stille har bejublet det svineriet der, har jeg problemer med å forstå. Uansett, der jeg bor er det umulig å få fatt i MGO. Her er den kun EN590. Link to post
Johannes Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 At svovel er et salt var ukjent for meg. Svovel er et grunnstoff, S, finnes i fast form og oppløst i f.eks råolje. Det er svovel i råolja som er kilden til svovel i petroleumsprodukter. Ved forbrenning dannes svoveldioksid, som er uønsket i atmosfæren. Svovel er ikke løselig i vann, svoveldioksid er løselig i vann. Derfor sjøvannsskubbere på røygassen på store skip. Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Alle syrer har sin base i et salt. Fjernes væsken som saltet er løst i, returnerer man (i stadig sterkere konsentrasjoner) til et salt. Det lærte vi i kjemien. Som jeg hadde et like lunkent forhold til som 'teknisk termodynamikk'. Som jeg har angret på. Link to post
Johannes Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Du fastholder altså at svovel er et salt? Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Så sant svovelsyre er en syre, så er det i hht. kjemien lært på Høgskolen i Vestfold. Svovel blir blant annet brutt i vulkanske områder i Sydarmerika, har jeg sett på TV. Link to post
Johannes Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Nå synes jeg du skal google litt Hulda. Du er godt ute på jordet. ?. Det er stor forskjell på svovel og svovelsyre. I MGO er det diskutert svovelinnhold. Ikke svovelsyre. Og for ordens skyld svovel er et grunnstoff, ikke et salt. Link to post
Captain Chaos Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 (redigert) Det er vel ikke tillat og selge MGO med svovelinnhold over en viss verdi lenger? Uansett så defineres det av manualen til motoren din hva slags drivstoff du kan bruke. Så vidt jeg ser ville det vært store problemer å få solgt Common Rail motorer utover den store verden, hvis ikke motoren gikk like fint på MGO. Du får ikke EN590 på brygga overalt. Jeg ser av min manual (VP D12) (sjekket også D6) at man kan bruke følgende standarder: EN 590 ASTM D 975 No 1-D and 2-D JIS KK 2204 Flere av disse er betydelig "dårligere" diesel en vi får her på berget. Manualen foreskriver forøvrig hyppigere oljeskift ved svovelinnhold høyre en 0,5% (vektvolum) Ser forøvrig av D6 manualen at de er langt mer betenkt ved bruk av FAME / Miljødiesel. De er også opptatt av dieseloljens smøringseffekt, viskositet og tetthet. Der stiller vel MGO ganske sterkt. Så langt jeg gjennom tidene har lest manualer og diesel standarder så er jeg ikke bekymret for MGO, tvert i mot, og det gjelder SÆRLIG common rail. Jeg skjønner ikke hvor denne frykten for MGO egentlig kommer fra. Produsentene anbefaler gjerne EN590 men dette av miljøhensyn i stor grad. De sier ikke NEI til MGO, de spesifiserer standarder og kvalitet. Redigert 6.Juli.2022 av Captain Chaos (see edit history) Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Du kan nok altfor mye om kjemi og det periodiske system, @Johannes, til at jeg tør diskutere med deg. Og det har vel ingenting med dette å gjøre. Da vi jobbet med skipsdieslel i hovedprosjektet på høgskolen, hadde jeg eksosdelen. Noe av det som blåste ut var H2SO4. Altså 2 stk Hydrogen, 1 stk Svovel og 4 stk Oksygen. Og det var ganske interessant å se hvor korrosiv denne blandingen ble etter hvert som varmen ble tatt ut av eksosen og RF økte. Dette er vel en av grunnene til at jeg ikke anser svovel som en vitamininsprøytning. FAME anser jeg ikke for å være noe bedre. Men den når vel til slutt oss alle. Iflg. en kompis i Kiel hadde det der på bjerget for åretall siden utviklet seg en ikke uvesentlig industri for å hjelpe folk som har dieseltanken halvfull av gørr. Avsporing, beklager. Link to post
sap_2000 Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 52 minutes ago, Captain Chaos said: Jeg skjønner ikke hvor denne frykten for MGO egentlig kommer fra. Produsentene anbefaler gjerne EN590 men dette av miljøhensyn i stor grad. De sier ikke NEI til MGO, de spesifiserer standarder og kvalitet. Den kommer fra tiden da VP desperat prøvde å finne knagger å henge hatten på når endel D4 og D6 havarerte (av den gang) ukjent årsak. Man skulle kun bruke EN590 og helst blande inn en såkalt "forbrenningsforbedrer" som egentlig ikke var noe annet enn en 2T olje for å hindre havarier. Det som er sikkert er at det går veldig mange moderne CR motorer, både i næring og fritid rundt i verden som ikke får annet enn MGO uten at det blir noe problemer av det... Mvh. SAP Link to post
SY Johanne Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 (redigert) Hulda skrev 59 minutter siden: Da vi jobbet med skipsdieslel i hovedprosjektet på høgskolen, hadde jeg eksosdelen. Noe av det som blåste ut var H2SO4. Altså 2 stk Hydrogen, 1 stk Svovel og 4 stk Oksygen. Og det var ganske interessant å se hvor korrosiv denne blandingen ble etter hvert som varmen ble tatt ut av eksosen og RF økte. Du er ikke helt på viddene, Hulda. Saltsyre er en forbindelse mellom hydrogen (H) og sulfat (SO4). Sulfat er et salt. Svovel er ikke et salt, men kan danne salt med oksygen. Salter er ioniske (har positiv eller negativ ladning) og danner derfor sterke elektrolytter når de løses i vann. Svovel er et grunnstoff. (Hilsen en forhenværende naturfaglærer som håper han husker rett.) Redigert 6.Juli.2022 av SY Johanne (see edit history) Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Tenker nok det jeg også. Mye tåkelegging der. Lurer på hva årsaken egentlig var til at disse dysene fra Bosch feilet. Og så virket det som om det var en viss geografisk forskjell. En mekaniker jeg kjenner holdt sin hånd over en del D6 på Sørlandet som gikk i yrkesbruk. I følge han gikk disse motorene hardt, uten noen feil. Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 SY Johanne skrev 5 minutter siden: (Hilsen en forhenværende naturfaglærer som håper han husker rett.) Manglet en kjemisk kobling der. Legger meg langflat. Link to post
Johannes Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Det er ingen tvil om ar svovelsyre er korrosivt. Og i eksosen har dieselmotoren mer eller mindre H2SO4. Men for de som har våt ekshaust betyr det ingenting. Da er eksosen langt over duggpunktstemperatur til den møter sjøvannet som kjøler eksosen. Fortynningen blir enorm. For båter med tørr eksos er det hensiktsmessig å holde eksostemperaturen over 140 grader. Uansett har ikke dette noe å si for om selve motoren tåler å brukes med høyere svovelinnhold enn det som er tilfellet for EN950. Men da er vi gjerne enig om at å hevde at svovel er et salt er feil. Kanskje også gamle lærere kan være enig i det. At svovel kan inngå i mange kjemiske forbindelser er en annen sak. f.eks i svovelsyre. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn