Jump to content

Edit History

Captain Chaos

Captain Chaos

Det er vel ikke tillat og selge MGO med svovelinnhold over en viss verdi lenger?

Uansett så defineres det av manualen til motoren din hva slags drivstoff du kan bruke. Så vidt jeg ser ville det vært store problemer å få solgt Common Rail motorer utover den store verden,  hvis ikke motoren gikk like fint på MGO. Du får ikke EN590 på brygga overalt. Jeg ser av min manual (VP D12) (sjekket også D6) at man kan bruke følgende standarder:

EN 590

ASTM D 975 No 1-D and 2-D

JIS KK 2204 

Flere av disse er betydelig "dårligere" diesel en vi får her på berget. Manualen foreskriver forøvrig hyppigere oljeskift ved svovelinnhold høyre en 0,5% (vektvolum)

Ser forøvrig av D6 manualen at de er langt mer betenkt ved bruk av FAME / Miljødiesel. De er også opptatt av dieseloljens smøringseffekt, viskositet og tetthet. Der stiller vel MGO ganske sterkt. 

Så langt jeg gjennom tidene har lest manualer og diesel standarder så er jeg ikke bekymret for MGO, tvert i mot, og det gjelder SÆRLIG common rail. 

Jeg skjønner ikke hvor denne frykten for MGO egentlig kommer fra. Produsentene anbefaler gjerne EN590 men dette av miljøhensyn i stor grad. De sier ikke NEI til MGO, de spesifiserer standarder og kvalitet.

Captain Chaos

Captain Chaos

Det er vel ikke tillat og selge MGO med svovelinnhold over en viss verdi lenger?

Uansett så defineres det av manualen til motoren din hva slags drivstoff du kan bruke. Så vidt jeg ser ville det vært store problemer å få solgt Common Rail motorer hvis ikke motoren gikk like fint på MGO. Du får ikke EN590 på brygga overalt. Jeg ser av min manual (VP D12) (sjekket også D6) at man kan bruke følgende standarder:

EN 590

ASTM D 975 No 1-D and 2-D

JIS KK 2204 

Flere av disse er betydelig "dårligere" diesel en vi får her på berget. Manualen foreskriver forøvrig hyppigere oljeskift ved svovelinnhold høyre en 0,5% (vektvolum)

Ser forøvrig av D6 manualen at de er langt mer betenkt ved bruk av FAME / Miljødiesel. De er også opptatt av dieseloljens smøringseffekt, viskositet og tetthet. Der stiller vel MGO ganske sterkt. 

Så langt jeg gjennom tidene har lest manualer og diesel standarder så er jeg ikke bekymret for MGO, tvert i mot, og det gjelder SÆRLIG common rail. 

• Create New...