19 fot
sap_2000 skrev On 12.1.2022 at 23.16:Det har blitt ganske strengt med overvekt og riktig sertifikat på hengere de senere årene.
min erfaring er at båter stort sett veier mer i praksis enn oppgitt.
om selger går god for hengeren, så få han til å kjøre ril nærmeste vektstasjon og ta bilde av resultatet. Er flere vektstasjoner langs E18/ E6 i Østfold. Er det under tillatt totalvekt på hengeren så er det greit ?
Et strengt regelverk kan dessverre også tvinge folk til å velge dårligere transportløsninger, særlig dette med at tillatt totalvekt på bil + henger ikke skal overstige 3500 kg hvis man har bare klasse B.
En bekjent med Mondeo og førerkort klasse B skulle kjøpe seg en båt på ca 200 kg og spurte meg om å få låne båthenger. Jeg vet han er godt over middels nøye med ting og derfor ok å låne ut henger til ham, så da sjekket vi tallene:
Tillatt totalvekt bil+båthenger = 2260+1300=3560kg, som altså er over 3500 kg og dermed ulovlig.
Tillatt totalvekt bil+varehenger = 2260+1000=3260kg, som er under 3500 kg og dermed ok.
Varehengeren kan laste 820 kg, så da går det fint å ha på 200 kg båt, og bilen kan lovlig trekke 1600 kg, som er mye mer enn de 380 kiloene som varehenger + båt veier.
Varehengeren er jo ikke laget for båt, så den måtte ligge opp ned oppå varehengeren, som da får et litt høyt tyngdepunkt og er en kort henger med smal sporvidde sammenlignet med båthengeren. Så absolutt mer trafikksikkert med båthengeren som veier 290 kg og sammen båt på 200 kg, da har man jo brukt opp mindre enn 1/3 av bilens kapasitet.
Mange må også velge liten henger for å lovlig kunne trekke den uten BE, og da blir hengerne spinkel for dem med BE, istedenfor å ha en solid henger som alle kunne brukt, men med ulik mengde last oppi.
Hadde jeg vært sjef for regelverket ville jeg sagt at det er aktuell totalvekt på hengeren som skal telle, ikke at folk skal straffes for at de har en solid, men lett henger. Det blir jo litt for dumt at man ikke kan trekke en tom båthenger fordi den er for kraftig, mens man kan putte to slike båthengere oppi en spinklere henger og kjøre avgårde på lovlig vis.
Når jeg skal sjøsette eller ta opp båt for sesongen og det er et stykke mellom båtrampe og stedet man skal fra og til så er det jo kjekt å være to så en kan kjøre båt og en kan kjøre bil. Bil og henger har såpass stor tillatt totalvekt at det kreves BE. Jeg kjører greit både båt og bil+henger (har BE), mens andre aktuelle hjelpere ikke vil kjøre båt uten meg ombord og ikke har BE, så da blir det endel ekstrakjøring frem og tilbake uten henger for å få logistikken til gå opp før hengeren kan kjøres hjem ved sjøsetting (og tilsvarende ved opptak).
Da jeg kjøpte siste båten var jeg litt usikker på om vekta ville by på problemer.
Er båt+motor+utstyr innafor det hengeren er godkjent for?
Er denne vekta kurant å dra opp bratte ramper med min ladehybrid som har ganske begrenset moment ut på hjula?
Båten stod på henger, men jeg ville kjøpe den uten henger siden jeg hadde egen.
Selger tok turen på vekta med båt og sin henger og så var det bare å trekke fra vekta av hans henger og regne ut. Vekta var greit innafor hva min henger er godkjent for.
Så lempet jeg bensinkanner, juice, brusflasker, spylervæskekanner osv med enten nevne innhold eller vann oppi den mindre båten jeg allerede hadde så jeg fikk samme vekt og så tok jeg turen til distriktets bratteste båtrampe for å sjekke at jeg kom meg opp denne, og det gjorde jeg. Da fikk jeg sjekket dette før kjøp og uten å risikere å bli stående med en tung båt på ei rampe jeg ikke kommer opp. Hadde jeg slitt med å komme opp med liten båt med ballast så kunne jeg jo ha lempet ut noe av innholdet og så kjørt opp rampa og så lempet det ombord igjen (eller tømt ut vannet ved rampa).