Jump to content

Kan systemrens og frostvæske blandes?

magnuje3

Recommended Posts

Hei!

Har en VP D2-55 fra 2008 hvor jeg har tatt av varmeveksleren for service. Når jeg kikker inn i kjølekanalen på motorblokken så er det et rustlag i bunnen av kanalen. Er det normalt med litt rust i ferskvannsystemet? Jeg hadde muligens en lekkasje mellom ferskvann- og saltvannskretsen for en stund tilbake så mulig dette er årsaken. 

Uansett, varmeveksleren vil jo være tipp topp når den kommer tilbake fra service. Så tanken min var å helle systemrens i denne kjølekanalen til det renner over, deretter tappe ut igjen fra tappepluggen nede på blokken etter noen dager. 

Problemet er at det er vinter og jeg vil nødig kjøre motoren igjen før våren (konservert). Min bekymring er da at det kan legge seg vannlommer i kjølesystemet om jeg ikke får tappet ut alt. Selv etter varmeveksler er montert og fylt opp igjen med frostvæske. 

Så tanken min var å bruke den gamle kjølevesken og blande inn systemrens i denne. På den måten kan jeg være sikker på at det ikke ligger vann i motoren gjennom vinteren. 

Alternativt lar jeg bare rustlaget ligge der, det vil kanskje uansett holdes i sjakk av de korrosjonshemmende stoffene i frostvæsken?

Redigert av magnuje3 (see edit history)

Jeg ville latt det være og heller tatt en runde med Systemrens til våren. Du bør ikke la syre stå i systemet over tid, kun et par dager. Deretter må det skylles grundig med rent vann flere ganger før ny frostvæske fylles på. 

Alternativet er jo å la det være og bare fylle på ny frostvæske. Frostvæsken hindrer jo korrosjon. Om det ikke er et problem har det lite for seg å fikse det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En annen ting.

Forrige eier har alltid brukt frostvæske fra Circle K så jeg har fortsatt med dette.

FC84ABD6-53E9-4E44-9209-C732E8DA0F69.jpeg.9667a10604ade984284b9de03ec1bcc7.jpeg

Men nå som systemet er tappet ned er det jo en mulighet til å bytte til G48 som jeg forstår har bedre korrosjonshemmende egenskaper. F eks https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter

Jeg ser at g48 og min gamle blå møter de samme spesifikasjonene: ASTM D3306 og BS6580

Betyr dette at de i teorien kan blandes? Det er jo mulig at det ligger litt gammel blå væske i motorblokken et sted, selv om den er tappet fra laveste punkt. Jeg kan jo så klart skylle gjennom med vann, men da risikerer jeg jo at vann uten frostvæske blir stående i en lomme frem til våren. 

jeg bytter vvbereder og alle slanger samtidig, så det er kun motorblokk det kan ligge gammel væske. 

Har jo hørt at blå kan blandes med grønn, men samtidig har jeg hørt at farger ikke har noe å si lenger. Ellers kan jeg jo bare fortsette med den fra Circle K ?

Redigert av magnuje3 (see edit history)

Hvor ligger båten din? Hvor kaldt kan det bli der på vinteren? Har du varme på i motorrom? 

Svak blanding vann og G48 vio kunne fryse den også hvis den er for tynn. 

Jeg hadde nok fylt motoren med billig blå frostvæske nå, som passer overens med den du har, og så hadde jeg byttet type frostvæske når båten ligger på sjøen og man enkelt kan få skylt igjennom med ferskvann. (Starte motor og kjøre den litt.)

Men du har kanskje allerede skylt igjennom og helt på ny?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 18 minutter siden:

Hvor ligger båten din? Hvor kaldt kan det bli der på vinteren? Har du varme på i motorrom? 

Svak blanding vann og G48 vio kunne fryse den også hvis den er for tynn. 

Jeg hadde nok fylt motoren med billig blå frostvæske nå, som passer overens med den du har, og så hadde jeg byttet type frostvæske når båten ligger på sjøen og man enkelt kan få skylt igjennom med ferskvann. (Starte motor og kjøre den litt.)

Men du har kanskje allerede skylt igjennom og helt på ny?

Hei! Poenget med den svake G48 blandingen var bare å bruke den for å skylle gjennom motorblokken (få ut rester av gammel kjølevæske). Deretter monterer jeg varmeveksler (fra service), ny bereder og slanger og fyller opp med 50/50 G48. 

Det er mulig å fylle opp med billig blå, men da får jeg jo denne inn i varmeveksler og ny bereder når dette ee montert. Ser for meg at det er mer jobb å bytte enn nå, når det kun muligens er litt rester i selve motorblokken?

Båten ligger på vannet i boblehavn, så det er jo mulig å starte opp. Men litt styr er det jo da vannet i havnen er slått av osv

Jeg synes du lager deg mye arbeid her. Det må du jo gjerne gjøre, men jeg tviler litt på nytten av det. Jeg ville bare ha montert det sammen og latt det stå et par måneder til frosten gir seg. Deretter tømt motorblokka, skylt grundig med ferskvann og fylt på korrekt blanding. Å begynne å styre med dette nå mens du ikke engang har vann på brygga har veldig lite for seg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Så bra! Tenker det uansett er bedre å fylle opp med g48 enn vanlig blå med en gang om jeg kan dette. Kan ikke være mange dl med gammel blå som ligger igjen inni blokken etter å ha tappet fra laveste punkt.  

Alt jeg har lest bekrefter jo at blå kan blandes med grønn G48, f eks 

https://sbildeler.no/produkt/oljekjemi/vaesker/frostvaske-gronn-4l-g48774c

G 48 er blandbar med vanlig blå, forskjellen er at G 48 har et høyere innhold av rusthindrende midler og gir derfor lengre…’

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...