magnuje3
Hei!
Har en VP D2-55 fra 2008 hvor jeg har tatt av varmeveksleren for service. Når jeg kikker inn i kjølekanalen på motorblokken så er det et rustlag i bunnen av kanalen. Er det normalt med litt rust i ferskvannsystemet? Jeg hadde muligens en lekkasje mellom ferskvann- og saltvannskretsen for en stund tilbake så mulig dette er årsaken.
Uansett, varmeveksleren vil jo være tipp topp når den kommer tilbake fra service. Så tanken min var å helle systemrens i denne kjølekanalen til det renner over, deretter tappe ut igjen fra tappepluggen nede på blokken etter noen dager.
Problemet er at det er vinter og jeg vil nødig kjøre motoren igjen før våren (konservert). Min bekymring er da at det kan legge seg vannlommer i kjølesystemet om jeg ikke får tappet ut alt. Selv etter varmeveksler er montert og fylt opp igjen med frostvæske.
Så tanken min var å bruke den gamle kjølevesken og blande inn systemrens i denne. På den måten kan jeg være sikker på at det ikke ligger vann i motoren gjennom vinteren.
Alternativt lar jeg bare rustlaget ligge der, det vil kanskje uansett holdes i sjakk av de korrosjonshemmende stoffene i frostvæsken?