Jump to content

Daumann, Bruce og kjetting

Kappa

Recommended Posts

Har 15 kg Bruce forut og 50 m kjetting @ 8 mm. Har også en daumann liggende. En ølboks på 0.5 liter fylt med massivt bly. Tror den veier 5-6 kg.

Har aldri brukt daumannen. Lurer på beste plassering når man ligger på svai. Bør daumannen festes ved ankeret eller et stykke unna?

Jeg er ganske sikker på at en daumann på 5 kg ikke vil gjøre noe merkbar forskjell ved bruk av 50 meter 8mm galvanisert kjetting. Slik kjetting veier ca 1,4-1,5 kg/meter, altså rundt 75 kg.

Den dagen kjettingen står som en fiolinstreng fra bunn på grunn av været antar jeg du vil ha en større utfordring med ankerfestet enn med kjettingen.  Daumannen ville jeg betrakte som uønsket vekt i båten og droppet på land.

Daumann på svai har vel begrenset effekt. Med baug til land derimot er det svært praktisk. Ikke så mye for ankerfestet, men det holder fortøyningen foran stram og grei og kompenserer for tidevann. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dauman på blytau kan ha noe nytte men på kjetting ser jeg ikke poeng med mindre daumann veier opp mot 10 kg. mwn en dauman på 10kg må være mye styr å håndtere.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PiperBill skrev 1 time siden:

Dauman på blytau kan ha noe nytte men på kjetting ser jeg ikke poeng med mindre daumann veier opp mot 10 kg.

Det begynner å komme seg.

Et forum på 80  tallet diskuterte det samme, ute i den store verden.

10 kg var for flau vind og med snuta i land.

Blåste det opp var 25 kg som ble brukt på svai og blåste det mye var det ut med 25kg til.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...