Jump to content

Livsfarlig fangst .......


Tine IV

Recommended Posts

Nettopp sitti og sett på episode 2 ikveld på discovery ,livsfarlig fagst krabbefiske i alaska .Beklager vis dette har vært oppe før men jeg har ikke sett om det her , og glømte og skrive om det sist uke . Trur det går på tv tirsdager klokka 23.00 var det idag da . Snakk om gutter a stål . Da starten gikk fra kai var det 10-15 meter bølger på feltet ,en båt gikk ned før dem fikk starta fisket . Ei krabbeteine veier ca 360 kg , den som fikk mest idag fiska på ca 280 meter ,dro opp di 2 første med 10-15 krabber i , litt deppa stemning men skipper'n sa at den neste lå nok på søla .Dro opp neste og der var teina nesten full ,råaste jeg har sett ,gud veit mange krabber det var i ei teine. For en jobb ,for et vær og for noen teiner .Er vist plenty kroner og hente her men det er russisk rullett med livet . Ny melding fra en anna båt , mann over bord .Lissom ikke bare og legge om roret og plukke han opp igjen . Han blei sett , og en mann hoppa etter i line med overlevningsdrakt og fikk tak i han , men han var mest sannsynlig livløs for dem klarte ikke få han ombord så han forsvant igjen. det var enda en nesten før dem for starta og fiske. Den båten som gikk ned der fant dem en i live , en død og resten av mannskapet på 6 var borte. Trudde jeg hadde sett mange tøffinger på div jobber , men detta her slår alt som jeg har sett . Det å være på dekk i det været er sikkert en kunst i seg sjæl og enda større kunst må jo være og jobbe på dekk i det været .15 meter bølger , blåser små jæ #¤%¤# dem buntane med tau og blåser som dem bare hiver uti som det var krabbeteine med ei lita line fra europris .Nei detta her var guttaboys .

Detta må dere få med dere neste uke , for jo ikke en thrillerfilm med samme spenning som dette .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Ja det var rått. Det som forundret meg var at de kun hadde regndresser og flytevest, når sjøvannet kun holdt rundt 0 grader. Overlevingsdrakter er kanskje ikke det mest praktiske når man skal jobbe slik, men allikevel. Likeens, noen form for sporingsutstyr, GPS eller annet burde vel vært mulig å utstyre de som jobbet på dekket med. Med slikt utstyr burde det vært mulig å snu ved en MOB og finne personen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Så dette programmet jeg også og det var en underlig følelse av misforstått heltemot manglende respekt for livet, naturkreftene på havet, sikkerhet og de normer som ellers burde være til stede for å bringe båt og mannskap trygt i havn etter økta!

 

Når grådigheten tar overhånd spiller liksom ikke en mann fra eller til, noen rolle kunne det virke som!!

Fikk inntrykk av at flere av mannskapet var tilfeldige eventyrere som kun var ute etter lettjente penger, med livet som innsats!!

 

Lurer virkelig på om dette var fremstillingen av"dagligdags kost", eller om det var fingert???

 

Yankissene elsker jo å framstå som helter, framprovosere farlige situasjoner som han derre gærningen og dyreplageren som ligger i sumpen og ruller sammen med slanger og krokodiller påAnimal Planet!

 

:confused:

Link to post

Dette er et meget interessant program ja! Har sett en del episoder nå. Sitter igjen, som mange andre, forbløffet over mangel på sikkerhet. Selv jobber jeg på supplybåt i oljenæringen. Der kan sikkerheten ofte fokuseres på til det latterlige, men det har helt klart noe for seg! Synes rett og slett at de oppfører seg som noen cowboyer som er ute etter lettjente penger, om de skulle være så heldige å overleve den korte sesongen.

 

Forøvrig er reglene nå endret for å forhindre tap av liv. Tidligere fisket alle båtene så mye de kunne etter startsignalet, og rapporterte fortløpende. Når den samla fangsten nådde den avsatte kvoten, var det stopp. Den som da hadde fått opp mest krabbe tjente selvsagt mest penger. Nå er det i stedet delt ut kvoter til hver enkelt båt. Dermed kan de bruke så lang tid de bare vil på å fiske den opp, selv om det bare er en viss periode de får solgt fangsten. Dette har som sagt gjort det litt sikrere, men man har fått problemet som råder i fiskenæringen her hjemme: de store kjøper opp kvotene til de små, og de små båtene "forsvinner"

Link to post

Lurer virkelig på om dette var fremstillingen av"dagligdags kost", eller om det var fingert???

:confused:

Satt og så første episode sist uke ,evetyrere er det nok ikke . Han ene som til stadighet uttaler seg har jobba utpå der i 30 år , så dissa gutta er ikke ute etter kjappe penger trur jeg da . Han hadde foresten mista så mange kamerater og og kjentfolk at han hadde gått ut av tellinga . men tilbake til sikkerheten ,den ser jo litt laber ut da . Dem har sporingsystemn på båtene men ikke på folka ,koster penger det veit du .Men så spesielt i første programmet da dem måtte legge pressening over teinene på dekket ,er jo passe store stabler med teiner , sjøen slår over skuta og folka gikk opppå teinene i høyden og surra preseningen uten noen form for sikkerhetsele eller noen ting . Dem hang utenfor skutesia bare i teinene og dingla og festa tauet til preseninga , detter du der så er det vel natta . Det fikk vi jo et eksempel på i kveld da det var MOB (mann over bord) Snu dissa båta i 15 meter bølger og finne en mann i svære gummistøvler og helly hansen reindress er det ikke stor odds på .Etter at det var MOB på den ene skuta i kveld så tak dem på seg redningsvester ,så ikke ossen vester det var ,men det er ikke store hjelpen i den sjøen , kulda og stein mørkt . For håpe jeg husker og få med meg neste episode , for dette var meget innteresant og veldig nærvepirrende og se på .

Der kan dere se hvor viktig det er og ha VHF ombord også ,ikkeno mobiltelefon der nei .Dette bør dere få med dere neste episode av . kommer vel fram hva dem tjener på en tur også ettervært vel , men som nesten all fiske så er lønna avhengig av hvor mye du fisker .

 

Det krabbefiske varer ikke så mange dager så da er det hjem og bytte redskap og ut på et annet fiske .

 

Tine II som holder seg til europris teiner og godvær.......

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

 

 

Når grådigheten tar overhånd spiller liksom ikke en mann fra eller til, noen rolle kunne det virke som!!

Fikk inntrykk av at flere av mannskapet var tilfeldige eventyrere som kun var ute etter lettjente penger, med livet som innsats!!

 

Lurer virkelig på om dette var fremstillingen av"dagligdags kost", eller om det var fingert???

 

 

Leste om dette i Vi Menn og dette er daglidags kost under dette fiske. Tre av dem som er med er brødre fra Karmøy og har egen båt. Når de hadde full klaff med fisket tjente de over 100K på en uke :eek:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Har farta mye rundt Aleutene på 80-tallet, og har sett dette krabbefisket. Var mye i krabbehovedstaden Dutch Harbor. Alt gikk på VHF. Skulle du ha taxi, var de bare å si fra på 16. Det var egen kanal, 9, hvor det bare ble snakket norsk. Det var en bråte folk fra Karmøy der. Tilogmed "Elbow Room", rangert som en av verdens ti verste barer, var på VHF hvis det var noen man ville ha fatt på.

Under fisket sto teinene så tett at det var bare mulig å ta seg fram i dagslys. Derfor var båtene utstyrt med digre flomlys a la fotballstadion, to-tre stykker, montert i formasta. De som kom opp fra Seattle hadde disse påslått fra man dro hjemmefra og til man kom hjem igjen.

Alt som kunne fly ble brukt for å frakte krabbe til fastlands USA. Grumman Goose og DC6 svirret rundt. En østlending fløy Dutch-LA på harde livet med DC6'en sin.

Var med noen av disse båtene ut, riktignok ikke for å fiske men i annet ærend. Skipperene vet så absolutt hva de driver med, mens noen av mannskapet kunne vel beskrives som sesongarbeidere.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Sett 4-5 episoder av denne serien, tøffe forhold. noen av ferskingene sliter her, så en kar på noen og førti som prøvde seg. Han trodde ikke han skulle greie og komme levende fra dette, Når han gikk i land var han overbevist om at dette var siste gangen for han. En anne ung gutt greide seg veldig bra og var på høyde med de mer rutinerte noe som ga utslag i lønninga hans. Som fersking har de kun fast lønn, men gjør de en god jobb deler resten av mannskapet litt av sin del. Blir spennende og følge med på resten av serien.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Tror det går hver tirsdag klokka 22.00

 

Har også tenkt litt på det som virker som manglende sikkerhet. Det finns vel light-utgaver av overlevelsesdrakter, arbeidsdrakter, som er beregnet på å jobbe i. Har ikke erfaring med det, men det kan vel ikke være værre å jobbe i enn seilervest, oljehyre og Packers - hettegenser?

 

Slik det ser ut på programet så vil vel personlig nødpeilesender være bortkastet all den tid at vannet er så kalt at MOB vil være omkommet før båten rekker å gjøre en sirkel?

 

Uansett, er full av beundring for disse kara. Er en slik ting som jeg drømmer om å gjøre selv, men aldri kommer til å gjøre. (studerer p.t. regnskap :headbang::puke: )

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
  • 3 år senere...

De er ikkje så langt fra virkligheten de, Sig hansen og Edgar hansen er brødre og har opphav fra Karmøy, jobber med en kar som har vært med på dette fiske for en del år siden på Northwestern, og han har mange gode sprøe historier fra turene, skal ha is i blodårene for å vare med på noe sånn seier han. vanvittig bra serie som viser hvos farlig de er å få delikatessen på borde :rolleyes:

O Erland

med båtførerbevis

Link to post

Har sett en del episoder, og er ikke dette sterkt overdrevet så er ingenting det. Discovery lager/vinkler og overdriver sterkt i samtlige episoder.

 

I flere episoder der det hevdes at bølgehøyden er sånn og sånn (typisk å si dobbelt av virkeligheten), kan man gå inn å se på området det fiskes i og datoer som blir oppgitt i programmet , at den virkelige bølgehøyden er 50-60% lavere enn det som fremkommer i programmet.

 

At det enkelte ganger er tøft på dette fisket er det ikke tvil om, men langt fra slik det fremstilles i Livsfarlig Fangst.

 

Har selv så mange år på fiske (brisling-makrell-hestmakrell-sild-lodde og kolmule fiske) at jeg ser overdrivelsene lett.

 

 

Dette er fra kolmulefiske vest sydvest av Irland, men ingen fisker med noe som helst i vær og sjø som dette. (unntatt kanskje gutta i programmet "Livsfarlig Fangst da ) :smiley:

 

Capella.

Redigert av Capella (see edit history)
Link to post
Som alt annet på Discovery er det hele selvsagt "jazzet opp" for å lage severdig TV. Men, selvsagt er det tøffe forhold de utsettes for. Er enig i at det virker som at sikkerhet er lite påaktet.

 

 

Veldig lite med dette programet som er jazzet opp som du sier. Det som skjer er realiteter. Kjenner selv Edgar litt fra tidligere (ikke veldig mye, men har pratet med han noen ganger og kjenner en del andre i slekten hans veldig godt. Bor kun et par steinkast fra mitt barndomshjem).

 

Men ang. det som skjer så tviler jeg på at feks. ulykker hvor det dør folk og dem blir plukket opp halv døde og døde. DEt samme med uvær og andre extreme ting som skjer. Skal huske at det er mange hundre timer med filming bak noen få timer med dte som vi får se på skjermen. Og seff så bruker dem da det som er mest spennende og spektakulert (ville blitt kjedlig tv ellers!).

 

 

Reality tv er ikke noe som har fenget meg i noe særlig grad, men dette er bare rått og ekte tv på sitt beste. Og velger selv å kalle det mer dokumentar en reality hvor produsenten gjerne blåser opp ting og konstruere ting fra intet. Greit at dem putter på litt musikk ol. Men det som skjer er som oftes akkuratt så "jazzete" som det ser ut som, om ikke vere!

 

:cheers::flag:

Link to post

ET lite sammendrag av hva som har skjedd i en del episoder. Mye død og fordervelse ja! Tviler på at dte er i scenesatt... ;)

 

 

 

 

 

Krabbebåt Hendelse Sesong(er)

Alaska Ranger Alaska Ranger fikk en lekkasje i rorrommet og akterskipet og sank. Bemanningen ble tvinget fra borde og ut i vannet, og av 47 overlevde 42.[1] 4

Alaskan Monarch Grunnstøtte ved St. Paul Island på grunn av is i 1990. Alle ombord ble reddet, men båten var total loss. 2, 3

American Star Tar fyr og grunnstøter i februar 2000. Besetningen på fem og en hund ble reddet.[2] 1

Big Valley Sank i begynnelsen av Opiliosesongen 2005 og fem av besetningen på seks døde. Undersøkelser foretatt av Coast Guard viste at båten var alt for tungt lastet. Den hadde 30% mer krabbeteiner ombord enn vanlig. Dette fikk henne til å kantre under stormen på morgenen 15. januar 2005.[3] 1

Galaxy Brann ombord mens skipet er i rom sjø under kongekrabbesesongen i 2002. Hele besetningen på 23 ble reddet av Coast Guard men tre dør senere av skader de pådro seg under brannen. 1

Jennifer A Time Bandits samarbeidspartner. Ble "offer" for en spøk fra Time Bandit med en blomsterpotte under avslutningen av tredje sesong. 3

Master Carl Sank på hvei hjem fra tannerkrabbesesongen i april 1976. Alle fire besetningsmedlemmene unnkom i en livbåt, men bare to ble funnet i live. 1

Ocean Challenger Besetningen på fire forlater den da den kantrer og tar inn vann i oktober 2006. En overlever, to døde ble funnet og en er fremdeles savnet. Området med vrakrester, EPIRB og tom redningsflåte ble funnet sammen med en tom overlevelsesdrakt som tydelig bevis på at båten sank. Redningsinnsatsen vises i episodene "A Tragic Beginning" og "The Unforgiving Sea" i tredje sesong. 3

Raven Kantret. Besetningen reddet av Coast Guard. Senere slept til Dutch Harbor og reparert. pilot

Roaming McGee Båten fra begynnelsen av 1980-årene ble sett kort i dokkene i episoden "The Hammer and Ice" i tredje sesong, og var en gjemt båt i Xbox 360-spillet. 3

Rosie G Sank i 1997. Besetningen på seks unnkom i redningsflåte og ble reddet av Coast Guard. 1

Katmai" Fiskebåt som kantret og sank ved Aleutene tidlig om morgenen onsdag 22 oktober 2008. Fire av 11 besetningsmedlemmer ble reddet. 5

Sea Rover Hjelper til i letingen etter Big Valley. 1

Shaman Mann faller overbord og drukner under stablingen av teiner i 2004. pilot

St. Patrick Kantret 90 grader og tok inn van i maskinrommet i desember 1981. Besetningen på 11 bandt seg sammen med tau og hoppet i havet da de tapte livbåten. To overlevde. Det viste seg senere at båten hadde rettet seg opp etter at besetningen gikk fra borde, det ble funnet av Coast Guard og slept til havn der hun senere sank.[4] 1

Sultan Mann faller overbord og drukner. Han ble det sjette som døde i løpet av de første 24 timene av Opiliosesongen i 2005. 1

Trailblazer[14] Mann faller overbord mens han gjør fast teiner i oktober 2006. Han reddes av Time Bandit. 3

Ukjent fartøy Skygger Wizard og Wizard sin kaptein beskylder henne for å rote med sine teiner. 4

 

[rediger] Skip som ikke fisker

Fartøyets navn/type Hendelse Sesong(er)

Cougar Ace

(Cargo) Springer lekk og får slagside under en storm. Slepes inn i Dutch Harbor i den første episioden i tredje sesong. 3

Independence

(fabrikkskip) Time Bandit leverer opilio til skipte mens det ligger for anker midt i farlig iskoss ved St. Paul. 3

Island Enterprise

(fabrikkskip) Besetningsmedlem hentes av redningshelikopeter fra United States Coast Guard på medisinsk grunnlag. 4

USCGC Mellon WHEC-717

(U.S. Coast Guard kutter) Går ombord i Rollo i rom sjø. 2

USCGC Munro WHEC-724

(U.S. Coast Guard kutter) Assisterer i letingen/reddingen når Ocean Challenger synker. 3

USPCC Overseas Joyce

(U.S. Pure Car Carrier (lasteskip)) Assisterer i letingen/reddingen nårOcean Challenger synker. 3

Stellar Sea

(fabrikkskip) I begynnelsen av Opiliosesongen brenner det i maskinrommet. Krabbebåtene tvinges til å utsette fisket eller gå over til å fange bairdi crab. Skipet ble slept tilbake til Dutch Harbor for reparasjoner. 3

P/V Stimson

(Alaska Marine Enforcement Section Patrol Vessel) Assisterer i letingen/reddingen når Big Valley synker. 1

Link to post
Så dette programmet jeg også og det var en underlig følelse av misforstått heltemot manglende respekt for livet, naturkreftene på havet, sikkerhet og de normer som ellers burde være til stede for å bringe båt og mannskap trygt i havn etter økta!

 

Når grådigheten tar overhånd spiller liksom ikke en mann fra eller til, noen rolle kunne det virke som!!

Fikk inntrykk av at flere av mannskapet var tilfeldige eventyrere som kun var ute etter lettjente penger, med livet som innsats!!

 

Lurer virkelig på om dette var fremstillingen av"dagligdags kost", eller om det var fingert???

 

Yankissene elsker jo å framstå som helter, framprovosere farlige situasjoner som han derre gærningen og dyreplageren som ligger i sumpen og ruller sammen med slanger og krokodiller påAnimal Planet!

 

:confused:

 

Alle som får hyre må nå gjennoomgå et sikkerthetskus (ikke slik vi kjenner dte her hjemme dog). Men dem har ovelevningsdrakter og disse skal dem inn i løpet av 1 min. ellers så får dem ikke hyre.

 

 

Har ikke så mye med grådighet å gjøre blandt dem som fisker, men rederene som sitter på land kan vi gjerne piske litt. Samt en del syke regler fra canadisk styre med kvoter og tidspress på når dem får fiske etc. Dårlig fiske = lite penger til dem ombord.

 

HAr enorm respekt for dem som jobber på slike båter får at fiffen i land skal få luksus skallmat på borde til rimlig høye priser...

Link to post
Veldig lite med dette programet som er jazzet opp som du sier. Det som skjer er realiteter.

 

Vel, det er ihvertfall ingen tvil om at et er mye kreativ "kryssklipping". Når man f.eks. tilsynelatende skal være langt ute på feltet og klipper inn scener med filming av en fiskebåt i store bølger - helt tydelig filmet fra et fast punkt på land - er det en del av "jazzingen". En annen ting er at man gjerne skal ha en eller annen konflikt i mannskapet - jeg tar det ihverfall med en klype salt (hehe). At teinene og krabbene er virkelige, og at det skjer ulykker etc. er realiteter ja. Men for å lage severdig TV blir det regisiert og dramatisert.

Link to post
Vel, det er ihvertfall ingen tvil om at et er mye kreativ "kryssklipping". Når man f.eks. tilsynelatende skal være langt ute på feltet og klipper inn scener med filming av en fiskebåt i store bølger - helt tydelig filmet fra et fast punkt på land - er det en del av "jazzingen". En annen ting er at man gjerne skal ha en eller annen konflikt i mannskapet - jeg tar det ihverfall med en klype salt (hehe). At teinene og krabbene er virkelige, og at det skjer ulykker etc. er realiteter ja. Men for å lage severdig TV blir det regisiert og dramatisert.

 

enig med deg jeg i det du skriver her. Men klart man klipper og lage dramatik, skulle nesten bare mangle.

 

 

Ellers så har dem en egne båt som dem filmer fra, og helikopter inn i mellom. Lite fra land faktisk (ikke lett å finnne mange tilgjenglige plasser fra land).

 

Konflikter blir det gjerne i et slikt miljø. Har slev jobbet en del på steder hvor man går å tråkker oppi hverandre i uker, og kan love at det fort kan bli litt konflikter av slikt.

 

At manskap feks. reiser hjem/mønster av ol. tviler jeg oigså på er isene satt. Er vil ikke alle som takler denne jobben, og mobbing blir det nok fort om man skiller seg ut eller er uerfaren. HEr lligger vi i norge langt fremme. Men mange andre steder/land så er slik mobbing og konflikter en del hva man må takle dessverre.

Link to post

Norske Sig Hansen og hans mannskap er noen av stjernene i Discovery Channels svært populære serie «Livsfarlig fangst».

 

De er krabbefiskere utenfor kysten av Alaska, og risikerer livet hver vinter for en potensielt enorm pengegevinst. Side2 slo av en prat med kapteinen, om livet om bord og det å se døden i hvitøyet.

 

Usikre inntekter

- Jeg tror en av grunnene til at folk liker serien er fordi det er en jobb helt uten sikkerhet. Du må betale tusenvis av dollar til båten før du drar ut på havet, og hvis du ikke fanger noe krabbe har du mistet de pengene og får ingen lønn, forklarer han.

 

- Andre ganger igjen har vi vært ute i bare 80 timer og klart å fange nok til å tjene en halv million dollar. Jeg tror folk ikke klarer å forstå hvorfor vi drar utpå å risikere inntekten vår på den måten, og jeg tror at de synes det er interessant at det er så farlig, men at vi fortsatt har valgt dette yrket.

 

Fire båter sank

Det er jo selvfølgelig ikke bare inntekten sin de barske fiskerne risikerer. Dødsfall på havet er ikke uvanlig.

 

- Vi har sett vinder på over 130 knop, bølger på over 18 meter og med en båt på 36 meter så er det ganske ille, forteller han.

 

- For noen år siden opplevde vi at fire båter sank på en dag. Vi kalte det for «Black Sunday», sier Sig som innrømmer at han med alderen er mindre villig til å ta sjanser.

 

- Man opplever mer frykt med alderen. Jeg er 43 år gammel nå, og det blir bare verre og verre. Vi har opplevd at båten har tippet nesten 90 grader, vi har opplevd så ekstrem nedising at vi nesten kantret. Du føler at du er i ferd med å bruke opp flaksen, så ja jeg blir redd.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

spennende program, men synes at manskapene er dumdristige etter min mening , og kunskap om sjø og vær! ikke en kjeft som er i ført redningsvest eller overlevingsdrakt når sjøen fosser over dekket, synes det virker helt unaturlig egentlig...

Mulig det er filming og redigering, men virker ikke som manskapene fungerer helt bra sosialt og mange der har vanskeligheter med å samarbeide!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...