Gronevet Startet 14.Januar.2022 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2022 Hei jeg har en båt med en yanmar 4JH-TE som plutselig ikke fungerer. Jeg bruker båten hele året til å trekke teiner uten for langesund og den starter alltid på første forsøk - men i går var det ikke sjangs å få startet den. Når jeg vrir rundt tenningen så piper det som vanlig, men når jeg trykker inn startknappen, så bare kommer det et klikk i motoren - uten at startern kicker inn overhodet. Har filmet det som skjer i motoren her; Førstnevnte solenoide drar i dieselkrana - stopper motoren altså. Ingen spenning målt på svakstrømsdelen på startinnslaget når man trykker start. Men når vi koblet strøm direkte på starteren så gikk motoren igang uten problem. Har ellers sjekket alt av sikringer vi har funnet uten noe problem, og også skiftet et relee som har skapt litt problem tidligere. Har også fulgt ledningen fra startinnslaget frem til sikringspanel inne i hytta på båten, uten at vi har funnet noe galt der. Har noen andre vært borti noe lignende på denne motortypen og er det noen tips til hvor vi kan fortsette feilsøkingen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2022 Defekt inslagsrele? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 14.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2022 Har vært borti lignende. Sjekk jordingskabel på starter og innslag Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2022 Opplevde det samme. Pusset alle batteripoler og batterikabler. Der lå problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2022 Når starteren engasjerer da høy-A-siden blir broet over, så er det ikke batteripolene. De blir testet i forbindelse med overbroingen. Det er ingen 'jord' i systemet, det er batteri pluss og minus. Feilen kan ligge i kretsen tenningslås og innslagsrelé. I og med at stoppsolenoiden kjører, er det nærliggende å sjekke ut innslagsreléet. Når innslagsreléet tydelig 'klikker', betyr det at magneten engasjeres. Når reléet ikke gir høy-A, tilsier det at kontaktpunktene er kjørt. Dette er kun én teori. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2022 19 minutes ago, Hulda said: Når starteren engasjerer da høy-A-siden blir broet over, så er det ikke batteripolene. De blir testet i forbindelse med overbroingen. Det er ingen 'jord' i systemet, det er batteri pluss og minus. Feilen kan ligge i kretsen tenningslås og innslagsrelé. I og med at stoppsolenoiden kjører, er det nærliggende å sjekke ut innslagsreléet. Når innslagsreléet tydelig 'klikker', betyr det at magneten engasjeres. Når reléet ikke gir høy-A, tilsier det at kontaktpunktene er kjørt. Dette er kun én teori. Ja, det er vel minus, kabelen som er festet i bolten på starter har en tendens til å irre og dermed gi for lite strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2022 Ja, sant nok @Kweelhouse. Så handler det også om hvorvidt anlegget er 1-polet, 1,5-polet eller 2-polet. Sett i et slikt lys, kan prosedyre og resultat variere. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2022 Hadde tilsvarende problem på min aqad40. Da var det jordingen på motoren som var dårlig. Den så hel og fin ut helt til jeg fikk av krympestrømpe og fikk inspisert kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.