Jump to content

Yanmar 4JH-TE som ikke starter

Gronevet

Recommended Posts

Hei jeg har en båt med en yanmar 4JH-TE som plutselig ikke fungerer. Jeg bruker båten hele året til å trekke teiner uten for langesund og den starter alltid på første forsøk - men i går var det ikke sjangs å få startet den.

Når jeg vrir rundt tenningen så piper det som vanlig, men når jeg trykker inn startknappen, så bare kommer det et klikk i motoren - uten at startern kicker inn overhodet.

Har filmet det som skjer i motoren her; 

Førstnevnte solenoide drar i dieselkrana - stopper motoren altså. Ingen spenning målt på svakstrømsdelen på startinnslaget når man trykker start. 

Men når vi koblet strøm direkte på starteren så gikk motoren igang uten problem. 

Har ellers sjekket alt av sikringer vi har funnet uten noe problem, og også skiftet et relee som har skapt litt problem tidligere.

Har også fulgt ledningen fra startinnslaget frem til sikringspanel inne i hytta på båten, uten at vi har funnet noe galt der. 

Har noen andre vært borti noe lignende på denne motortypen og er det noen tips til hvor vi kan fortsette feilsøkingen? 

Når starteren engasjerer da høy-A-siden blir broet over, så er det ikke batteripolene. De blir testet i  forbindelse med overbroingen. 

Det er ingen 'jord' i systemet, det er batteri pluss og minus. Feilen kan ligge i kretsen tenningslås og innslagsrelé. I og med at stoppsolenoiden kjører, er det nærliggende å sjekke ut innslagsreléet. Når innslagsreléet tydelig 'klikker', betyr det at magneten engasjeres. Når reléet ikke gir høy-A, tilsier det at kontaktpunktene er kjørt.

Dette er kun én teori.

19 minutes ago, Hulda said:

Når starteren engasjerer da høy-A-siden blir broet over, så er det ikke batteripolene. De blir testet i  forbindelse med overbroingen. 

Det er ingen 'jord' i systemet, det er batteri pluss og minus. Feilen kan ligge i kretsen tenningslås og innslagsrelé. I og med at stoppsolenoiden kjører, er det nærliggende å sjekke ut innslagsreléet. Når innslagsreléet tydelig 'klikker', betyr det at magneten engasjeres. Når reléet ikke gir høy-A, tilsier det at kontaktpunktene er kjørt.

Dette er kun én teori.

Ja, det er vel minus, kabelen som er festet i bolten på starter har en tendens til å irre og dermed gi for lite strøm.

image.png.b424dae398d20ab9c44c32c0e60bd7b7.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...