Jump to content

Edit History

kdtran

kdtran

Greit, @Komodo, @enslagsgjest og @Solbris II. Dere skal få viljen deres. :giggle:

Ny båt = Ny tråd ble det sagt i P35 tråden min, så da kan jeg vel starte med en rask begrunnelse av hvorfor vi bytter båt samt av hvorfor vi valgte den vi valgte.

 

Til glede for mange her på forumet (men som det skulle vise seg ikke til like stor glede for familien min) kjøpte vi jeg for snart 6 år siden det som skulle vise seg å være en relativt dårlig vedlikeholdt Princess 35. Kun min feil. Ingen andre å skylde på. Har mer enn nok erfaring og kompetanse til at noe slik aldri skulle kunne skje med meg. Osv Osv.

Sånn. Nå har kona fått redigere lenge nok.

 

Som sagt. P35 var i dårligere stand enn jeg forutså, men jeg fikk den nå bra til slutt og den har gitt oss ENORMT med glede. Problemet er bare at ungene våre ikke sluttet å vokse for 6 år siden, så det som for oss var en stor båt den gang har nå blitt en liten båt der vi kjemper om plass rundt middagsbordet.

Hele familien elsker båtlivet, så vi begynte så smått å vurdere overgang til noe større i fjor vår.

Kriteriene vi satte var som følger:

  • 3 kabiner
    • 3 små-voksne + 2 voksen-voksne tar mye plass
  • 2 bad
    • To døtre og en kone. Say no more. 
  • Ikke eldre enn 2005 modell
    • "Fordi en 17 år gammel båt kun trenger lett vedlikehold" (eh. ja...)
  • Topp teknisk stand og full, dokumenterbar, service historikk
    • Fordi, nei forresten. Sjekk heller P35 tråden min for forklaring.
  • Størrelse mellom 40 - 60 fot
    • 3 små voksne... osv.
    •  

Vi hadde ett budsjett på inntil kr 3 500 000,- med noen små 100 000 i forbehold relater til hva vi forventet å få for P35, og hadde mer eller mindre bestemt oss meg for at Fairline Phantom 46 var båten for oss.

Diverse omstendigheter gjorde at vi ikke fikk anledning til å kjøpe den ene perfekte kandidaten som dukket opp på markedet i fjor, så søket fortsatte gjennom høsten og vinteren.

En ting som konstant lå og murret i bakhodet mitt var dog det verditapet jeg måtte forvente ved kjøp av en så dyr båt. I tillegg begynte jeg etter hvert å innse at selv 2000 - 2005 modeller kan være dårlig holdt, og at båtens alder har lite å si for kostnadene en må være forberedt på for å få ting i (og/eller holde dem i) topp stand.

En velholdt båt er og blir en velholdt båt, uavhengig av båtens alder, så når en tilsynelatende velholdt 1991 modell Princess 45 dukket opp til en pris som ikke forutsatte salg av P35 eller opptak av lån bestemte vi oss for å ta kontakt med selger og få til en visning.

Det var ett lurt valg.

 

Jeg tok med kona denne gangen.

 

Det var også ett lurt valg.

 

Båten viste seg å være svært godt vedlikeholdt, maskinene nullstilt i 2008, osv osv osv osv osv osv. Rett og slett ett smykke av en båt og med en eier som tydelig var, og tidligere eiere som tydelig hadde vært svært glad(e) i båten. Vi måtte ofre drømmen om 3 kabiner, men det lever vi fint med. P45 har en kjekk dinette løsning som fint dekker behovet for sengeplass til en av ungene de små-voksne.

P45_1.jpg.e69f176c254733ec8da448593839c821.jpg

 

P45_2.jpg.287e94ecd535f733252a95ef167df843.jpg

 

P45_3.jpg.9c021a9797d4f78ea66a8b593514b20b.jpg

 

 

P45_6.jpg.61e6de92a0cfb9815ebb7b2bcf4fa362.jpg

 

Litt småplukk er det selvfølgelig, men da kun av en karakter som jeg vil beskrive som bagateller. Båten er tross alt ikke fabrikk-ny.

Henteturen blir ikke lang da båten ligger ca 80Nm hjemmefra, og turen kommer til å bli gjennomført en gang i nær fremtid.

Skal se om jeg klarer å huske og lage en hentetråd.

I mellomtiden kan jeg, som eier av 2 Princesser,  pårope meg å være skipsreder! WOHO!!  (Når jeg tenker meg om er det jo plass til EN TIL innenfor det budsjettet vi opprinnelig satte oss.. Hmmmmm.   :giggle: )

Ha en fortsatt fin fredags kveld!

 

FF

 

 

 

 

kdtran

kdtran

Greit, @Komodo, @enslagsgjest og @Solbris II. Dere skal få viljen deres. :giggle:

Ny båt = Ny tråd ble det sagt i P35 tråden min, så da kan jeg vel starte med en rask begrunnelse av hvorfor vi bytter båt samt av hvorfor vi valgte den vi valgte.

 

Til glede for mange her på forumet (men som det skulle vise seg ikke til like stor glede for familien min) kjøpte vi jeg for snart 6 år siden det som skulle vise seg å være en relativt dårlig vedlikeholdt Princess 35. Kun min feil. Ingen andre å skylde på. Har mer en nok erfaring og kompetanse til at noe slik aldri skulle kunne skje med meg. Osv Osv.

Sånn. Nå har kona fått redigere lenge nok.

 

Som sagt. P35 var i dårligere stand en jeg forutså, men jeg fikk den nå bra til slutt og den har gitt oss ENORMT med glede. Problemet er bare at ungene våre ikke sluttet å vokse for 6 år siden, så det som for oss var en stor båt den gang har nå blitt en liten båt der vi kjemper om plass rundt middagsbordet.

Hele familien elsker båtlivet, så vi begynte så smått å vurdere overgang til noe større i fjor vår.

Kriteriene vi satte var som følger:

  • 3 kabiner
    • 3 små-voksne + 2 voksen-voksne tar mye plass
  • 2 bad
    • To døtre og en kone. Say no more. 
  • Ikke eldre enn 2005 modell
    • "Fordi en 15 år gammel båt kun trenger lett vedlikehold" (eh. ja...)
  • Topp teknisk stand og full, dokumenterbar, service historikk
    • Fordi, nei forresten. Sjekk heller P35 tråden min for forklaring.
  • Størrelse mellom 40 - 60 fot
    • 3 små voksne... osv.
    •  

Vi hadde ett budsjett på inntil kr 3 500 000,- med noen små 100 000 i forbehold relater til hva vi forventet å få for P35, og hadde mer eller mindre bestemt oss meg for at Fairline Phantom 46 var båten for oss.

Diverse omstendigheter gjorde at vi ikke fikk anledning til å kjøpe den ene perfekte kandidaten som dukket opp på markedet i fjor, så søket fortsatte gjennom høsten og vinteren.

En ting som konstant lå og murret i bakhodet mitt var dog det verditapet jeg måtte forvente ved kjøp av en så dyr båt. I tillegg begynte jeg etter hvert å innse at selv 2000 - 2005 modeller kan være dårlig holdt, og at båtens alder har lite å si for kostnadene en må være forberedt på for å få ting i (og/eller holde dem i) topp stand.

En velholdt båt er og blir en velholdt båt, uavhengig av båtens alder, så når en tilsynelatende velholdt 1991 modell Princess 45 dukket opp til en pris som ikke forutsatte salg av P35 eller opptak av lån bestemte vi oss for å ta kontakt med selger og få til en visning.

Det var ett lurt valg.

 

Jeg tok med kona denne gangen.

 

Det var også ett lurt valg.

 

Båten viste seg å være svært godt vedlikeholdt, maskinene nullstilt i 2008, osv osv osv osv osv osv. Rett og slett ett smykke av en båt og med en eier som tydelig var, og tidligere eiere som tydelig hadde vært svært glad(e) i båten. Vi måtte ofre drømmen om 3 kabiner, men det lever vi fint med. P45 har en kjekk dinette løsning som fint dekker behovet for sengeplass til en av ungene de små-voksne.

P45_1.jpg.e69f176c254733ec8da448593839c821.jpg

 

P45_2.jpg.287e94ecd535f733252a95ef167df843.jpg

 

P45_3.jpg.9c021a9797d4f78ea66a8b593514b20b.jpg

 

 

P45_6.jpg.61e6de92a0cfb9815ebb7b2bcf4fa362.jpg

 

Litt småplukk er det selvfølgelig, men da kun av en karakter som jeg vil beskrive som bagateller. Båten er tross alt ikke fabrikk-ny.

Henteturen blir ikke lang da båten ligger ca 80Nm hjemmefra, og turen kommer til å bli gjennomført en gang i nær fremtid.

Skal se om jeg klarer å huske og lage en hentetråd.

I mellomtiden kan jeg, som eier av 2 Princesser,  pårope meg å være skipsreder! WOHO!!  (Når jeg tenker meg om er det jo plass til EN TIL innenfor det budsjettet vi opprinnelig satte oss.. Hmmmmm.   :giggle: )

Ha en fortsatt fin fredags kveld!

 

FF

 

 

 

 



×
×
  • Create New...