Jump to content

kabeltversnitt ved 12 volt kontra 24 volt?

casie

Recommended Posts

Hei

Jeg holder på og koble opp et stereoanlegg i båten som krever mye strøm.

Oppsettet er slik: 3 fosterkere som driver 2 subwoofere samt 6 høyttalere. Hver forsterker er 750 watt,totalt 2250 watt.

Anlegget i båten er 24 volt.Forsterkerene som jeg ønsker kommer  dessverre kun i 12 volt.

Jeg ble derfor nødt til og montere inn 3 stk 24/12 volts omformere på 70 amp hver fra victron energy... så Lant alt vel!

Problemet er følgende: jeg har lagt for tynne kabler fra motorrommet og opp til forsterkerene. Det er ca 5 meter opp og kablene er 16 m2 hver.16 m2 kabler til og drive forsterker på 750 watt er for lite.Burde naturligvis sjekket bedre opp i dette før jeg satt i gangen kan det løses på følgende måte?:

om jeg flytter 24/12 volts omformerene fra motorrom opp til rett ved siden av der forsterkerene står,slik at 95% av kabellengden er 24 volt istedenfor 12 volt.Forstår det slik at man kan halvere kabeltversnitt i 24 volts Innstallasjon,og jeg har da på en måte fått meg en "32 m2 " kabel 95 % av strekket... tenker jeg rett her?

Det er korrekt tenkt, i praksis tjener du mer på det, hvis det gir 1v spenningsfall med 12v løsningen,  så vil det med 24v halvere strømmen og gi 0,5v spenningsfall. 

1v spenningsfall på 12v gir ca 8% spenningsfall,  0,5v på 24v anlegg  gir ca 2% spenningsfall. 

casie skrev 35 minutter siden:

Anlegget i båten er 24 volt.Forsterkerene som jeg ønsker kommer  dessverre kun i 12 volt.

Jeg ble derfor nødt til og montere inn 3 stk 24/12 volts omformere på 70 amp hver fra victron energy...

Ja det var en utroolig dyr, tungvindt og dårlig måte å gjøre det på. Men hver sine løsninger. Et skoleeksempel på what not to do

Enig med Cerberus her.

Hadde jo ikke trengt omformere, enkelt å ta ut 12v fra ein 24v batteribank.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

@Cerberus og @Bergsholmen, dere har så aldeles rettet er en klossete måte og legge det opp på.Dette har nok litt med og gjøre med at vi var to stykker på installasjonen,der jeg stod med høyttalere og han andre stod med tilførselstrøm.Jeg så ikke hva han drev på med før det var for sent...Det enkleste hadde naturligvis vært og gå men en 90 mm2 pluss og minus innom omformer helt opp til under sofa,inn på en fordelerlokk,for så og hente støt fra den med korte 16 mm2 kabler...En omformer kommer jeg nok ikke utenom.Jeg kan fint hente 12 v ut av en 24 v banken dette fører til at jeg driver og tapper det ene batteriet mer enn det andre.Laderen klarer ikke og gjevne dette ut

@Cerberus Han som har hjulpet meg med dette jobber med dette til dagen,og er blitt leid inn for at dette skal bli rett.

Skuffende at han ikke sjekker bedre opp i kabeltversnitt før han går i gangen nå er tabben gjort.Han mener fortsatt at det er godt nok med 16 mm2 kabel til og drive 750 watt forsterker med 5 meters lengde.... 

casie skrev 7 minutter siden:

Skuffende at han ikke sjekker bedre opp i kabeltversnitt før han går i gangen nå er tabben gjort.Han mener fortsatt at det er godt nok med 16 mm2 kabel til og drive 750 watt forsterker med 5 meters lengde.... 

Men jag håller faktiskt med. Kabelarean är tillräcklig.

Spänningsfallet även vid toppeffekten (750/12=62A) blir ju bara c:a 0,3V per kabel: 62A x 0,017/16 x 5m. Inräknat returkabeln (minus) är det ändå bara max 0,6V.

Slutstegen innehåller ju dessutom kondensatorer som tar hand om de snabbaste effekttopparna, så spänningsfallet blir i praktiken ännu lägre.

Ingemar E.

NB Forum

casie skrev 59 minutter siden:

@Cerberus Han som har hjulpet meg med dette jobber med dette til dagen,og er blitt leid inn for at dette skal bli rett.

Han mener fortsatt at det er godt nok med 16 mm2 kabel til og drive 750 watt forsterker med 5 meters lengde.... 

Virker til at det går over stokk og stein!

Ja 16 kvadrat er nok.  Men nok om det, du har visst alt klarlagt allerede så kjør på.

Svaret på det opprinnelige spørsmålet er vel også allerede besvart. Lykke til, høres ut som det skal bli nok lyd

Jeg ville tatt to skritt bak, og sett litt på forslagene du har fått samt evaluert løsningen før du baller videre mot en dårligere løsning en nødvendig. 

Dette kan nok gjøres på flere måter.

Husk først at vi snakker nok om peak effekt på 750w pr amp, for 3x 750w på maks vil ta et tak på både hørsel, batterier, elementer osv.  

Synd at fagfolk ikke fikk det rett først. 

Hvor lenge skal dette surre og gå på full gass?  

Finnes det mulighet å sette batteri nær stereo og smekke inn ekstra 12v dynamo på motor som kan mate stereo for å bruke 25mm kabel til lading? Evt lading fra 24-12 med egen batteri pakke. 

Tror jeg ville brukt dedikert oppsett til en slik løsning uansett for å unngå problemer.  Du snakker om myyyye effekt,  det krever sitt av både dynamo, batterier osv hvis du skal spille mer enn en låt i timen på fullt.  

Jeg ville sett på eget høyeffekt batteri til stereo,  rett ved amp,  samt kondensator for å ta toppene.

Lykke til og del gjerne bilder av oppsett:)

Før du gjør noen endringer så sjekk opp RMS effekten på forsterkerne dine. RMS er den virkelig lydeffekten og ikke oppgitt (peak)makseeffekt. Det er ganske vanlig at RMS er bare halvparten og kanskje enda mindre i denne bilsteroverden. Det er denne RMS verdien du bør beregne kabelkvadrat ut i fra. 

Jeg er ganske sikker på at 16mm2 er mer en nok. De fleste av disse forsterkerne har intern strømforsyning som booster opp spenningen som forsyner forsterkeren. om spenningen synker på inngangen tar den bare ut enda mer strøm intill at spenningen kommer under en gitt grense, og da vil du høre det som forvregning i høytaleren.

Om RMS fra forsterkeren er bare 50 % av det som er oppgitt får du følgende regnestykke vha båtplassens kabelkalkulator og forutsetter bare 12 Volt på batteriet:

image.png.7ed282b4a01485e8f5fb50144d376a4f.png

0,4 Volt spenningsfall Dette er ingen problem for en kvalitetsforsrterker eller omformer. Men jeg ville vurdert en kraftig kondensator (Gjerne noen Fahrad) rett ved forsterkeren) da jobber både omformer og forsterker lettere. Slik jeg ser det kan du plassere omformeren der du vil, men om den ikke er montert allerede ville jeg montert den nærmest mulig forsterkeren, da denne vil kompanser for spenningsfall mellom batteri og seg selv

casie skrev for 1 time siden:

@Cerberus mener du at det er godt nok? isåfall er jo det det aller beste!

I 24v er det rikelig nok. Det aller beste er at du bruker ėn (en er nok) av de victron boksene dine til å mate strøm/lade et eget , eller to, 12 v batteri dedikert til anlegget. Gjerne på 14.5v eller så. Iallefall ikkje mindre. Aller helst i forsterkerenden av de 16 kvadrat kablene dine. Slik det går 24v på langstrekket.  Om der ikkje er plass så er nest best er at alt det står i batterirommet sammen med det andre. Går nok heilt fint det også skal du sjå. 

Du vil bli overrasket over kor lite strøm det faktisk går med mht de ville beregninger som er gjort over. 

Om noen skulle være uenig i at dette er beste løsning så tar de feil. :wink:

Redigert av Cerberus (see edit history)
Ingper skrev for 7 timer siden:

Såg du inte mitt svar ovan, med spänningsfallsuträkningen ?

jo,jeg så svaret ditt.Takk for innspill. Det viser seg at forsterkeren produserer 750 rms watt...Da blir det nok litt mye spenningsfall ved 12v. flytter jeg omformerne helt frem til forsterkerene,så blir det i praksis det samme som og doble kabeldimmensjonen.. kommer nok til og gjøre det for og være sikker

Ikke tvil om at denne er heftig, og jeg er sikker på at du blit fornøyd :yesnod:

Men det er noe som skurrer litt her. Ser at de oppgir 750W RMS ved 12,5 Volt. Sikring inn er 60 Ampere. P(W)= U(V) x I (A)= 60 x 12,5= 750 Watt. Alle slike forsterkere har et step up powersupply. Virkningsgra 90-95% Selve forsterkerdelen 50-90% alt etter type. I tilleg bør vel ikke sikringen belastes mer en 95% Det betyr at maks RMS kan være cå 95x95x90=80% av 750W= 600W, men sannsynligvis mindre.

Jeg ville ha prøveoppkoblet dette og målt strømmen med ett tangampermeter, så får du det eksakte svaret.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...