hansa82 Startet 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2022 Driver å studerer masta jeg har liggende på gårdsplassen for tiden. Da blir det litt funderinger jeg gjerne håper på svar på. ? Ser det er en ubrukt festeplate for stag foran på masta, samt to mindre festeplater på sidene. De på sidene er "blenda" av... Er dette fester for klyverstag foran og sjekkstag bakover til sidene? Alt er i dette området på masta (rød ring under øverste saling). Nærmere oversikt Nærbilde av festeplate foran. Nærbilde av festeplate på siden. Er likt på begge sider. Disse hullene er mye mindre enn alle andre festeplater på masta, samt at de er "blenda" av. Eller kanskje det er for å låse fast krokene, så de ikke kan falle ut? Eneste innfesting for noe ekstra stag på dekk er dette øyet, som ligger 30cm bak innfesting til forstaget. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2022 Klyverstag er det ikke, det her går under navnet babystag eller kutterstag avhengig av hvor høyt det er oppe på masta. Tror ikke staget festes i øyet du har bilde av. Hvis båten hadde en "solent" rigg går det indre staget så langt frem, men ikke på en kutter. Kutterstag bruker også å være avtagbare slik at en lett kan krysse uten at genoaen henger seg fast. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2022 Hullene med 'låser' er gjerne for lensestakler. Brukes på eldre brøkdelsrigger og også i forbindelse med fokkestag og/eller kutterstag. Så dette kan du vel bruke slik det passer deg. Stagfestet i dekket bør ha seriøs forankring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.